یکی از آنان توییتر بورس بود که نوشت: «بورس که بالا می‌رفت از کارگردان سینما و کارشناس بگیر تا اقتصاددان و... احساس مسوولیت و اظهارنظر می‌کردند! بورس ۵۰ درصد ریخت و دلار شد ۲۹ تومن!حتی یک ‎جیک از این عزیزان درنیومد! گویا حباب ساز بزرگ عالم فقط بورس بود و هست.» پیمان شورآبی، فعال بازار سرمایه هم به نامه معروف ۲۵ اقتصاددان اشاره کرد و نوشت: «واقعا یک اقتصاددان نیست نامه بنویسه و دلیل بالا رفتن ‎دلار و ‎تورم را «ریزش بورس» معرفی کند؟یا فقط وقتی بالا می‌رفت شما مشکل داشتید و حباب‌ حباب‌تون گوش فلک را پر کرده بود؟» ابوالفضل متین، عضو هیات‌مدیره شرکت مس نیز یادآور شد: «دلار به۳۰ هزار تومان نزدیک شده، شاخص که تا یک میلیون و ۶۰۰ اومد پایین و بعضی از سهام هم ۶۰ تا ۷۰ درصد ریخته، رابطه اینها معکوس شده که آقایون اغتساد دان !»

یکی از خبرنگاران بورسی هم دیروز نظرسنجی‌ای منتشر کرد و از دنبال‌کننده‌هایش پرسید از ۱۹ مرداد که شروع ریزش‌ها در بورس بود تا امروز، تصمیمشان برای کوتاه مدت چیست؟ ۱۹‌درصد از کاربران گفتند شاخص مثبت شود خارج می‌شوند، ۴۵درصد تاکید داشتند تا بازار برگردد صبر می‌کنند، ۲۵ درصد هم بر این باور بودند که الان وقت خرید است و در نهایت ۱۱درصد نیز اعلام کردند منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌مانند، سپس تصمیم‌گیری می‌کنند.

نازنین موسوی

پژوهشگر اقتصاد رفتاری

 ‌تا دیروز وقتی به آدم‌های دوروبرم می‌گفتم شما که دانشش رو نداری، پدرت خوب مادرت خوب، به جای اینکه خودت تو بورس خرید و فروش کنی، بیا واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخر! می‌گفتند نه هیجانش حال میده! خواستم بدونم الان‌ هم همچنان حال میده یا دیگه از هیجان زیاد سرتون گیج رفته؟

احسان مال اندیش

 تحلیلگر بازار سرمایه

 مساله‌ای که همه افراد در ایران با اون روبه‌رو شدن این است که قیمت‌ها عموما بالا می‌روند و کمتر پایین می‌آیند، مثلا قیمت خودرو و مسکن بالا رفته یا ثابت مانده و کاهش قیمت خیلی کم و موقتی بوده. ‌وقتی افراد با این پیش‌زمینه وارد ‎بورس می‌شوند، باور این نکته که قیمت سهم توانایی کاهش تا ۷۰-۸۰ درصد را دارد بسیار سخت است.فردی که با دیدن این کاهش ترس وجودش را فرا می‌گیرد، قانع کردنش برای ماندن در بازار کار بسیار دشواری است و از هر فرصتی برای خروج استفاده می‌کند.

شاهین چراغی

 عضو شورای‌عالی بورس

 ‌با این قیمت دلار،یا قیمت دلار بالا است یا قیمت سهام شرکت‌های صادرات محورکه صادرات قابل توجه دارندپایین است! ما نیازمند ارائه پیش‌بینی سود آینده (EPS) شرکت‌ها در شرایط تورمی هستیم، عمده مردم قادر به محاسبه سود شرکت‌ها نیستند و به‌دلیل عدم تقارن اطلاعات، هیجانی سهامشان را ارزان به فروش می‌رسانند.

علی سعدوندی

 اقتصاددان

 ‌محصولات شرکت‌های پذیرفته شده در ‎بورس از خودرو و فولاد و سیمان و پتروشیمی تا فلزات و تایر و سایر قطعات خودرو را در بورس کالا و بدون دخالت‌های مخرب روسا وارد کنید شاید که بورس به ثبات برسد و رشد اقتصادی آغاز شود و تورم مهار شود.