در بازار دیروز پس از مدت‌ها سهامداران کنتورسازی خبر مناسبی دریافت کرده و اعلام شد برنامه خرید هزار و ۵۰۰ سهم از هر سهامدار کنتورسازی اجرایی می‌شود.براساس اعلام مدیریت عملیات بازار بورس از سه‌شنبه تا ۳۰ بهمن‌ماه جاری سهام این شرکت با قیمت خرید هر سهم ۲۱ هزار و ۷۵ ریال و حداکثر تا سقف ۱۵۰۰ سهم معامله خواهد شد و تامین سرمایه نوین متعهد جمع‌آوری این سهام اعلام شده است.

در بازار دیروز در گروه غذایی آخرین اطلاعات در مورد شرکت در آستانه عرضه کشت و دامداری فکا در بازار منتشر شد. براساس اعلام شرکت فکا درسال ۱۳۵۳ در زمینی به وسعت ۸۰۰ هکتار در جنوب شرقی اصفهان تاسیس و درسال ۱۳۵۷ در زمینه کشاورزی ودامپروری آغاز به فعالیت کرده است. این مجموعه درزمینه دامپروری دارای سه واحد پرورش دام است. تولید سالانه ۶۰ هزار تن شیر، تولید گوساله‌های حاصل از برداشت تخمک و انتقال جنین سالانه ۲۵۰ راس، ظرفیت فروش سالانه ۲۰۰۰ قطعه جنین منجمد، ظرفیت فروش ۸۰۰ راس تلیسه آبستن، ارائه سالانه ۱۸۰ راس گوساله نر ممتاز، فروش ۲۵۰۰ راس گوساله نر معمولی، تولید اولین جنین آزمایشگاهی و اولین گوساله شبیه‌سازی‌شده در خاورمیانه، تولید انبوه جنین‌های منجمد با ارزش ژنتیکی بالا از جمله ظرفیت‌های این شرکت زیرمجموعه شستا است.

در گروه معدنی، بهای سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در بازار چین پس از تعطیلات سال نو چینی ۲/ ۹۰ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است. هنوز خرید‌ها بالا نرفته و قیمت نسبت به جمعه اخیر ۴ دلار افت داشته است. به گزارش فولاد ایران، شرکت معدنی واله در رابطه با حادثه شکستن سد وضعیت فورس ماژور اعلام کرده ولی چینی‌ها اظهار کرده‌اند که فعلا این وضعیت تاثیری بر قراردادهای درازمدت آنها نداشته است. قیمت سنگ‌آهن نسبت به قبل از تعطیلات چینی‌ها بالاست. از این رو با اینکه باید خرید کنند کمی محتاطانه در حال بررسی بازارند. در گروه فلزی دیروز فولاد مبارکه برای افزایش سرمایه متوقف شد. «فولاد» برای افزایش سرمایه ۷۳ درصدی و از ۵/ ۷ هزار میلیارد تومان به ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته و همچنین تصمیم درباره افزایش سقف مبلغ کمک‌های بلاعوض به دو مجمع فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده صبح شنبه آینده ۲۷ بهمن می‌رود. در گروه ساختمان نیز ساختمانی نوسازی تهران نیز برای افزایش سرمایه متوقف شد.

«ثنوسا» با دریافت مجوز افزیش سرمایه ۲۵۱ درصدی، ۳/ ۱۸۸میلیارد تومان به سرمایه فعلی می‌افزاید. تامین مالی این شرکت ۷۵ میلیارد تومانی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و برای اصلاح ساختار مالی و برون‌رفت از شمول ماده ۱۴۱ صرف می‌شود.در گروه سیمانی علی‌محمد بُد در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به فعال بودن ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های سیمانی کشور اظهار کرد: اکثر تولیدکنندگان قادر به پرداخت بدهی بانکی خود نیستند و معوقات بانکی به معضلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. وی با اشاره به اینکه فروش سیمان با رکود مواجه شده است، گفت: رکود در ساخت‌و‌ساز ‌مهم‌ترین عامل راکد شدن فروش سیمان است و به‌دلیل بالا رفتن هزینه کار پیمانکاران، اجرای طرح‌ها با قیمت‌های قدیم امکان‌پذیر نیست و همین مساله نوعی بلاتکلیفی در ساخت‌و‌ساز ایجاد کرده است.

به گفته بُد، وضعیت سود و زیان کارخانه‌های سیمانی شرایط مناسبی ندارد و این مساله عاملی برای معوق شدن بدهی بانکی کارخانه‌ها است. وی با بیان اینکه فروش سیمان کاهش داشته و در مقابل، بدهی کارخانه‌ها روند افزایشی به خود گرفته است، افزود: برای سال آینده با توجه به رشد هزینه‌های تولید، نیازمند افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت سیمان خواهیم بود.این کارشناس صنعت سیمان در پایان درباره وضعیت تامین سوخت کارخانه‌های سیمانی نیز گفت: گاز اکثر کارخانه‌ها در فصل زمستان قطع است و تولیدکنندگان، مازوت را به جای گاز دریافت و مصرف می‌کنند که قرار است هزینه آن براساس قیمت گاز محاسبه شود.

در گروه خودرویی، موتورسازی تراکتورسازی اعلام کرد با توجه به فروش بخشی از ارزهای موجود در شرکت برای رفع تعهدات ارزی و مشخص شدن نرخ ارز و قابلیت معامله در سامانه ارز نیما، مبلغ ۷۶ میلیارد ریال بابت سود حاصل از تسعیر ارز تحت سرفصل سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی در حساب‌های شرکت منظور شده است. در این گروه مهرکام پارس با صدور مجوز افزایش سرمایه درصد افزایش سرمایه معادل ۱۲۵درصد مواجه شد. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی انجام می‌شود.در خبرهای مهم بازار دیروز طرح دو فوریتی مجلس برای ابطال قرارداد واگذاری برخی بنگاه‌ها از اهمیت برخوردار بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عضو هیات‌رئیسه مجلس از تهیه طرحی دو فوریتی توسط تعدادی از نمایندگان برای ابطال قرارداد برخی بنگاه‌های واگذارشده خبر داد و گفت: این طرح هنوز به هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخص منفی بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۵۶ میلیارد تومان و در فرابورس ۴۱۰ میلیارد تومان رقم خورد.