طی روزهای اخیر به سبب تقویت جریان اطلاعات در نخستین ماه تابستان که همزمان با رونمایی از عملکرد خردادماه شرکت‌های سهامی و همچنین انتشار صورت‌های مالی فصلی است، نگاه فعالان بازار به شرکت‌های بزرگ صادراتی جلب شده است. شرکت‌هایی که عمدتا در زمره گروه‌های کالایی بورس تهران قرار می‌گیرند و دیروز در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص ایستادند. این شرایط سبب شد تا در مقابل رشد یک درصدی شاخص کل، شاخص هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) به رشد ۵/ ۰ درصدی اکتفا کند.

طی معاملات روز گذشته نیز ارائه گزارش‌های ماهانه مناسب از سوی شرکت‌های گروه فلزات اساسی و تداوم روند رو به رشد تولید و فروش آنها سبب شد تا شاهد بازگشت تقاضا به این نمادهای کالایی بازار باشیم. در این میان شرکت فولاد مبارکه اصفهان صبح روز گذشته گزارش عملکرد ماهانه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۸ را روانه سامانه کدال کرد. گزارشی که نشان داد «فولاد» در این دوره یک ماهه از محل فروش محصولات خود مبلغ ۳هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت همچنین بر اساس عملکرد سه ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۸ مبلغ ۹ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۰۴ درصدی همراه شده است. در این میان انتظار سرمایه‌گذاران درباره ارائه عملکرد مناسب ماهانه از سوی شرکت ملی مس ایران، این نماد فلزی را نیز با موج تقاضای معامله‌گران همراه کرد.نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و معدنی و صنعتی گل‌گهر از دیگر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص سهام طی معاملات روز گذشته بودند. گزارش عملکرد خردادماه «فارس» با تحقق سود ۱۳۹۱ میلیارد تومانی تا پایان دوره ۶ ماهه (پایان خرداد) سبب تقویت تقاضا در این زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی شد.  دیروز شرکت ذوب آهن نیز اقدام به انتشار گزارش عملکرد خرداد و سه ماهه نخست دوره مالی منتهی به اسفند ۹۸ کرد و با رشد ۱۱۸ درصدی درآمد همراه شد.

بر اساس این گزارش، مجموع مبلغ فروش «ذوب» در ۳ ماه نخست سال جاری با رشد ۱۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۴/ ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در سال مالی ۹۷ میانگین مبلغ فروش ماهانه، ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در سه ماه نخست سال به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین در این مدت، مقدار تولید تیرآهن، میلگرد و شمش کالایی به ترتیب ۲۳۰، ۱۵۰ و ۱۷۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۶ و ۱۵ درصدی و کاهش ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. مقدار فروش این محصولات هم به ترتیب ۲۸۰، ۱۵۰ و ۱۸۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش ۱۵۲، ۵۰ و ۹ درصدی را تجربه کرده است. همچنین مدیرعامل شرکت بورس در مورد زمان عرضه اولیه شرکت پتروشیمی نوری توضیح داد و گفت: با توجه به تمدید مهلت عرضه به مدت دو ماه از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۸، مهلت عرضه سهام این شرکت حداکثر تا ۱۳ تیرماه ۹۸ است که با توجه به اقداماتی که در راستای تکمیل مدارک و مستندات مورد نظر هیات پذیرش و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده انجام شده است، امیدواریم در مهلت تعیین‌شده، شاهد عرضه سهام شرکت در بورس باشیم.

در میان تحولات اثرگذار بر بازار سهام دیروز خبر رسید سازمان امور مالیاتی بخشنامه معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها را طبق قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ابلاغ کرده است. بر اساس این بخشنامه تمام شرکت‌هایی که طی ۵ سال اخیر از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه نداده‌اند تا ۵ سال آینده می‌توانند از این قانون استفاده کنند. در این قانون تاکید شده این امر فقط یک بار در هر پنج سال امکان‌پذیر است. همچنین بر اساس اطلاعیه منتشرشده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مقرر شد تا کمتر از سه هفته دیگر بلوک‌ ۲۰‌درصدی سهام پالایش نفت شیراز عرضه شود. به این ترتیب بلوک مذکور شامل یک میلیون و ۲۷ هزار و ۵۴۹ سهم شرکت پالایش نفت شیراز به قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۰ درصد - به شرط آنکه از مبلغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ ریال کمتر نباشد- ۲۴ تیر ۹۸ در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. این میزان سهام به قیمت کل پایه ۷ هزار و ۲۹۵‌میلیارد و ۵۵۹ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال و سپرده شرکت در مزایده ۷۲۹ میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۹۵۶ هزار ریال در روز دوشنبه، ۲۴ تیرماه امسال به‌صورت نقد واگذار می‌شود.

یکی از توجهات دیروز فعالان اقتصادی گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ایران در ماه نخست اجرای تحریم‌ها بود. بر اساس این گزارش انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولید فولاد ایران در نخستین ماه اجرای تحریم این صنعت توسط آمریکا و به رغم اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا بر صنعت فولاد ایران، با ثبت رشد ۸/ ۳ درصدی به ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تن رسیده است. این در حالی است که ایران در مه ‌سال قبل ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار تن فولاد تولید کرده بود. این در حالی است که دونالد ترامپ در اوایل ماه مه ‌با صدور یک فرمان اجرایی صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم ایران را تحریم کرد.به این ترتیب در معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بیش از ۳میلیارد و ۵۸۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان دادوستد شد. در همین راستا فرابورس ایران نیز شاهد دادوستد بیش از یک میلیارد و ۲۹۷ میلیون سهم به ارزش ۶۰۶ میلیارد تومان بود.