سهامداران خرد چه خریدند؟

بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد نشان می‌دهد که این گروه از بازیگران روز گذشته خریدهای سنگینی در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند. در حالی دیروز حدود ۶۷ میلیون سهم «شپنا» در بازار معامله شد که ۸۶ درصد از این خریدها توسط سهامداران خرد شکل گرفت. امری که نوسان مثبت ۵ درصدی و تشکیل صف خریدی معادل ۹ میلیون سهم را برای این نماد به‌دنبال داشت. به این ترتیب روز گذشته ۵۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی بابت خرید سهام «شپنا» به پرتفوی سهامداران حقیقی این نماد منتقل شد. در حال حاضر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت آوای پردیس سلامت هر کدام با در اختیار داشتن ۱۵درصد از سهام «شپنا»، بیشترین درصد مالکیت در این نماد را دارند.سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز با ثبت خالص خرید ۵ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بود.

هر سهم «تاپیکو» در حالی روز گذشته با نوسان مثبت ۲ درصدی همراه شد که نماد مزبور در پایان معاملات به‌دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد. مجمع این شرکت ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه برگزار خواهد شد.بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی بزرگان بازار در جریان معاملات دیروز نیز بیان از آن دارد که معامله‌گران حقوقی بیشترین خرید و بعضا حمایت را در نماد پتروشیمی نوری داشتند. خرید سهام «نوری» در حالی چند روزی است که در کانون توجه حقوقی‌ها قرار دارد که دیروز نیز ۵ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «نوری» منتقل شد. یادآور می‌شود پتروشیمی نوری در ۴روز گذشته بیشترین خالص خرید را از سوی بازیگران عمده تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که حقوقی‌ها در این چهار روز خالص خریدی در حدود ۳۰ میلیارد تومان در این نماد داشتند. در نهایت این حمایت‌ها، مانع از افت بیشتر قیمت سهام مزبور شد به‌طوری‌که هر سهم «نوری» در نهایت ۲ درصد کاهش قیمت را در این چند روز تجربه کرد.

 نقاط عطف خرید حقوقی‌ها

در میان نمادهای معدنی نیز روز گذشته بیشترین حمایت سهامداران عمده از نماد سرمایه‌گذاری صدرتامین صورت گرفت به‌طوری‌که ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «تاصیکو» منتقل شد. این نماد نیز از ابتدای مردادماه تاکنون نوسانات زیادی را تجربه کرده که در نهایت بازدهی یک درصدی در کارنامه آن ثبت شد. در این میان روز شنبه نیز جابه‌جایی بلوکی یک درصدی میان سهامداران عمده «تاصیکو» شکل گرفت؛ در حالی ۲۰۰ میلیون سهم معادل یک درصد از سهام سرمایه‌گذاری صدرتامین توسط شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین عرضه شد که این میزان سهم را شرکت سرمایه‌گذاری نفت‌وگاز و پتروشیمی تامین خریداری کرد.