روز گذشته شاخص کل بازار سهام با رشدی ۵/ ۱ درصدی توانست بازدهی خود را از ابتدای سال‌جاری به بیش از ۵۱ درصد برساند. این در حالی است که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها بار دیگر در بازدهی پیشتاز بود و با رشد روزانه ۵/ ۲ درصدی به بازدهی ۱۲۴ درصدی از ابتدای فروردین سال ۹۸ رسید. به‌نظر می‌رسد همچنان مسیر پول‌های جدید وارد شده به بازار سهام به سوی شرکت‌های کوچک و متوسط است. این دسته از شرکت‌ها اثرپذیری کمتری از بازار جهانی دارند. به همین دلیل در شرایط متلاطم بازار جهانی و افت شدید قیمتی کامودیتی‌ها اقبال معامله‌گران به سهام این دسته از شرکت‌ها بیشتر شده است.

ابتدای ششمین ماه از سال ۹۸ موعد انتشار گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها برای مرداد است. این گزارش‌ها می‌توانند تاثیر بالایی بر ادامه روند صعودی یا شروع فاز اصلاح قیمتی در بورس تهران بگذارند. به‌نظر می‌رسد اهالی بازار سهام نسبت به این گزارش‌ها خوشبین هستند. به طوری که ارزش معاملات خرد بورس تهران (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در روز گذشته به هزار میلیارد و ۳۵۲ میلیارد‌تومان رسید. این رقم از روز ۲۲ تیر ماه که پتروشیمی نوری برای اولین بار عرضه شد، بی‌سابقه بوده است. بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه «نوری»، در روز گذشته رکورد بیشترین ارزش معاملات خرد از روز ۲۷ خردادماه سال‌جاری شکسته شد. ارزش معاملات ۱۳۵۲ میلیارد تومانی در شرایطی بود که ۴۴ درصد از نمادهای بورس تهران با مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمتی روزانه همراه بودند. ارزش صف‌های خرید سهام در روز گذشته بیش از ۲۵۳ میلیارد تومان بود. در این بین باز هم سهامداران حقیقی بودند که در سمت خرید سهام فعال‌تر شدند. به طوری که مالکیت ۱۱۱ میلیارد تومان از سهام بورسی به سمت بورس‌بازان خرد تغییر یافت. بیشترین اقبال حقیقی‌ها به سه نماد «وبصادر»، «شپنا» و «وپاسار» بود. در «وبصادر» مالکیت بیش از  ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به سمت حقیقی‌ها تغییر یافت. در سوی مقابل سهامداران حقوقی در سمت خرید سه نماد «نوری»، «اخابر» و «جم پیلن» فعال‌تر ظاهر شدند.

از ۴۰ صنعت فعال در معاملات روز گذشته، تنها ۴ صنعت با افت متوسط قیمت‌ها مواجه شد. یکی از گروه‌هایی که افت شاخص صنعت را تجربه کرد، گروه فلزات اساسی بود. فلزی‌ها که تا پیش از بالا گرفتن جنگ تجاری از سردمداران رشد بورس تهران بودند، طی مدت اخیر در اثر فشار بازار جهانی با افت ارزش‌های نسبتا بالایی مواجه شده‌اند. اثرگذارترین نماد فلزی بر نماگر اصلی بورس تهران طی معاملات دیروز «فولاد» بود که با افت ۸/ ۰ درصدی ارزش بازار موجب اثرگذاری منفی ۱۱۰ واحدی بر شاخص کل شد.

در روز گذشته تعدادی از شرکت‌ها از عملکرد مرداد ماه خود پرده‌برداری کردند. در این بین می‌توان به گروه صنعتی بوتان اشاره کرد. «لبوتان» در حالی افزایش حدودا ۱۰ درصدی نرخ فروش نسبت به ثلث اول سال را تجربه می‌کند که در میزان تولید و فروش هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته و هم نسبت به متوسط ۴ ماهه نخست سال‌جاری افت داشته است. با این اوصاف «لبوتان» با فروش ۹۴ میلیارد تومانی در مرداد ماه، توانست مجموع فروش ۵ ماهه خود را به بیش از ۵۴۴ میلیارد‌تومان برساند.

در راستای انتشار گزارش‌ها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران، عملکرد سال‌مالی گذشته خود را منتشر کرد. طبق این صورت مالی «فارس» در ۱۲ ماهه منتهی به آخر خردادماه، موفق به کسب بیش از ۹ هزار و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان سود خالص شده است. به این ترتیب سودآوری «فارس» نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲۰ درصدی داشته است.

دیگر شرکتی که در روز نخست شهریورماه صورت مالی سال گذشته را منتشر کرد، مجتمع کشت و صنعت چین چین بود. «غچین» که در سال‌مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷ موفق به ساخت سود خالص ۶۵۴ ریالی به ازای هر سهم خود شده بود، در سال‌مالی منتهی به آخر خرداد ۹۸ این عدد را با رشد ۲۲۵ درصدی به ۲۱۲۵ ریال برای هر سهم رسانده است.

دیگر شرکت زراعی که از عملکرد ۶ ماهه منتهی به آخر خردادماه ۹۸ رونمایی کرد، کشت و صنعت و دامپروری پارس بود. «زپارس» در نیمه نخست سال‌مالی خود موفق به ساخت سود ۹۲۲ ریالی به ازای هر سهم شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۲۹۹ ریال سود برای هر سهم ساخته بود. به این ترتیب شاهد رشد ۲۰۸ درصدی در سودآوری این شرکت طی یک سال هستیم.

«شیران» یکی از نمادهایی بود که در روز گذشته به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بسته شد. طبق اطلاعیه شرکت صنایع شیمیایی ایران، در پی کاهش قیمت نفت، دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری این دسته از محصولات شیمیایی، قیمت بنزن را با کاهشی بالغ بر ۳۴ درصد به ۶۷۹۷۱ ریال تغییر داده است. بنزن به‌عنوان ماده اولیه اصلی «شیران» در سال‌مالی گذشته سهمی ۳۵ درصدی از هزینه‌های این شرکت را داشته است. البته در سمت مقابل مرجع قیمت‌گذاری، نرخ فروش الکیل بنزن خطی به‌عنوان تولید اصلی شرکت را نیز حدود ۸ درصد کاهش داده است.

در مجموع طی معاملات روز شنبه، با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت، بیش از ۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان در بورس تهران دادوستد شد. در فرابورس نیز شاهد معامله یک میلیارد و ۶۳۱ میلیون سهم با ارزشی بالغ‌بر ۹۲۳ میلیارد تومان بودیم.