در حالی که روزهای معاملاتی یکشنبه و دوشنبه با جلب اعتماد معامله‌گران نسبت به سهام بنیادی همراه بود و در این دسته از صنایع معاملات پررونقی را به ثمر رساندند، انگیزه کسب سود حضور سهامداران را در جریان دادوستدهای دیروز در سمت عرضه بیشتر کرد. سه‌شنبه (دیروز) نزدیک به ۶۴۲ میلیون برگه بهادار به ارزش حدود ۴۹۳ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورسی دست به دست شد که نزدیک به نیمی از آن در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد. با توجه به ارزش پایین معاملات روز گذشته، حضور موثری نه در قسمت عرضه و نه در سمت تقاضا به چشم نخورد.

با این حال شاخص کل تحت تاثیر افزایش نسبی عرضه کاهش بیش از شش واحدی را تجربه کرد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان با اثر کاهنده نزدیک به چهار واحدی بیشترین عقبگرد شاخص کل را سبب شد. «کگهر» و «زاگرس» نیز در رده‌‌های بعدی مجموعا موجب افت بیش از چهار واحدی آیفکس شدند. در مقابل تولید نیروی برق دماوند که تحت حمایت سهامداران حقوقی در مدار مثبت رقم خورد، بیش از سه واحد به ارتفاع شاخص کل افزود. سهام نفت پاسارگاد نیز که دیروز بیشترین خرید را از جانب سهامداران حقیقی تجربه کرد و در سقف روزانه معامله شد، به‌عنوان دومین نماد با اثر فزاینده بر آیفکس شناخته شد. «شپاس» که در پایان بهمن ماه به کف قیمت شش ماه اخیر رسیده بود، پس از رشد اندکی مجددا در نیمه ماه جاری به کمترین سطح قیمتی رسید. از این رو حمایت فعالان بازار نسبت به سهم مزبور برانگیخته شد و در سه روز معاملاتی اخیر شتاب بیشتری یافت. به گونه‌ای که روز گذشته سهم «شپاس» بیشترین تقاضای بازار سهام فرابورس را متوجه خود ساخت و صف خرید بیش از دو میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت.

دیروز در معاملات خرد بازار اول و دوم نزدیک به ۲۷۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۹۰ میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به روز دوشنبه، افت حدود ۲۱ درصدی گریبانگیر نقدینگی این دو بازار شد. صنعت فلزات اساسی که صدرنشین صنایع از منظر نقدینگی بود، حدود یک چهارم ارزش معاملات دیروز را رقم زد. صنایع عرضه برق و گاز و زراعت نیز در مراتب بعدی این رتبه‌بندی جای گرفتند. از سویی بیشترین رشد شاخص روزانه به ترتیب در صنایع تک‌سهمی خرده‌فروشی و پیمانکاری صنعتی به وقوع پیوست. گروه تک‌نمادی خودرو و ساخت قطعات نیز به‌عنوان زیانده‌ترین صنعت شناخته شد.

  همگام با بازیگران

روز گذشته نیز در پی خرید کم‌قدرت سهامداران حقیقی، سهامداران حقوقی بیشترین حمایت را از بازار سهام فرابورسی‌ رقم زدند. بیش از ۱۶ میلیون سهم به ارزش افزون بر پنج میلیارد تومان از جانب حقیقی‌ها به سهامداران حقوقی جابه‌جا‌ شد. به این ترتیب پس از گذشت ۱۵ روز کاری و برتری قدرت خرید سهامداران حقوقی در ۱۲ جلسه معاملاتی، میزان تغییر مالکیت به نفع این دسته از سهامداران بیش از پنج میلیارد تومان محاسبه شد. دیروز بیشترین خرید مثبت فعالان عمده در سهامی ذوب‌آهن اصفهان رقم خورد. تولید نیروی برق دماوند و پتروشیمی غدیر نیز از دیگر ترجیحات این دسته از فعالان بود. به‌طور متوسط نیز سهام گروه فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی بیشترین تغییر مالکیت به پرتفوی سهامداران حقوقی را تجربه کردند.   

  چه خبر از سایر بازارها؟

سه‌شنبه هفته جاری، بازار اوراق با درآمد ثابت با خرید و فروش بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار ورقه به ارزش افزون بر ۲۴۳ میلیارد تومان بخش عمده نقدینگی فرابورس را تشکیل داد. در این میان معاملات غیربلوکی اوراق خزانه اسلامی ارزش حدود ۱۱۴ میلیارد تومانی را رقم زد. در حالی‌که به‌طور متوسط قیمت اوراق مزبور افت اندکی را تجربه کرد، متوسط نرخ بازدهی بازار بدهی کاهش ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد.  با پایان اعتبار اوراق «سخاب۷» و توقف معاملات نماد مزبور از آغاز بازار دیروز، اطلاعیه پذیرش اسناد خزانه اسلامی به نماد «اخزا۷۱۷» در سایت رسمی فرابورس ایران قرار گرفت. اوراق عنوان‌شده که در ۱۷ آذر سال جاری منتشر شد و سررسید آن ۱۷ دی‌ماه سال آینده خواهد بود، بیستم ماه جاری در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرش شد.  روز گذشته در بازار تسهیلات مسکن نیز نزدیک به ۷۸ هزار برگه «تسه» به ارزش افزون بر چهار میلیارد تومان دست به دست شد. صرف نظر از کاهش نسبی نقدینگی اوارق تسهیلات مسکن، افت بهای آنها نیز به‌طور متوسط بیش از یک درصد بود. در شرایطی که قدرت خرید متقاضیان مسکن به شدت کاهش یافته است و معاملات کم‌رمقی در ماه جاری رقم خورده، میزان تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن نیز کاهش یافته است. در این بین بیشترین فروش متوجه اوراق تسهیلات مسکن با سررسید تیر ۹۶ شد که افت بیش از سه درصدی قیمت آن را در پی داشت. در مقابل، اوراق «تسه» با سررسید دی ۹۶ رشد محدود قیمتی را تجربه کرد که حدود ۷/ ۰ درصد بود.