در این راستا مدیرعامل «سمات» به تشریح آخرین اخبار در زمینه سامانه مزبور پرداخت و عنوان کرد که تا کنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. اقدامات صورت‌گرفته در زمینه سهام عدالت و آمادگی برای آزادسازی آن، امکان احراز هویت مردم «سجام» در شعب یکی از بانک‌های مطرح کشور و همچنین معرفی خدمات جدید شرکت‌ها با استفاده از پتانسیل‌‌ها و زیرساخت‌های بازار سرمایه از دیگر موارد مهم مطرح شده از سوی مدیرعامل «سمات» بود. حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) با اشاره به تغییر و تحولات رخ داده در اقتصاد و تکنولوژی در ایران و جهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم سبک زندگی و هم ذائقه مردم در کل دنیا در حال عوض شدن است. در این راستا مشاهده می‌شود که در ایران علاقه به تغییر و رشد تکنولوژی زیاد است.

شفافیت بالای بازار سرمایه

مدیرعامل «سمات» در ادامه شفافیت بالای بازار سرمایه را انگیزه‌ای مهم در جهت ارائه خدمات مناسب به سهامداران دانست و گفت: ورود بازار سرمایه در بخش‌های مختلف کشور مثلا عرضه کالاهای مختلف در بورس کالا و بورس انرژی، معجزه شفافیت را در اقتصاد ما به همراه آورد. این امر سبب می‌شود تا سیاست‌گذاران این بازار نیز خود را ملزم به ارائه بهترین و مفیدترین خدمات به مردم و سرمایه‌گذاران بورسی کنند. فهیمی در ادامه افزود: اکنون حداقل‌ها و زیرساخت‌ها در بازار سرمایه فراهم شده تا آنهایی که خدمات مناسب  و به روزی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌کنند از این بستر مناسب موجود در بازار استفاده کنند. این امر سبب می‌شود تا نه تنها خدمات به نحو بهتری از سوی این نهادها ارائه شود بلکه ذائقه‌های مختلف نیز در این خدمات رعایت شده و درنظر گرفته می‌شود. مدیرعامل سمات ادامه داد: در راستای خدمات بهتر به مشتریان بازار سرمایه، سامانه سجام را در آسان پرداخت راه‌اندازی کردیم تا فعالان بازار به راحتی در این سامانه ثبت‌نام کنند.

استفاده بهینه از فین‌تک‌ها

مدیرعامل «سمات» با بیان اینکه شرکت‌های فین‌تکی و استارت‌آپی می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌های بازار سرمایه استفاده و خدمات جدیدی را برای مردم تعریف کنند، افزود: یکی از راه‌های بقای گسترش این‌گونه شرکت‌ها در بازار سهام، ارائه خدماتی متناسب به سرمایه‌گذار ایرانی و فعالان بازار است.فهیمی ادامه داد: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با برخورداری از تکنولوژی‌ها به شناسایی ذائقه سرمایه‌گذاران در انواع سرمایه‌گذاری و میزان درجه ریسک‌پذیری آنها پرداخته و متناسب با این موارد به ارائه خدمات مختلف به این افراد بپردازند. این خدمات می‌تواند در حوزه بازار سرمایه بسیار متنوع و شفاف باشد.فهیمی در ادامه با اشاره به اینکه چنین شرکت‌هایی قادر هستند امکان ورود به بازار سرمایه را تسهیل کرده و حتی پیشنهاد سرمایه‌گذاری به افراد دهند، گفت: با نگاه منصفانه و قضاوت مناسب مشخص می‌شود که بازار سرمایه آرام آرام موفق شده تا نگاه عمومی را به خود جلب کند. به‌طوری‌که حتی دولت نیز از بستر و ظرفیت‌های مناسب موجود در بازار سرمایه بهره‌ برده است. دولت به این بازار به‌عنوان مکانی امن و شفاف توجه داشته و سالانه به تامین مالی با انتشار مقادیر زیادی از اوراق توسط بستر بازار سرمایه‌ می‌پردازد. به گفته فهیمی در این راستا شرکت‌های بزرگ نیز تامین مالی‌های مناسبی از این بازار و در جهت توسعه و رفع نیازهای مالی خود انجام داده‌اند.

ارائه خدمات شایسته

مدیرعامل «سمات» در ادامه افزود: بورس توانسته اعتماد عمومی را جلب کند که با ملاحظه این وضعیت خود را ملزم می‌دانیم بهترین خدمات را برای جامعه فراهم کنیم. در این راستا ایجاد درگاه ثبت‌نام سجام اولین گام ارائه خدمت بود که از این طریق تاکنون بالغ‌بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کرده‌اند. حضور در مجامع الکترونیک و دریافت سود نقدی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موارد استفاده از سامانه سجام خواهد بود که در آینده نزدیک فراهم می‌شود. وی ادامه داد: ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن‌هایی که راسا از طریق فین‌تک‌ها در خدمت مردم قرار می‌گیرند، اقدامی درخور و مناسب خواهد بود که سبب می‌شود دیگر نیازی به مراجعه به دیگر نهادهای مالی نباشد. فهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: نتیجه مثبت این امر توسعه در زمینه بنگاهداری و کاهش هرینه‌ها در بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود.

امکان احراز هویت در شعب بانکی

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه افزود: در راستای توسعه خدمات عنوان‌شده، از طریق ایجاد درگاه ثبت‌نام سجام در آسان پرداخت قدمی را برای ورود خدمات جدید بازار سرمایه برداشتیم. امکان شناسایی مشتری به‌صورت الکترونیکی از طریق ثبت‌نام در سجام فراهم شده است و کسانی که اپلیکیشن آسان پرداخت را دارند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. فهیمی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز قابلیت احراز هویت هویت افراد در سجام از طریق اپلیکیشن آپ مهیا نیست، گفت: سامانه سجام درگاه ورودی بازار سرمایه است تا از پرکردن ۳ تا ۱۰ صفحه کاغذی بی‌نیاز شوید ضمن اینکه ارائه کپی مدارک هم در شرایط ثبت‌نام حذف شده است. ولی تسهیل در ارائه خدمات به نگرانی هک شدن اطلاعات و سوءاستفاده دامن می‌زند که در این راستا و در جهت راستی‌آزمایی اطلاعات باید احراز هویت در پیشخوان‌های دولت انجام شود. به این ترتیب احزار هویت فعلا توسط دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود. فهیمی از فراهم شدن امکان احراز هویت مردم در یکی از بانک‌های بزرگ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: افراد باید با همراه داشتن مدارک اصلی هویتی و گوشی همراه به شعب پیشخوان دولت مراجعه کنند تا اطلاعات آنها احراز شود. در این راستا یکی از بانک‌های پرمخاطب با شعب متعدد نیز در دستور کار است که به‌زودی فرآیند احراز هویت را آغاز خواهد کرد.

آماده بودن زیرساخت‌ها برای آزادسازی «عدالت»

فهیمی درخصوص مهیا شدن زیرساخت‌ها برای واگذاری سهام عدالت نیز گفت: در حوزه قبل از معاملات و رجیستری سهام و بعد از معامله که مربوط به تسویه معاملات و پرداخت وجوه ناشی از معاملات و ارائه خدمات شرکتی است، زیرساخت‌ها برای سهام عدالت فراهم شده است. وی با بیان اینکه باید منتظر خروجی مجلس درخصوص تصمیم‌گیری لایحه سهام عدالت بمانیم، گفت: فراهم کردن زیرساخت‌ها هزینه‌بر است. لایحه پیشنهادی دولت براساس شکل‌گیری صندوق‌های با درآمد ثابت به مجلس ارائه شده که اگر مجلس لایحه را به این صورت تصویب کند، کار سپرده‌گذاری راحت‌تر خواهد بود. ولی اگر این ایده در کمیسیون‌ها یا صحن علنی تغییر پیدا کند، نیازمند تغییر در زیرساخت‌ها هستیم که براساس اعلام نهایی قابلیت تغییر دارد. مدیرعامل سمات در ادامه تاکید کرد: بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت آمادگی دارد، اما برای ادامه مسیر نیاز به تصمیم مجلس است.