طی روز گذشته خودروسازها و بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات صنایع بورسی را داشتند. به‌طوری‌که در این دو صنعت مجموعا شاهد معاملاتی به ارزش ۹۴۷ میلیارد تومان بودیم. این رقم بیش از ۲۶ درصد از کل ارزش معاملات خرد دیروز بورس تهران است. این مقدار از ارزش معاملات موجب شد تا هم بانک‌ها و هم خودرویی‌ها رشد ۲/ ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کنند. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که از ۶ نماد بورسی با بیشترین ارزش معاملات ۵ نماد از اعضای این دو گروه بودند. در صدر این فهرست «وتجارت» با بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان معامله قرار داشت. به این ترتیب طی روز گذشته شاهد معامله ۲/ ۱ درصد از کل سهام بانک تجارت بودیم. در همین راستا ۳/ ۱ درصد از کل سهام «خساپا» نیز در روز گذشته معامله شد. سایپا به‌واسطه ۱۳۴ میلیارد تومان معامله، دومین نماد بورس تهران با بیشترین ارزش معاملات روزانه بود.

دو صنعت بعدی فهرست گروه‌ها با بیشترین ارزش معاملات محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بودند. این دو صنعت نیز در مجموع شاهد معاملاتی به ارزش ۶۵۴ میلیارد تومان بودند. شیمیایی‌ها و فلزات اساسی به‌واسطه رشدهای ۲/ ۲ و ۷/ ۱ درصدی حضور پررنگی در فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران داشتند. صدر این فهرست به «فارس» اختصاص یافت. بزرگ‌ترین نماد بازار سهام به همراه «تاپیکو» و «نوری» موجب حمایت ۱۰۰۸ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران شدند. در گروه فلزات اساسی هم «فولاد» پس از جهش ۱۲ درصدی ارزش بازار برای سومین جلسه معاملاتی پیاپی کم‌نوسان ظاهر شد. البته این نماد که در دو روز کاری گذشته در مدار منفی معاملات بود دیروز با رشد قیمت همراه شد. در این گروه «فملی» هم به‌دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف بود. به‌نظر می‌رسد همین عوامل موجب شد تا رشد شاخص صنعت فلزات اساسی به ۷/ ۱ درصد محدود شود. طی روز گذشته اثرگذارترین نمادهای فلزی‌محور بورس تهران «فخوز» و «فولاژ» بودند. این دو نماد در مجموع موجب حمایت ۴۰۱ واحدی از نماگر اصلی بازار سهام شدند.

روز گذشته سالمین خبر از تصویب افزایش سرمایه ۱۴۰۰ درصدی توسط هیات‌مدیره داد. طبق این برنامه سرمایه «غسالم» از ۳۰ میلیارد تومان به ۴۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه که از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است به منظور اصلاح ساختار مالی، کارآمد سازی دارایی‌ها، کاهش ریسک مالی و بهبود نسبت مالکانه در شرکت انجام خواهد شد. در همین راستا در روز گذشته شرکت کاشی و سرامیک حافظ اعلام کرد که مجوز افزایش سرمایه ۷۱۶ درصدی «کحافظ» نیز از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

«داسوه» که به‌دلیل پخش داروهای ساخته شده با مواد اولیه منقضی شده متوقف شده بود، طی روز گذشته خبر از جمع‌آوری محصولات از سطح بازار داد. طبق این اطلاعیه داروسازی اسوه در روز ۲۴ آذر نامه‌ای به شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات خود ارسال و خواستار ارائه موجودی انبار تا سطح داروخانه شد. اما به‌دلیل طولانی بود فرایند محاسبات و شمارش به غیر از چند پخش که مبلغ فروش آن بالغ بر پنج میلیارد ریال است از سایر پخش‌ها تا کنون جوابی دریافت نشده است. بعد از این اطلاعیه، توقف نماد معاملاتی «داسوه» تا تاریخ ۱۲ بهمن ماه تمدید شد. این توقف به منظور بررسی وضعیت شفافیت ناشر انجام گرفته است.

طی روز گذشته «غبشهر» به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. صنعتی بهشهر در این گزارش اعلام کرد: براساس رای صادره توسط دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت انواع روغن‌خام از پرداخت مالیات‌ ارزش‌افزوده از تاریخ یکم مهر ۸۷، شرکت صنعتی بهشهر اقدام به مطالبه مالیات‌ ارزش‌افزوده پرداخت شده خرید و واردات روغن جهت دوره‌های زمستان ۱۳۸۷ لغایت زمستان ۱۳۹۲ جمعا به مبلغ ۱۶۹۴ میلیارد ریال کرده بود. در مرحله نخست رسیدگی، مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای رای به استرداد مالیات مذکور برای دوره زمستان ۸۷ تا پاییز ۸۹ داده است. این مبلغ که حدود ۱۷۵ میلیارد ریال است در صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸ لحاظ خواهد شد. «غبشهر» در ادامه تاکید کرد که پیگیری‌های شرکت برای استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده دوره‌های بعدی ادامه دارد.

با نزدیک شدن به پایان ماه اول زمستان، شاهد ترافیک سنگین صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌های بورسی هستیم. از نمادهایی که در روز گذشته عملکرد خود در ۳ فصل ابتدایی سال را گزارش کردند می‌توان به «فملی» اشاره کرد. شرکت ملی مس ایران در فصل نخست سال به سود خالص ۳۱۳۹ میلیارد تومانی دست یافته بود. این رقم برای تابستان با افت ۵/ ۱۶ درصدی به کمتر از ۲۶۱۷ میلیارد تومان رسید. اما در پاییز بار دیگر شاهد رشد سودآوری این شرکت هستیم. به‌طوری‌که سود خالص «فملی» با رشد ۱۰ درصدی نسبت به تابستان به ۲۸۷۲ میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب سود هر سهم ملی مس ایران طی ۹ ماه ابتدایی سال به ۱۱۱ تومان رسیده است. همچنین سود خالص «فملی» برای پاییز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۳۸ درصدی همراه شده است.