جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در حاشیه نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، ضمن اعلام خبر فوق گفت: امروز چهارشنبه ۳۰‌بهمن ماه سرمایه هلدینگ از رقم ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد که این افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت است. وی در واکنش به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر دلیل عدم عرضه شرکت‌های هلدینگ در بورس تصریح کرد: ما بهترین و ارزنده‌ترین شرکت‌های تابعه را برای عرضه در بورس انتخاب کردیم. شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاران عایدی مناسبی را درقبال سرمایه‌گذاری بر سهام آنها کسب خواهند کرد اما به‌دلیل مراحل سختگیرانه که در پیش روی شرکت‌ها در بدو پذیرش قرار دارد، فرآیند عرضه سهام زیرمجموعه‌های هلدینگ را بسیار طولانی و دشوار کرده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر چهار شرکت از ارزنده‌ترین مجموعه‌های پتروشیمی متعلق به هلدینگ آمادگی لازم را برای ورود به بورس دارند.

وی افزود: صنعت پتروشیمی احتیاج به ریال و ارز برای توسعه دارد که بخش ارزی از صندوق توسعه ملی و تا حدی نیز از بانک‌های داخلی تامین می‌شود اما برای بخش ریالی انتظار می‌رود با استفاده از ابزارهای مختلف بورسی و بازار سرمایه بتوانیم از نقدینگی موجود در جامعه استفاده کنیم. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ادامه داد: چند ماه است که در تلاشیم اوراق مشارکت در بازار سرمایه را منتشر کنیم اما بوروکراسی بازار سرمایه بیش از حد پیچیدگی دارد و زمانبر است و بین شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ حاضر در بازار سرمایه فرقی قائل نمی‌شوند. وی گفت: ما همچنان در تلاشیم تا پایان سال در دو نوبت اوراق مشارکت به میزان یک هزار میلیارد تومان و ۲ هزار میلیارد تومان منتشر کنیم.

وی ادامه داد: هیچ صنعتی در کشور مثل صنعت پتروشیمی وجود ندارد که سالانه ۵/ ۵ میلیارد دلار یعنی برابر با ۷۰ هزار میلیارد تومان به بخش پایین‌دستی خودش خوراک تحویل دهد. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: بخش پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی باید توسط بخش‌خصوصی توسعه یابد و اگر ما در جایی ورود می‌کنیم باید به‌گونه‌ای باشد که جای بخش‌خصوصی را تنگ نکنیم. به همین منظور در نظر داریم با شناسایی و ایجاد ظرفیت‌های توسعه پایین‌دستی به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش، شرایط را برای ورود بخش‌خصوصی در این عرصه فراهم کنیم.