شاخص کل بورس تهران دیروز نیز به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و توانست با ثبت بیشترین میزان رشد در یک ماه اخیر، ضمن عبور از قله تاریخی در ۲۶ خردادماه، در میانه کانال ۲۴۲ هزار واحدی قرار گیرد. به این ترتیب رفته‌رفته شاهد جبران جاماندگی بازار سهام از دیگر بازارهای موازی همچون ارز و سکه هستیم. جایی که می‌تواند نقطه شروعی برای بورس تهران باشد. در شرایط فعلی برآورد متغیرهای موجود نشان از توانایی مناسب شاخص سهام برای تداوم حرکت در مسیر صعودی دارد. در این فضا اهمیت رصد متغیرهای اثرگذار بیش از گذشته احساس می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد در صورت عدم بروز رخداد غیرمترقبه اقتصادی و غیراقتصادی، شاهد تداوم رشد قیمت سهام صعودی باشیم.

شاخص سهام در ارتفاع جدید

معاملات سومین روز تابستان با رشد ۵۱۰۸ واحدی شاخص کل بورس تهران همراه شد و این نماگر را ۸/ ۱ درصد بالاتر از قله تاریخی پیشین بازار قرار داد. در این روز عمده نمادهای معاملاتی سبزپوش بودند. به‌طوری که از ۳۰۴ نماد معامله شده در روز دوشنبه، ۲۵۰ نماد (معادل ۸۲ درصد) با رشد قیمت همراه شدند. از نکات مورد توجه معاملات دیروز بورس تهران، بازگشت ارزش معاملات خرد به روزهای اوج بود. به این ترتیب در حالی که دو روز ابتدایی تیرماه، ارزش دادوستدها به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تنزل کرده بود، دیروز این متغیر بار دیگر از ۱۱۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت. علاوه بر این افزون بر ۴۰ درصد سهام بورسی، با صف‌های طولانی خرید به معاملات روزانه خود پایان دادند و ماحصل آن انتظار ناکام ۱۹۷ میلیارد تومان نقدینگی برای ورود به گردونه معاملات بورس تهران بود.

در این شرایط به نظر می‌رسد بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی همزمان با فروکش موقت تنش‌های منطقه‌ای پس از بالاگرفتن سطح منازعات در هفته گذشته و مهلت‌بخشی دوباره گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای تصویب لوایح مرتبط در ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور پررنگ در سمت تقاضای سهام و در مقابل فروکش انگیزه فروش بی‌تاثیر نبوده است. در این میان تقویت جریان گزارش‌دهی بنگاه‌های بورسی در بازگشت شاخص سهام به مسیر صعودی نقش فعالی داشت. در این میان نه تنها شرکت‌های کالایی بازار بلکه صنایع کوچک و متوسط نیز واکنشی مثبت به این جریان اطلاعاتی نشان می‌دهند. به‌طوری که دیروز در کنار رشد ۱۵/ ۲ درصد شاخص کل، شاخص هم‌وزن که از اثرگذاری یکسان نمادها حکایت دارد، رشدی بالغ بر ۲۵/ ۲ درصد را به ثبت رساند.

جبران عقب‌ماندگی بازار سهام

پس از اصلاح ۸/ ۱ درصدی شاخص سهام در چهار روز متوالی منتهی به یکم تیرماه، حال به نظر می‌رسد وارد موج پنجم رشد شاخص سهام از ابتدای سال ۹۷ شده‌ایم. شرایطی که بازدهی ۱۵۲ درصدی برای این نماگر در بازه مذکور به ارمغان آورده است. آماری که بازار سهام را به سمت بی‌حساب شدن با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری پیش می‌برد تا شاهد جبران جاماندگی این بازار باشیم. این می‌تواند نقطه شروعی برای بورس تهران باشد. جایی که در آن اهمیت رصد متغیرهای اثرگذار بر بازار بیش از گذشته احساس می‌شود و می‌تواند سهام را به گزینه اول سرمایه‌گذاری تبدیل کند. شرایط بازار جهانی کالاها، وضعیت سیاسی منطقه، اختلافات تجاری میان دو قدرت اقتصادی چین و آمریکا و همچنین شرایط تحریمی کشور از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند قیمت سهام است. در شرایط فعلی برآوردی از متغیرهای موجود نشان می‌دهد سهام همچنان توان ادامه حرکت در مسیر صعودی را دارد.

ماه‌ جاری را می‌توان ماه انعکاس عوامل بنیادی در سهام عنوان کرد. با پشت سر گذاشتن خردادماه، نوبت به انتشار عملکرد ماهانه شرکت‌ها در آخرین ماه بهار و در ادامه رونمایی از صورت‌های مالی فصلی شرکت‌ها رسیده است. با انتشار یک به یک عملکرد ماهانه که از اول تیرماه آغاز شد، آنچه مورد رصد دقیق قرار می‌گیرد، انعکاس نرخ‌های بالای ارز نیمایی پس از رشد محسوس نسبت به میانگین نیمه دوم سال ۹۷ است. در عین حال با توجه به تخمین ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری صادرات  غیرنفتی کشور در اردیبهشت‌ماه که نسبت به فروردین و البته ماه‌ مشابه سال گذشته، جهش عجیبی را تجربه کرده است، از حضور خریداران جدید برای محصولات ایرانی در بازار صادراتی حکایت دارد. در عملکرد اردیبهشت ماه بورسی‌ها نیز این موضوع انعکاس پیدا کرد. بر این اساس عملکرد خردادماه شرکت‌ها که عمدتا در این هفته منتشر می‌شود، می‌تواند اثرات خود را بر سهام به جا بگذارد و تخمین دقیق‌تر سودآوری بهار شرکت‌ها را برای تحلیلگران فراهم سازد. به این ترتیب به نظر می‌رسد در صورت عدم بروز رخداد غیرمترقبه سیاسی و اقتصادی، شاهد تداوم حرکت شاخص سهام در مسیر صعودی باشیم.

محرکی به نام فصل مجامع

علاوه بر گزارش عملکرد ماهانه بنگاه‌های بورسی، نزدیک بودن مجامع شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بزرگ می‌تواند جذابیت هر چه بیشتر سهام را نوید دهد. جایی که محرکی تحت عنوان تقسیم سود و به دنبال آن رقیق شدن قیمت سهم‌ها، می‌تواند موج بعدی تقاضا را به همراه داشته باشد. با این حال درخصوص برخی از شرکت‌ها، رشد قیمت سهم قبل از برگزاری مجمع با سرعت زیادی کلید خورده و به نوعی پیش‌خور می‌شود. موضوعی که لازم است مورد توجه معامله‌گر‌ان قرار گیرد.

تیرماه شفاف بورس تهران

همانطور که اشاره شد تجمیع چند عامل اثرگذار، چشم‌انداز مثبتی پیش‌روی بازار سهام قرار داده است. به‌صورت سنتی همواره تیرماه برای سهامداران سودهای قابل‌ملاحظه‌ای به دنبال داشته است. در این ماه، توام شدن انتشار صورت‌های مالی سالانه و فصلی شرکت‌ها و در کنار آن رونمایی از گزارش عملکرد خرداد شرکت‌ها سبب می‌َشود تا این دوره به لحاظ شفافیت و تقویت جریان اطلاعات سهامداران در بالاترین سطح قرار گیرد. این اطلاعات در شرایط فعلی از آنجا که بیم تحریم‌ها و اثرات منفی جنگ تجاری بر بازار سهام سایه افکنده است، از اهمیت مضاعفی به‌خصوص برای شرکت‌های صادراتی برخوردار است.

بوی بهبود از بازار جهانی

بازار جهانی هفته گذشته را عمدتا با خوش‌بینی به نشست G۲۰ با رشد قیمت به پایان رساند. در این میان، دریافت سیگنال‌های مساعد از اعمال سیاست‌های انبساط پولی در آمریکا روح تازه‌ای به کالبد بازارهای کالایی جهان دمید و در کنار خوش‌بینی به روند مذاکرات تجاری زمینه‌ساز رشد قابل‌ملاحظه قیمت فلزات و نفت شد، از این‌رو در این هفته بهای مس رشدی ۶/ ۲ درصدی را ثبت کرد. سرب نیز در این هفته ۸/ ۱ درصد رشد کرد و آلومینیوم شاهد افزایش یک درصدی بهای خود بود. رشد بیش از ۵ درصدی بهای نفت برنت نیز از شگفتی‌های این هفته بازارهای جهانی بود. در این شرایط تنها سه روز تا برگزاری نشست G۲۰ و دیدار اثرگذار روسای جمهور چین و آمریکا باقی‌مانده است. ابراز امیدواری طرفین برای حل اختلافات تجاری سبب شد تا روز گذشته در بازگشایی بازار جهانی نیز شاهد رشد نسبی قیمت‌ها باشیم.

همگام با بازیگران

دیروز هر چند شاهد جهش ۵ هزار واحدی شاخص سهام بودیم، اما خلاف سنت دیرینه خالص تغییر مالکیت سهام به نام معامله‌گران عمده بازار رقم خورد. در این مسیر روز دوشنبه حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقوقی در سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. به این ترتیب دیروز ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. پس از آن نیز بانکی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. قندی‌ها نیز مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند و خالص خرید ۷ میلیارد تومانی را رقم زدند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در اولویت خرید معامله‌گران عمده قرار گرفت. دیروز ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «شیران» به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سمت حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. سهام بانک پاسارگاد نیز دیروز مورد توجه بازیگران حقوقی بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز گذشته بیش از ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به ارزش ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.

فاطمه اسماعیلی

 

09 (1)