با فرارسیدن اولین روز کاری بهمن ماه، موعد انتشار گزارش‌های عملکرد فصلی به سر رسید و سامانه کدال در روزهای پایانی ماهی که گذشت با ترافیکی از صورت‌های مالی منتهی به آذرماه مواجه شد. شمار کثیری از شرکت‌های فرابورسی گزارش‌های قابل قبولی را منتشر کردند و در این میان شرکت‌های کالایی زیرمجموعه گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و همچنین محصولات پالایشی به زعم اغلب کارشناسان گزارش‌های درخشانی را به نمایش گذاشتند. اما معامله‌گران فرابورسی طی روز گذشته بر خلاف انتظار به این گزارش‌ها واکنش درخوری نشان ندادند. اثرات این بی‌توجهی را در فشار سنگین فروش و غلبه عرضه بر تقاضای اکثریت نمادهای معامله‌شونده فرابورسی می‌توان مشاهده کرد. به عبارت دقیق‌تر، دیروز بیش از ۷۵ درصد تعداد نمادهای بازار اول و دوم با فشار شدید عرضه مواجه شدند و با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

رصد صنایع بازار اول و دوم

روز گذشته نزدیک به ۴۳۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان در بازار اول و دوم دست به دست شد. مقصد بخش عمده این نقدینگی صنعت فلزات اساسی بود. معامله‌گران بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان نقدینگی را در سهام این گروه به گردش درآوردند. گروه هتل و رستوران و همچنین محصولات شیمیایی نیز در رتبه‌های بعدی جدول صنایع از منظر ارزش معاملات روزانه قرار گرفتند و در مجموع حدود ۳۲ میلیارد تومان نقدینگی را جذب کردند. چنان‌که اشاره شد، قریب به اتفاق نمادهای معاملاتی در محاصره فروشندگان روزی منفی را پشت سر گذاشتند که تاثیر آن در افت شاخص ۲۲ صنعت فرابورسی نمایان شد. صنعت هتل و رستوران با افت بیش از ۵ درصدی متوسط قیمت در قعر فهرست صنایع فرابورسی قرار گرفت و عنوان زیان‌ده‌ترین گروه را به نام خود ثبت کرد. در این روز تنها سه گروه قند و شکر، استخراج زغال‌سنگ و فلزات اساسی با رشد میانگین قیمت به کار خود پایان دادند.

«ترین»های فرابورس

دیروز، سهامی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان پربیننده‌ترین نماد بازار شناخته شد. نماد مزبور تنها نماد در بین گروه‌های کالایی بود که با استقبال متقاضیان حقیقی افزایش بیش از ۴ درصدی قیمت را تجربه کرد. «ذوب» مطابق گزارش عملکرد فصل پاییز خود از محدوده زیان فاصله بیشتری گرفته و به ازای هر سهم ۱۷۴ ریال سود شناسایی کرده است. به نظر می‌رسد بهبود نسبی سودآوری در دوره پاییزی این شرکت مورد اقبال سهامداران قرار گرفته است و روز گذشته بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشت. در مقابل نماد «میدکو» که گزارشی منفی را روانه کدال کرده بود، عقبگردی بیش از شش واحدی آیفکس را رقم زد.

همگام با بازیگران

روز گذشته، بازار سهام با تغییر مالکیت کل سهام به نفع بازیگران حقیقی به پایان رسید. در جریان این تغییر مالکیت‌ها، توجه فراگیر سهامداران حقیقی به نماد معاملاتی سهامی ذوب‌آهن اصفهان نقش اصلی را ایفا کرد. بیش از ۷۰ میلیون سهم «ذوب» به ارزش افزون بر ۱۱ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی جابه‌جا‌ شد. از این رو صنعت فلزات اساسی بیشترین خالص خرید به ارزش افزون بر ۸ میلیارد تومانی این دسته از سهامداران را به خود اختصاص داد. سهام شرکت پتروشیمی زاگرس ترجیح دوم سهامداران خرد بود و بیش از ۲ میلیارد تومان از سهام آن به پرتفوی سهامداران خرد افزوده شد.در آن‌سوی بازار، سهامداران حقوقی بیشترین توجه خود را به سهام سنگ آهن گهرزمین معطوف ساختند. حدود ۳ میلیون سهم «کگهر» به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد دارایی معامله‌گران حقوقی جابه‌جا‌ شد. فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت لاوان نیز از دیگر سهام مورد توجه سهامداران حقوقی بودند. به‌طوری‌که خالص خرید بازیگران عمده بازار از دو سهم «هرمز» و «شاوان» بیش از ۴ میلیارد تومان محاسبه شد. روز گذشته تمام نمادهای پالایشی با پشتیبانی سهامداران حقوقی به کار خود پایان دادند که منجر به خالص خرید نزدیک به ۲ میلیارد تومانی معامله‌گران عمده در صنعت فرآورده‌های نفتی شد.

  چه خبر از سایر بازارها؟

دوشنبه هفته جاری بیش از ۷۶۰ هزار ورقه به ارزش نزدیک به ۶۱ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت معامله شد. در بازار بدهی نیز، بالغ بر ۷۴۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش افزون بر ۵۹ میلیارد تومان معامله شد. روند قیمتی در نیمی از اوراق اسناد خزانه اسلامی منفی بود که رشد محدود متوسط نرخ بهره موثر را در پی داشت. از این‌رو بازدهی بازار بدهی با رشد ۱/ ۰ واحد درصدی، بر سطح ۶/ ۲۱ درصدی تثبیت شد.همچنین امروز بازار بدهی میزبان اوراق جدیدی از اسناد خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۷۱۳» خواهد بود. اوراق مزبور با سررسید ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۰ برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه می‌شود. تعداد کل اوراق ۱۷ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۲۶۳ عدد اعلام شده که ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است که قیمت پایانی اوراق میانگین موزون معاملات روزانه اوراق در روز گشایش خواهد بود.بازار تسهیلات مسکن نیز با حجم معاملات بیش از ۵۳ هزار، به ارزش معاملات نزدیک به ۳ میلیارد تومانی دست یافت که نسبت به نقدینگی روز گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار شد. در این میان اوراق تسهیلات مسکن آذر ۹۷، بیشترین ارزش معاملاتی را رقم زد. روند قیمتی در اوراق مزبور حاکی از کاهش فشار عرضه در غالب آنها بود. اوراق تسهیلات مسکن بهمن ماه ۹۵ با افت بیش از ۷/ ۱ درصدی قیمت خود، بیشترین کاهش بها را تجربه کرد. مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یادشده، جهت نقل و انتقال در تاریخ پانزدهم ماه جاری به اتمام خواهد رسید.