10-01

صدور 11 مجوز

هفته گذشته سازمان بورس برای 11 شرکت در بازارسرمایه مجوز افزایش سرمایه صادر کرد. «گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان» (پترول) با سرمایه دو هزار میلیارد تومانی توانست مجوز افزایش 500 میلیارد تومانی معادل 25 درصد از دو محل «مطالبات و آورده نقدی» (350 میلیارد تومان معادل 5/ 17 درصد) و «سود انباشته» (150 میلیارد تومان معادل 5/ 7 درصد) را به‌دست آورد. منابع این افزایش سرمایه قرار است صرف جبران سرمایه‌گذاری پترول در دو شرکت زیرمجموعه «کود شیمیایی و اوره لردگان» (شلرد) و «سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد» شود. «شلرد» در بازارپایه زرد فرابورس معامله می‌شود و سهامدارانش چندین ماه است منتظر شروع بهره‌برداری رسمی از این تولیدکننده اوره هستند. درواقع برقراری مجدد تحریم‌ها پیشرفت چهار تا پنج درصدی باقی‌مانده از ساخت «شلرد» را به درازا کشاند، ولی با این وجود در مجمع سالانه خرداد پارسال، زمان تعیین شده برای راه‌اندازی کامل پروژه پایان پاییز 98 اعلام شد که البته باز هم محقق نشد. صورت‌های مالی سال 98 شلرد اخیرا و بدون هیچ درآمد عملیاتی برروی کدال قرار گرفت. این تاخیر در افتتاح «شلرد» بارمالی فراوانی بر دوش «پترول» گذاشته است، به‌طوری‌که هیات‌مدیره پترول در جلسه چهارشنبه گذشته خود تصمیم به عرضه 15درصد از سهام «شلرد» برای پرداخت اقساط وام «شلرد» گرفتند. «مدبران‌اقتصاد» زیرمجموعه دیگر «پترول» است که پورتفوی ارزشمندی را در خود گردآورده و پیش از این صحبت‌هایی از عرضه اولیه آن در بازارسرمایه شده بود که ناتمام ماند. براساس جلسه هیات‌مدیره «پترول» در نیمه اردیبهشت، ظاهرا بنا بر این است که در ازای بدهی‌های پترول به سهامدار عمده‌اش یعنی «پتروشیمی خلیج‌فارس» (فارس)، مدبران اقتصاد از سبد سرمایه‌گذاری‌های پترول خارج شود. سال گذشته هم بخش قابل‌توجهی از زیرمجموعه‌های «پترول» به همین صورت و در ازای بدهی‌ها واگذار شد. در آن مقطع صحبت از این بود (یا شاید هم برداشت سهامداران بود) که پس از آن بدهی قابل‌توجهی باقی نمی‌ماند و «پترول» می‌تواند با فراغ بال به اتمام پروژه‌هایش به‌ویژه سه‌گانه‌های با درصد پیشرفت بالا یعنی پتروشیمی ایلام، ارومیه و لردگان بپردازد. اما اینک «پترول» با اظهارنامه از سوی سهامدارعمده مواجه است که قصد دارد طلب ارزی خود را به قیمت روز ارز دریافت کند و شاید با رشد قیمت ارز نگران توان زیرمجموعه‌اش در بازپرداخت آن باشد.

شرکت فرابورسی «سنگ‌آهن گهرزمین» (کگهر) مجوز افزایش سرمایه حدود 103 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را دریافت کرد تا آن را صرف جبران مخارجی کند که در دو خط تولید «گندله‌سازی» و «فاز سوم کنسانتره» صورت داده است. سرمایه فعلی «کگهر» هزار و 230 میلیارد تومان است که درصورت تصویب این افزایش سرمایه به 2 هزار و 500 میلیارد تومان خواهد رسید. «کگهر» چندماهی است زیر تیغ «تعلیق نماد» ناظر فرابورس قرار دارد که به‌خاطر عدم تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به پایان آذر 1398 از یک‌سو و عدم تعیین حق‌السهم سازمان دولتی «توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» برای سال‌های 1397 و 1398، از سوی دیگر است.

«تامین سرمایه امید» (امید) توانست نظر موافق سازمان بورس را برای افزودن 250 میلیارد تومان به سرمایه 700 میلیارد تومانی فعلی خود یعنی افزایش حدود 35 درصدی جلب کند. مطالبات و آورده نقدی، محل این تامین سرمایه و هدف از آن اصلاح ساختار مالی است. البته سازمان اجازه داده که 150 میلیارد تومان دیگر در مجمع فوق‌العاده تصویب شود اما اختیار اجرای آن به هیات‌مدیره واگذار شود تا در مرحله دوم و ظرف مدت دوسال از تاریخ مجمع اجرایی شود. در صورت ادامه سیاست دولت در قراردادن بورس در جایگاه اصلی خود برای تامین مالی، نقش شرکت‌های تامین سرمایه بسیار پررنگ‌تر از پیش شده و افزایش سرمایه‌های پیاپی یا سنگین این شرکت‌ها توجیه اقتصادی خواهد داشت. در مجمع سالانه منتهی به پایان آذرماه 1398 که اسفند پارسال برگزار شد 37 تومان سود نقدی تقسیم شد که سهامداران «امید» می‌توانند درصورت تمایل، بخش عمده‌ای از آن را به افزایش تعداد سهام خود اختصاص دهند. امید سال قبل از آن هم با استفاده از سود تقسیمی مجمع، افزایش سرمایه حدود 16 درصدی داد.

ثبت 6 سرمایه جدید

«سیمان خوزستان» (سخوز) خبر از ثبت سرمایه جدید 140 میلیارد تومانی خود پس از حدود 115 درصد افزایش از محل مطالبات و آورده نقدی داد. از آنجا که هیات‌مدیره «سخوز» تعهد داده بودند تا پیش از مجمع سالانه 1398 سرمایه جدید را به ثبت برسانند، اینک برگزاری مجمع سالانه امکان‌پذیر می‌شود، جلسه‌ای که یک‌بار در اردیبهشت‌ماه لغو شد. البته هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده «سخوز» برروی کدال قرار نگرفته که شرط دیگر برگزاری مجمع سالانه است. براساس گزارش ماهانه اردیبهشت ماه امسال مبلغ فروش داخلی «سخوز» در دوماه ابتدای سال جاری حدود 24 درصد کاهش ولی در بخش صادراتی 14درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. افزایش سرمایه «اقتصادی و خودکفایی آزادگان» (خودکفا) از 50 به 70 میلیارد تومان یعنی 40 درصد از سود انباشته هم آخرین روز اردیبهشت به ثبت رسید. «خودکفا» در تابلوی زرد بازارپایه حضور دارد و مالک اصلی شرکت‌های غذایی گروه مینو است. «خودکفا» اخیرا چند قطعه زمین با مجموع متراژ 625 مترمربع را در بلوار کشاورز تهران به قیمت حدود 24 میلیارد تومان خریداری کرده تا در آن ساخت‌وساز انجام دهد. «خودکفا» زمین‌ بزرگ دیگری هم در یکی از نقاط شمالی تهران دارد که معمولا مدیران صحبت دقیقی از برنامه‌های خود در مورد آن نمی‌کنند. قیمت سهم «خودکفا» در یک‌سال گذشته با احتساب این افزایش سرمایه بیش از 20 برابر شده است.

«تراکتورسازی ایران» (تایرا) سرمایه جدید 320 میلیارد تومانی خود را که پس از افزایش سرمایه حدود 77 درصدی به‌دست آمد، یکشنبه هفته قبل به ثبت رساند. «تایرا» که در اواخر دی‌ماه مجوز افزایش نرخ محصولات خود از 8 تا 12 درصد را دریافت کرده بود، هفته گذشته و با گذشت 4 ماه، مجددا خبر از افزایش 4 تا 7 درصدی نسبت به آخرین نرخ‌ها داد. یکی از اعتراضات سهامداران تایرا که در برخی از مجامع سالانه شنیده می‌شد، محدودیت شرکت در افزایش نرخ محصولات متناسب با تورم و رشد قیمت‌ها بود که به‌نظر می‌رسد با تاخیر چندماهه به تدریج درحال انجام باشد. گزارش فعالیت یک‌ماهه منتهی به فروردین شرکت بیانگر آن است که کمتر از 5 درصد از تولیدات شرکت به فروش رفته و بقیه احتمالا با نرخ جدید فروخته شود، گرچه برای قطعیت این موضوع باید منتظر گزارش اردیبهشت ماه ماند. «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» (ختوقا) هم خبر از ثبت افزایش سرمایه حدود 463 درصدی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هایش در روز سه‌شنبه هفته قبل داد و سه‌شنبه همین هفته هم جایزه‌ها به سهام تبدیل خواهد شد. بدیهی است که پس از قابل معامله شدن سهام جدید از سوی «شرکت سپرده‌گذاری» نماد هم بازگشایی می‌شود. شرکت غذایی «شهد ایران» (غشهد) سرمایه جدید حدود 82 میلیارد تومانی خود پس از حدود 309 درصد افزایش از مازاد تجدید ارزیابی را به ثبت رساند. «غشهد» که درحال‌حاضر فقط کنستانتره سیب تولید و در داخل کشور می‌فروشد، در پایان سال مالی منتهی به اسفند 1398 به‌ازای هر سهم 490 تومان سود شناسایی کرد که کمتر از 3 تومان آن ناشی از عملیات شرکت بوده و بقیه از فروش دارایی‌ها به‌دست آمده است.

 artava@chmail.ir