۲۵ فروردین‌ماه بود که شاخص کل پس از گذشت بیش از ۶ ماه توانست به رکورد پیشین ثبت شده در کارنامه تاریخی این بازار دست یابد. پس از آن نیز رشد این نماگر ادامه پیدا کرد و با ورود به ابرکانال ۲۰۰ هزار واحدی در معاملات روز دوشنبه، دیروز در رقم ۲۰۱ هزار و ۸۹۱ واحد ایستاد. شاخص سهام پس از رسیدن به کف در روزهای پایانی بهمن سال گذشته، گام در مسیری صعودی نهاد. رشدی که ماحصل آن تا به امروز افزایش بیش از ۲۹ درصدی نماگر اصلی این بازار بود. این شرایط از میانه اسفندماه شکل جدی‌تری به خود گرفت و تبدیل به رشدهای متوالی در این نماگر شد. به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در ۲۴ روز معاملاتی اخیر تنها یک روز منفی آن نیز با افت ناچیز را تجربه کرده است. در این میان رشد فراگیر قیمت سهام سبب شد تا شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، در روزهای نخستین معاملات سال جاری به رکورد تاریخی دست یابد. این موضوع «دنیای اقتصاد» را بر آن داشت تا به بررسی تغییرات قیمتی سهام از کف ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون بپردازد. از این رو تغییرات قیمتی ۳۰ شرکت بزرگ بورسی که از وزن بیشتری در محاسبه شاخص کل برخوردارند، مورد بررسی قرار گرفته است.

همان‌طور که اشاره شد شاخص کل بورس تهران که در ۲۸ بهمن‌ ۹۷، در کانال ۱۵۶ هزار واحد قرار داشت، با رشد ۳/ ۲۹ درصدی تا پایان معاملات روز گذشته، در سطح ۲۰۱ هزار و ۸۹۱ واحد ایستاد. در این میان بررسی ارزش بازار ۳۰ شرکت بزرگ بورس تهران حکایت از رشد ۶/ ۲۹ درصدی این متغیر دارد. امری که نشان از اثرگذاری مستقیم و همسوی شاخص کل سهام از رشد قیمت سهام ۳۰ شرکت با بیشترین ارزش بازار دارد. در این میان پنج شرکت بزرگ بورس تهران در نمادهای «فولاد»، «فارس»، «کگل»، «فملی» و «پارس» در بازه زمانی مذکور رشدی ۲/ ۳۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. این شرکت‌ها حدود ۲۴ درصد از کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند. در عین حال قیمت سهام ۲۰ شرکت بزرگ بورس تهران که بیش از نیمی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند، طی دو ماه اخیر افزایش حدود ۳۲ درصدی را ثبت کرده است.

صدرنشینان رشد قیمت سهام

نگاهی به میزان بازدهی ۳۰ شرکت بزرگ بورس تهران که از بیشترین ارزش بازاری برخوردارند، نشان از صدرنشینی نماد معاملات شرکت چادرملو با رشد ۵/ ۵۶ درصدی در بازه زمانی ۲۸ بهمن ۹۷ تا معاملات روز گذشته دارد. این شرکت معدنی بورس تهران در حال حاضر بیش از ۳ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد.  پس از «کچاد»، بیشترین رشد قیمت در بازه مذکور از آن نماد معاملاتی گروه مپنا شده است. «رمپنا» در حالی که ۲۸ بهمن سال گذشته با قیمت ۳۷۳۶ ریال (با انعکاس سود تقسیمی بر قیمت سهام) مورد دادوستد قرار می‌گرفت، با رشد حدود ۴۸ درصدی در دوماه اخیر به ۵۵۲۶ ریال طی معاملات روز گذشته رسید.

این شرکت از زیرمجموعه‌های گروه خدمات فنی و مهندسی بوده و سهمی ۹/ ۱ درصدی از ارزش کل بازار سهام در اختیار دارد. سومین سهم پربازده شرکت‌های مورد بررسی اما با رشد ۶/ ۴۷ درصدی به نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران تعلق دارد که از سهمی ۱/ ۴درصدی در بورس تهران برخوردار است.کمترین میزان رشد قیمت در میان ۳۰ شرکت بزرگ بورس تهران اما متعلق به رشد ۵/ ۵ درصدی سهام بانک صادرات است. این نماد بانکی در تاریخ ۲۵ اسفند سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه ۱۷۲ درصدی کرد و سرمایه خود را به ۱۷ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان رساند. نماد معاملاتی «وبصادر» سهمی ۳/ ۱درصدی از ارزش کل بورس تهران دارد.در میان شرکت‌های مورد بررسی اما شاهد افت قیمتی تنها دو نماد معاملاتی هستیم. به این ترتیب شرکت انفورماتیک که در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن قرار دارد، شاهد کاهش یک درصدی قیمت پایانی خود در دو ماه گذشته بوده است. شرکت فولاد خراسان نیز در این مدت با کاهش ۳/ ۰ درصدی قیمت سهام خود مواجه شده است. این دو شرکت در مجموع از سهم ۳/ ۲ درصدی در بورس تهران برخوردارند.

ریسک خرید سهام بدون تحلیل

در دوره مورد بررسی رشد حدود ۳۵ درصدی شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها)، حکایت از رشد پرشتاب قیمت سهام شرکت‌های کوچک سهامی دارد. موضوعی که حکایت از توجه هیجانی معامله‌گران بورسی که عمدتا به تازگی در این میدان قرار گرفته‌اند، دارد. معامله‌گرانی که با تبعیت از کانال‌های تلگرامی و همچنین توصیه برخی سفته‌بازان بدون توجه به پشتوانه‌های بنیادی سهام وارد گردونه معاملات می‌شود. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام نمادهای بازار از پشتوانه لازم برای رشد برخوردار نیستند. از این رو، ریسک حضور در این دسته از سهم‌ها بالا ارزیابی می‌شود و با وجود کسب بازدهی مناسب برای برخی سهامداران، می‌تواند سبب ثبت زیان برای معامله‌گران به خصوص تازه‌واردها شود. این مهم، لزوم توجه به تمامی مولفه‌ها برای دقت بیشتر در انتخاب سهام را گوشزد می‌کند. در صف‌نشینی در برخی از گروه‌های کوچک و متوسط یا تحرکات مثبت در تک‌سهم‌های مستعد برای موج‌سواری طی روزهای اخیر می‌توان مصادیقی از این پدیده یافت. هر چند با توجه به وجود سهم‌های ارزنده در این گروه‌ها، نمی‌توان از لفظ غیرارزنده استفاده کرد، اما رشد دسته‌جمعی تمام نمادهای زیرمجموعه صنایع مزبور خود نشان از هیجانی بودن معاملات دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

09 (4)