بررسی روند نمادهای تاثیرگذار بر رشد روز گذشته شاخص کل بورس نشان از آن دارد که بزرگان کالایی و نمایندگان گروه‌های معدنی، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها در صدر نمادهای اثرگذار قرار گرفتند. در این میان بازگشایی نماد پلی پروپیلن جم پس از برگزاری مجمع عادی سالانه مزید بر علت شد. در حالی مجمع «جم پیلن» با تقسیم صد درصدی سود سال مالی ۹۷ موافقت کرد که به ازای هر سهم سود ۳۲۵تومانی تقسیم شد. به این ترتیب روز گذشته با رشد ۴۰ درصدی قیمت سهام بازگشایی شد و توانست بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بگذارد که تاثیر ۴۴۵واحدی بر نماگر بازار بود. این امر سبب شد تا «جم‌پیلن» طی سه روز کاری معامله شده از زمان عرضه اولیه با احتساب سود نقدی تقسیم شده در مجمع، بازدهی ۴۷درصدی را نصیب سهامداران کند.

در ادامه این روند نیز سه نماد گل‌گهر، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران در مجموع ۱۱۰۰واحد اثر فزاینده بر رشد شاخص کل بورس داشتند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، به‌پرداخت ملت و پتروشیمی خارک از معدود نمادهایی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص‌ کل بورس شدند. در میان اخبار کلان روز گذشته صحبت‌های محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور قرار داشت. وی عنوان کرد: در شرایط کنونی اولویت کشور حرکت به سمت جهش در صادرات و کم‌کردن اتکا به درآمدهای نفتی است؛ بنابراین همه امکانات را برای افزایش تولیدات صادراتی به کار خواهیم گرفت.

از سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز با اظهار این مطلب که دولت در افزایش نرخ ارز نقشی ندارد، گفت: قول می‌دهم ارزش پول ملی را تقویت کنیم. شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و اگر بتوانیم، هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پایین‌تر از این می‌آوریم. در حقیقت بانک مرکزی سعی می‌کند در بازار ارز، اجازه آربیتراژ ندهد و از دلالی در بازار ارز جلوگیری کند.

در میان دیگر اخبار مهم می‌توان به صحبت‌های مدیرعامل بورس تهران با خبرگزاری فارس اشاره کرد. علی صحرایی درخصوص توقف طولانی‌مدت نماد کنتورسازی، توقف نمادهای بانکی و همچنین عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری توضیحاتی ارائه داد. وی گفت: در مورد نمادهای متوقف بانک‌ها هم بر اساس تصمیم جلسه عالی سران قوا مبنی بر ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه، روند این ادغام در حال انجام است و دستورات آن جلسه را اجرا می‌کنیم. در مورد شرکت کنتورسازی نیز باید دادگاه نظر بدهد. صحرایی در مورد زمان عرضه اولیه پتروشیمی نوری گفت: این پتروشیمی نیمه تیر ماه به بورس می‌آید و از طریق هیات پذیرش برایش تکلیف شده که صورت‌های مالی حسابرسی شده را بدهد و به خاطر اینکه یک بار در اردیبهشت ماه مهلت عرضه سهام تمدید شده بود، تا آخر تیر ماه در بورس حاضر می‌شود. همچنین روز گذشته در همایش ساماندهی و توسعه صادرات بازار صنعت سیمان ایران عنوان شد که شرکت‌های سیمانی باتوجه به افزایش تمایل خرید ارزی سیمان از سوی خریداران، ملزم به فروش ارزی سیمان صادراتی شدند.

در میان اخبار مهم گروه خودرویی نیز صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی تولید سایپا قرار داشت. وی عنوان کرد: این خودروساز در سه‌ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تولید کرده که بیشترین میزان تولید در بین خودروسازان داخلی است. مسعود پروین در ادامه افزود: غالب خودروهای دارای کسری قطعات شامل محصولات پرتیراژ هستند که گروه سایپا تلاش می‌کند با تسریع در تامین این قطعات از هر روش ممکن، مشکل خودروهای دارای کسری قطعه را برطرف کند.

از سوی دیگر روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی از عرضه بلوک‌ ۲۰ درصدی سهام پالایش نفت شیراز در روز ۲۴ تیرماه امسال در فرابورس ایران خبر داد؛ بلوک ۲۰ درصدی سهام شرکت پالایش نفت شیراز شامل یک میلیون و ۲۷ هزار و ۵۴۹ سهم این شرکت به قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۳هزار و ۵۵۰تومان کمتر نباشد، در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. این میزان سهام به قیمت کل پایه تقریبی ۷۳۰میلیارد تومان بوده که در روز دوشنبه، ۲۴ تیرماه به‌صورت نقد واگذار می‌شود.

در همین راستا شستا در نظر دارد بلوک ۱۷ درصدی سهام سرمایه‌گذاری دارویی تامین را به‌طور یکجا و نقد، روز چهارشنبه ۲ مردادماه از طریق بورس تهران روانه میز فروش کند. به این ترتیب، مقرر شده ۴۹۳ میلیون سهم «تیپیکو» عرضه شود. همچنین شستا اعلام کرده که بلوک ۱۷ درصدی سهام سرمایه‌گذاری صدر تامین را نیز به‌طور یکجا و نقد در همان تاریخ یعنی روز چهارشنبه ۲ مرداد ماه روانه میز فروش بورس تهران کند. به این ترتیب معاملات روز دوشنبه بازار سهام(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) با جابه‌جایی بیش از ۳میلیارد و ۴۸۹میلیون سهم به یک هزار و ۳۷۰میلیارد تومان رسید. در همین راستا فرابورس ایران نیز شاهد دادوستد بیش از یک میلیارد و ۴۲۲میلیون سهمی به ارزش ۶۳۰میلیارد تومان بود.