در حالی که هفته گذشته با ریزش قابل‌توجه شاخص کل آغاز شد، اما از روز دوشنبه سهامداران شاهد چرخش مسیر بازار بودند. فروکش کردن هیجانات و حرکت معاملات به سمت منطق، یکی از مهم‌ترین‌ دلایل‌ این تغییرات به‌شمار می‌رود. در این میان انتظار انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و رصد تحولات سیاسی نیز در تعیین مسیر بورس حائز اهمیت است.به هر ترتیب در مجموع هفته منتهی به ۲۵مهرماه شاهد ثبت بازدهی بیش از یک درصدی در کارنامه بورس تهران و انتقال حدود ۳۴۰میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی بودیم.

جزئیات تغییر مالکیت‌ شنبه

شناسایی فرصت خرید از یکسو و همچنین حمایت از برخی سهام، سبب شد تا معامله‌گران حقوقی‌، خریدهای قابل‌توجهی را در هفته منتهی به پایان ۲۵مهرماه به ثبت برسانند. در حالی بازار سهام نخستین روز کاری هفته را با ریزش قابل‌توجه ۵۹۸۳ واحدی شاخص کل آغاز کرد که در این روز بیشترین میزان تغییرمالکیت در مقیاس هفتگی به ثبت رسید. بر این اساس حدود ۲۰۰میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد. جزئیات جابه‌جا‌یی‌های صورت‌گرفته نشان از آن دارد که حقوقی‌ها بیشترین خرید را در گروه پالایشی داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران عمده در این صنعت به حدود ۹۰میلیارد تومان رسید. در این میان خرید سهام پالایش نفت بندرعباس در صدر تقاضا قرار داشت. بر این اساس ۵۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد. در این میان صندوق سرمایه‌‌گذاری گنجینه زرین‌شهر، اقدام به خرید ۴۳میلیون سهم مزبور کرد. همچنین این حقوقی در نماد پالایش نفت تبریز نیز خریدهای قابل‌توجهی داشت. این خرید با حجم ۷میلیون سهمی دنبال شد. افزون بر این معامله‌گران عمده در این روز خریدهای سنگینی نیز در نماد پالایش نفت تهران داشتند. بر این اساس ۲۱میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «شتران» منتقل شد.بررسی تغییرمالکیت با اهمیت در بازار روز شنبه نشان از آن دارد که «های‌وب» با عرضه سنگین ۴۰میلیون سهمی از سوی بازارگردان یعنی تامین سرمایه تمدن مواجه شد. در این میان سرمایه‌گذاری صنعت نفت با حمایت و خرید ۵/ ۱۳ میلیون سهمی از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان روبه‌رو‌ شد. در نماد تراکتورسازی نیز حقوقی شرکت یعنی شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان، حدود ۱۶میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.

خرید پرحجم حقوقی‌ها در صنعت بانک

بورس تهران در حالی معاملات روز یکشنبه را در مواجهه با ناتوانی مجدد هسته معاملات، به‌صورت ناتمام به پایان رساند که افت ۱۰۹ واحدی در کارنامه این روز شاخص‌کل به ثبت رسید. اما حقوقی‌ها همچنان در این روز به حمایت‌های خود ادامه دادند. به این ترتیب خالص خرید بیش از ۱۲۰میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران عمده ثبت شد.در این روز بخش عمده‌ای از خریدها بر محور گروه بانکی قرار داشت به‌طوری‌که بیش از ۴۲میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی این گروه منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت و بانک تجارت قرار داشت. در این میان بانک ملت خالص خرید بیش از ۲۱میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم و شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به‌عنوان حقوقی فعال در «وبملت»، بیشترین خرید را در این نماد داشت که در مجموع با جمع‌آوری ۵/ ۲میلیون سهم دنبال شد. بانک تجارت نیز با تغییر مالکیت بیش از ۱۵میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شد. در این میان ۳۰میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری شد. شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین نیز به‌عنوان دیگر سهامدار عمده «وتجارت»، حدود یک میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز به‌عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه به روند خرید خود در این نماد بانکی ادامه داد و در این روز نیز بیش از ۲/ ۲میلیون سهم دیگر را به سبد سهام خود افزود. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با حمایت و خرید ۳۰میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهر صادرات دنبال شد. البته در این روز سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه نیز تمایل نشان دادند. در این راستا یک میلیون سهم مزبور از سوی موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر خریداری شد.این روند در نماد نورد آلومینیوم‌ با خرید ۲میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی و مالک ۴۲/ ۵درصدی سهم دنبال شد. همچنین دیگر سهامدار حقیقی بالای یک درصدی این شرکت نیز ۲میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در این راستا شرکت مشاورسرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین نیز ۳۳۰هزار سهم «فنوال» را خریداری کرد.

چرخش زمین بازی  سهامداران

جهش ۳/  ۳درصدی شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه در حالی نشانه‌هایی از فروکش کردن هیجانات و حرکت معاملات به سمت منطق داشت که با چرخش بازار به سمت صعود، شاهد جابه‌جا‌یی زمین بازی بازیگران بورس نیز بودیم. به این ترتیب در معاملات روز دوشنبه بیش از ۷۳میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد. در این روز بیشترین خرید سهامداران خرد در نمادهای پالایشی و بر محور پالایش نفت اصفهان قرار داشت. خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به حدود ۱۰میلیارد تومان رسید. تقریبا تمامی این رقم به تغییر مالکیت سهام «شپنا» در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی تعلق داشت.  این در حالی است که سهامداران حقوقی خریدهای قابل‌توجهی در نماد پرداخت الکترونیک سامان کیش و فولاد خوزستان داشتند که با ارزش بیش از ۲میلیارد تومانی دنبال شد. در این میان «سپ» خرید ۱۰۰هزار سهم از سوی دو حقوقی خود یعنی بانک سامان و گروه توسعه مالی واقتصادی سامان را تجربه کرد.

تمایل به خرید سهام پتروشیمی

معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران در حالی با روندی پرتقاضا آغاز شد که در نهایت شاخص کل این بازار بازدهی ۲/ ۱درصدی را تجربه کرد. در این بازار سهامداران خرد برای دومین روز متوالی به خرید خود ادامه دادند و خالص تغییر مالکیت را به نام خود ثبت کردند. به‌طوری‌که حدود ۲۹۴ میلیون سهم به ارزش ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد. در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت داده گستر عصر‌نوین قرار داشت. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۲۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بالغ شد. در این میان ۴۰میلیون سهم مزبور از سوی بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن عرضه شد.

نماد معاملاتی گروه مپنا از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از ۲۰ میلیون و ۷۰ هزار سهم «رمپنا» به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها اضافه شد. این نماد شاهد واگذاری ۵۰۰هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن و فلزات شاهد جابه‌جایی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم خود به ارزش ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این نماد خرید ۲میلیون سهم توسط حقوقی خود یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین را تجربه کرد.

اما در میان صنایع مورد توجه این روز، سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی داشتند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در صنعت پتروشیمی‌ به ۲۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید. در این میان پتروشیمی آبادان با عرضه سهم از سوی دو حقوقی مواجه شد. به‌طوری‌که ۳میلیون سهم از سوی بیمه مرکزی ایران و یک میلیون سهم دیگر نیز از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به فروش رفت. روند عرضه‌ها در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به مراتب با حجم بالاتری ادامه یافت. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین واگذاری حدود ۳۰میلیون سهم مزبور را عرضه کرد.  

در این روز گروه خودرو و ساخت قطعات نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بود. به‌طوری‌که در این روز در صنعت خودرو تغییر مالکیت ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی به سمت پرتفوی حقیقی‌ها ثبت شد. در این میان لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو با فروش ۱۰میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند و ۵/ ۳میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین روبه‌رو‌ شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به‌عنوان سهامدار عمده در نماد سایپا نیز اقدام به واگذاری ۵۰میلیون سهم کرد. مهندسی نصیرماشین نیز عرضه ۳۰۰هزار سهم از سوی صندوق بازارگردانی سهم آشنایکم را تجربه کرد.

حقوقی‌ها و جمع‌آوری «فولاد»

بازیگران عمده، معاملات روز چهارشنبه را با حمایت‌های گسترده به پایان بردند. به‌طوری‌که در این روز بیش از ۱۵۰میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. بررسی روند جابه‌جایی‌های صورت گرفته در این بازار نشان از آن دارد که فلزات اساسی بیشترین میزان جابه‌جایی را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کردند. بر این اساس، خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود ۹۰میلیارد تومان رسید.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، سه‌شنبه شب گذشته نام چند بانک و شرکت مهم را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. در این میان نام فولاد مبارکه به چشم می‌خورد. هر‌چند این موضوع در ابتدای معاملات چهارشنبه هیجانات و به‌تبع فشار فروش را در بازار ایجاد کرد، اما در میانه معاملات با انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی بر سامانه کدال، شاهد فروکش شدن جو مزبور و بازگشت تعادل به بازار بودیم. بر این اساس «فولاد» در گزارش ارسالی خود تاکید کرد تحریم‌های بین‌المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال‌ها قبل همچون سایر بخش‌های اقتصادی کشور با آن روبه‌رو‌ بوده است و این امر خللی در جریان فعالیت‌های تولیدی، مالی و صادرات محصولات شرکت ایجاد نخواهد کرد. به این ترتیب نماد مزبور از حمایت‌های گسترده حقوقی‌ها برخوردار شد. به‌طوری‌که بیش از ۷۲میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌ها «فولاد» منتقل شد. در این میان موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر به‌عنوان سهامدار ۲درصدی «فولاد»، اقدام به خرید ۵میلیون سهم مزبور کرد.  همچنین در این روز بانک پارسیان که یکی دیگر از شرکت‌های نام‌برده شده در لیست تحریم‌های آمریکا بود نیز اقدام به انتشار شفاف‌سازی کرد؛ بانک پارسیان اعلام کرد: بر اساس سیاست‌های پیش‌نگرانه بانک پارسیان همسو با بانک مرکزی، فعالیت‌های بین‌المللی این بانک با ارز دلار و کشور آمریکا سال‌هاست متوقف شده است.  

بر این اساس در بازارهای هدف صادرکنندگان و واردکنندگان که عمدتا در اروپا و آسیا متمرکز است و مبادلات با استفاده از سایر ارزها صورت می‌پذیرد. بنابراین با توجه به تفاهمات دولت با این کشورها و پروتکل‌های تنظیمی درخصوص مبادلات مالی با این ارزها، تحریم مذکور تاثیری در فعالیت‌های این بانک ندارد. به این ترتیب هر‌چند هیجانات ناشی از این خبرها در این نماد نیز فروکش کرد، اما سه حقوقی «وپارس» به حمایت از سهم پرداختند؛ به‌طوری‌که ۱۷۲ میلیون و ۵۰۰هزار سهم مزبور از سوی شرکت پدیده آفرین شفق خریداری شد. گروه مالی بانک پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر نیز دو حقوقی دیگر «وپارس» بودند که هر کدام ۱۰میلیون سهم این نماد بانکی را خریداری کردند. این در حالی است که روز چهارشنبه سهامداران خرد بیشترین جابه‌جا‌یی را در نماد «های‌وب» داشتند، که با خالص خرید ۱۶میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. در این میان حدود ۴۰میلیون سهم از سوی بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن عرضه شد.

09