یکی از این کاربران در پاسخ به کسی که از او پرسیده بود کدام بازار را سراغ دارد که سودی بالاتر از ۴۰ درصد بدهد، گفت: «حوزه ارز دیجیتال بازده به مراتب بیشتری نسبت به بورس دارد.» کاربری با نام محمدجواد هم این مطلب را تایید کرد و نوشت: «من در بازار ارز دیجیتال در عرض۶ ماه ۱۵۰ درصد سود کسب کرده‌ام.» کاربر دیگری هم که به نظر می‌رسید سودهای میلیونی بورس در چند ماه اخیر کامش را شیرین کرده، نوشت: «اگه دنبال ۳۰ یا ۴۰ درصد سود بودم سمت بورس نمی‌آمدم. این درصدها ارزش نداره مخصوصا توی ایران.» «مرتضی» نیز گفت: اگر با تورم موجود ۵۰ درصد هم سود کنم باز هم از بازار سرمایه خارج خواهم شد. در بین این افراد اما کاربری نیز پیدا شد که گفته بود برای او ماهی ۵ درصد هم سودی عالی محسوب می‌شود.

درخواست مرخصی برای هسته

هنگ هسته معاملاتی داستان تکراری بازار سرمایه است. روزی نیست سهامداران از این هسته انتقاد و گلایه نکنند. دیروز نیز مشکلات هسته معاملات، سهامداران را کلافه کرده بود حتی برخی از کاربران در فضای مجازی پیشنهاد دادند معاملات را برای مدتی تعطیل کنند تا هسته درمان شود. هاشم ذوالفقاری هم به کنایه نوشت: «‌هرکی می‌آد کد جدید بگیره هسته‌شو با خودش بیاره.» کاربری به نام «بشکوفه» که به نظر می‌رسید هنگ هسته معاملاتی حسابی کلافه‌اش کرده توییت کرد: «خستمون کردید خدایی. نمیشه سفارش بذاری نیم ساعت بعد ثبت بشه. کل اصول و اساس معامله رو به هم ریختید. اصلا نمی‌فهمیم چی‌کار داریم می‌کنیم.» «خبرزاد» هم یک نظرسنجی در صفحه‌اش منتشر کرد و از سهامداران پرسید: «آیا شما موافق توقف فعالیت ‎بورس و ‎فرابورس (به مدت یک تا ۲ هفته) به شرط رفع مشکلات ‎هسته معاملات، هستید؟» ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان به این نظرسنجی رای مثبت دادند. یکی از کاربران در این رابطه نوشت: ‌بازار یک پدیده کاملا پویا و در حال تغییر است ولی شاهد این موضوع هستیم که خیلی‌ها با تعدادی فرمول و اصول ایستا، n سال هست که بازار را با همان روال قبلی تحلیل می‌کنند درحالی که بازار دستخوش تغییرات زیادی شده و زمانی که نتایج قبلی را نمی‌گیرند عنوان می‌کنند بازار از تحلیل خارج شده است.

 

محمد هادی فقیهی

فعال توییتری

‌یکی از مزایای ابطال مچینگ سهم‌هایی مثل سیتا؛ علاوه بر کنترل رشد قیمت‌ها، دادن سود خوب به اونهایی است که طی روزهای بعد امکان سرخطی زدن دارن. رانت که شاخ و دم نداره.

 

کامیار فراهانی

فعال بازار سرمایه

به شعار‌های کلاسیک خودمان هم اعتقاد نداریم وگرنه به تازه‌واردها دائم نمی‌گفتیم «نخرید حبابه» یا «بخرید بالا میره»، براشون از مدیریت سرمایه و تحلیل سناریو حرف می‌زدیم. کلنجار با بازار در این شرایط، درک ریسک و بازده و تحلیل سناریو‌های پیش رو، اوج هنر سرمایه‌گذاری می‌تونه باشه.

 

‌‎میترا فرخ‌پور

فعال بازار سرمایه

‌به نظرم دیگه باید فکری به حال تاثیر شرکت‌ها روی شاخص کل کنند، الان دیگه ارزش بازار سهم‌‌های کوچیک هم اونقدر بزرگ شده که اونام برای خودشون رو شاخص تاثیر معنادار می‌گذارند. بازده شاخص، از بازده اکثر سبدهای بازار بالاتره و این خیلی بی معنیه.

 

‌‎همایون دارابی

کارشناس بازار سرمایه

در برابر حضور یک ملت هر کاری کوچک خواهد بود عرضه 10 هزار تومانی پتروشیمی ارومیه به‌خاطر حضور مردم این‌گونه کوچک و حقیر شده است. حیف که قدر این پتانسیل و توان عظیم را نمی‌دانند و از آن برای ساختن پروژه‌هایی ده‌ها برابر ارومیه استفاده نمی‌شود.

 

‌‎وحید درزی

کارشناس بورس و بازارهای مالی

‌چی گیرمون میاد وقتی شاخصِ بورس به یه عددی می‌رسه! تبریک گفتن داره؟

 

‌‎سعید درخشانی

فعال بازار سرمایه

وقتی ملاک ارزندگی و عدم ارزندگی فقط وجود یک اسم در کنار نماد سهم باشه نتیجه میشه اینکه زیان‌ده‌ترین شرکت بازار میشه پرچمدار رشد بازار.

 

‌‎آیدین سیار سریع

کارتونیست

‌از دست آدم‌ها فرار کنی بری مریخ بازم می‌بینی دو تا مریخی نشستن راجع به بورس و مارکتینگ و ماینر حرف می‌زنن.

 

‌‎رضا خانکی

فعال بازار سرمایه

‌با این وضع بورس فکر کنم اسپلیت سهام هم باید به‌زودی جزو آیین‌نامه‌های بورس‌ها اجرایی بشه.

 

‌‎خبری‌زاد

فعال بازار سرمایه

خیلی‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که چرا هسته در روزهای منفی اختلال ندارد؟ پاسخ سوال این است که در خیلی از روزها، خود هسته و مشکلاتش باعث منفی شدن بازار سرمایه می‌شود. در این روزها خریداران به دلیل مشکلات از خرید منصرف می‌شوند، ولی فروشنده به هر قیمتی می‌خواهد فروش داشته باشد.