این کاهش شدید موجب بروز نگرانی در مورد شرکت‌های وابسته به این قیمت‌ها شده است. در این شرایط هر چند وضعیت جنگ تجاری چین و آمریکا به‌ویژه پس از کاهش ارزش یوآن به کمتر از ۷یوآن در برابر یک دلار پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی شده است اما بیشتر کارشناسان امیدوارند تنش‌های تجاری با راه‌حلی سیاسی پایان پیدا کند. در این شرایط بازار سرمایه نیز که در ابتدای ماه جاری با عرضه‌های سنگین سهامداران عمده در نمادهای بزرگ مواجه شده بود اینک با کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی بیش از پیش از نمادهای بزرگ فاصله گرفته و بخش عمده نقدینگی بازار در بخش شرکت‌های کوچک و ریالی در حال تحرک است. در همین حال در بازار پایه نیز نگرانی‌هایی که از روند قیمت‌ها شکل گرفته نیز به‌شدت ادامه دارد. هرچند مباحثی در مورد تغییر مقررات در بازار پایه مطرح است، اما به‌نظر می‌رسد این تغییر مقررات نیز در کوتاه‌مدت حتی ممکن است شرایط این بازار را پیچیده‌تر کرده و نیازمند تامل و مشورت بیشتر است. در این شرایط در هفته گذشته شاخص‌کل به میزان ۳/ ۰درصد رشد کرد، این درحالی بود که شاخص کل هموزن رشدی معادل ۳۴/ ۵درصد را به ثبت رساند. در این شرایط نگاه‌ها به سمت بازار جهانی است، جایی که بازگشت یا عدم‌بازگشت قیمت‌ها می‌تواند برای بازار نشان‌دهنده مسیر آتی باشد. در همین حال معامله‌گران روز شنبه با عرضه اولیه شرکت پخش هجرت مواجه خواهند بود. پخش هجرت پس از پخش البرز و قاسم ایران سومین شرکت این حوزه به‌شمار می‌رود.بر این اساس امروز ۱۵ درصد از سهام پخش هجرت (معادل ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم) در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه می‌شود (در محدوده قیمتی ۱۷۷۰ تا ۱۸۵۰ تومانی هر سهم و سهمیه ۲۲۵ سهمی هر کد حقیقی و حقوقی ) که سه شرکت دیگر هم در نوبت کشف قیمت قرار گرفته‌اند. همچنین براساس اعلام بعد از «هجرت»، ۱۰ درصد از سهام شرکت‌های نیروگاه جهرم، فناواکارت و جنرال‌مکانیک در فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

در این بازار در گروه شیمیایی بانک صنعت و معدن که هفته گذشته فروش آتیه‌دماوند را آگهی کرده بود، این‌بار واگذاری بلوک ۵۰درصدی سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران را اعلام کرد. در همین حال در گروه خودرویی هفته گذشته نیز واگذاری ۱۳درصد زامیاد در بازار آگهی شد. بر این اساس در راستای اجرای دستور صادره از مرجع قضایی، کارگزاری بانک رفاه در نظر دارد تا سهام شرکت زامیاد متعلق به شرکت سایپا را به تعداد ۷۲۶ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۳۰۴ سهم معادل ۱۳/ ۱۳ درصد از کل سهام شرکت را از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه کند. در این نامه آمده است: قیمت پایه هر سهم ۱۴۶۹ ریال، شرایط واگذاری یکجا و نقد، تاریخ عرضه ۲۵ شهریور ۹۸ و قیمت کل پایه ۱۰۶۶ میلیارد ریال خواهد بود.

در گروه شرکت‌های خدماتی نیز شرکت مهندسی و صنعتی ایران نیز به‌عنوان دویست و چهل و یکمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد. شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران از ۱۵ مردادماه با نماد «خبازرس» در گروه فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی به‌عنوان دویست و چهل و یکمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد. در گروه لیزینگی شرکت تجارت و سرمایه‌ایرانیان با دریافت مجوز لیزینگ از بانک مرکزی با نماد «ولتجار» فعالیت خواهد کرد.در گروه کاغذ و سلولزی کارتن ایران افزایش سرمایه از محل مازاد تجدیدارزیابی را در دستور کار قرار داده است. در گروه نیروگاهی معاملات برق دربورس انرژی درپی ابلاغ به مالکان شبکه (شبکه برق قدرت و شبکه‌های توزیع نیرو) برای مصرف‌کنندگان بالای ۵مگاوات آغازشد و در مراحل بعدی امکان انجام معاملات بورس انرژی برای سایر مصرف کنندگان فراهم می‌شود. ظرفیت آماده نیروگاه‌ها برای فعالیت در بورس انرژی در حال‌حاضر ۱۲هزار مگاوات است. در گروه بیمه‌ای بیمه پارسیان افزایش سرمایه ۳۳درصدی از محل آورده و اندوخته را در مجمع تصویب و یک افزایش سرمایه ۳۳درصدی دیگر از محل آورده و مطالبات را در اختیار هیات‌مدیره قرار داد. در گروه مخابرات نیز کارخانجات مخابراتی ایران اعلام کرد که این مجموعه در شش مناقصه شرکت کرده است لذا پس از طی فرآیند برگزاری مناقصات و بازگشایی پاکات ج در صورتی‌که این شرکت حائز شرایط اولیه (پاکات الف و ب) و بهترین قیمت باشد، نیاز است تا مجددا کمیسیون معاملات مناقصه‌گذار بررسی‌های لازم را انجام دهد. در گروه بانکی نیز مدیرعامل بانک پارسیان از بسته پیشنهادی بانک‌ها به بانک مرکزی برای کاهش هزینه پول خبر داد. مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه هزینه پول در بانک‌های خصوصی به دلیل تغییرات ناشی از سود روزشمار به ماه‌شمار تا ۵/ ۱ درصد کاهش یافته از بسته پیشنهادی بانک‌ها به بانک مرکزی برای کاهش هزینه پول خبر داد. وی تصریح کرد: بانک مرکزی درحال تصمیم‌گیری برای کاهش سپرده قانونی بانک‌هاست چراکه این نرخ هم‌اکنون در برخی بانک‌ها از ۱۰ تا ۱۲ درصد متغیر است. درحال تلاش هستیم تا این نرخ را به ۱۰ درصد برسانیم. البته شبکه بانکی دنبال کاهش بیشتر سپرده قانونی است، چراکه این سپرده در کنار هزینه بیمه برای سپرده‌های بانکی هزینه سنگینی را برای بانک‌ها به‌همراه آورده است.  در مجموع بازار سهام در روز چهارشنبه متعادل با اندکی شاخص مثبت بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۷۴میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۱۰میلیارد تومان رسید. با این کارنامه کل ارزش معاملات بورس در هفته گذشته با رشد ۲۵درصدی به ۵هزار و ۳۲۴میلیارد تومان بالغ شد.