این نگرانی در حالی بود که انتظار این تحریم‌ها از پیش وجود داشت و قبل از برجام نیز این شرکت‌ها در‌گیر تحریم بودند. از این رو بازار سهام پس از یک نوسان منفی در شروع بازار و افت قیمت‌ها رفته رفته شرایط متعادل خود را بازیافت و حتی در برخی از نمادها از جمله بانک ملت، صف فروش به صف خرید در پایان معاملات رسید.در این شرایط روز چهارشنبه شاخص کل بورس با رشد ۹۵واحدی مواجه شد و در پایان به رقم ۱۸۲هزار و ۹۲۹واحدی رسید. به این ترتیب بازدهی بازار سهام در هفته گذشته به بیش از یک درصد رسید. شاخص کل هموزن اما منفی بود و روز چهارشنبه بیش از ۱/ ۱درصد  افت کرد.  

در بازار روز چهارشنبه در گروه دامپروری تعداد ۳۲میلیون و ۵۳۴ هزار سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با نماد «زپارس» به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شد. شرکت «زپارس» به‌عنوان عنوان پانصدوبیست و یکمین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران است و در عرضه اولیه، ۲۱۲۱۲۳ کد معاملاتی اقدام به خرید سهام آن کردند و تعداد حداکثر۱۵۵سهم به هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی به قیمت هر سهم ۳۵۰تومان تخصیص یافت.

در گروه خودرویی، ایران خودرو اعلام کرد از سال ۹۲ تا نیمه نخست سال به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان سهام و از سال ۹۴ تعدادی از املاک به ارزش ۴۴۶ میلیارد تومان و در سال جاری هم ۵/ ۶۹ میلیارد تومان واگذار کرده است. ایران خودرو در گزارشی اعلام کرد در راستای مصوبات مجمع و هیات مدیره برای اصلاح ساختار بهینه اقتصادی و پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها، تامین نقدینگی، باز پرداخت تسهیلات دریافتی و کاهش هزینه‌های مالی، تبدیل دارایی‌های راکد و غیر مولد به مولد، کسب بازده مطلوب‌تر از دارایی‌ها، کاهش هزینه‌ها، ارتقای توان رقابتی و افزایش سود آوری، برنامه واگذاری سهام و املاک مازاد شرکت‌های زیر مجموعه گروه در دستور کار قرار گرفته است. بر همین اساس از سال ۹۲ تا نیمه نخست سال جاری، سهام تعداد ۸ زیرمجموعه به علاوه بخشی از سهام شرکت‌های بورسی به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان واگذار شده و از سال ۹۴ تاکنون هم با شناسایی املاک مازاد، تعدادی از املاک به ارزش ۴۴۶۱ میلیارد تومان از طریق مزایده واگذار شده است. برای سال مالی ۹۷ نیز تعدادی از شرکت‌ها و سهام مازاد ۵۱ درصد شرکت‌های بورسی گروه و تعدادی از املاک مازاد در برنامه واگذاری قرار گرفته که از ابتدای سال تاکنون، ۷/ ۴۵ و ۸/ ۲۳ میلیارد سهم و املاک مازاد و جمعا به مبلغ ۵/ ۶۹ میلیارد تومان واگذار شده است.

شرکت‌های زیر‌مجموعه «خودرو» از نظر میزان اهمیت در زنجیره تامین و ساختار بهینه اقتصادی گروه، مورد بررسی قرار گرفته و به شرکت‌های استراتژیک (غیرقابل واگذاری) و غیر‌استراتژیک (قابل واگذاری) طبقه بندی شده‌اند.شرکت‌های قابل واگذاری نیز در سه بخش شرکت‌های با بازدهی مطلوب، کم‌بازده و زیانده، تفکیک و رتبه‌بندی شده و فرصت‌ها و تهدیدات واگذاری هر شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. پس از اخذ مصوبه هیات مدیره شرکت ایران‌خودرو، اقدامات مربوط به قیمت‌گذاری سهام و دارایی‌های شرکت‌های بورسی و غیربورسی قابل ‌واگذاری، از سوی کارشناسان رسمی دادگستری انجام شده است.

در گروه بر‌قی وزارت نیرو برای تسویه مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی با بدهی شرکت‌های تابعه، به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیشنهاد داد نسبت به تسویه و تهاتر ۲۰ هزار میلیارد تومان اقدام کند. وزارت نیرو در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت بند و تبصره ۵ قانون بودجه و برای تسویه مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی و تسویه و تهاتر بدهی خود به شبکه بانکی و ضرورت تسهیل در اجرای برنامه تامین آب و برق مطمئن و پایدار در تابستان آتی پیشنهاد داد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به تسویه و تهاتر ۲۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان مربوط به تسویه و تهاتر بدهی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و ۳ هزار میلیارد تومان مربوط به تسویه و تهاتر مطالبات تولیدکنندگان برق با بدهی آنها به شبکه بانکی) بدهی شرکت‌های تابعه وزارت فوق، اقدام لازم را اعمال کنند.

 براساس بند و تبصره ۵ قانون بودجه به دولت اجازه داده شده در صورت درخواست متقاضیان، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی و خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌‌های نیرو و جهاد کشاورزی بابت یارانه قیمت‌های تکلیفی از دولت که در چارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال ۹۵ ایجاد شده با بدهی اشخاص مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از طریق تسویه بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی که در چارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال ۹۵ ایجاد شده تا مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت جمعی - خرجی از طریق انتشار اسناد تسویه خزانه تسویه کند. مبلغ مزبور به‌عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی ثبت می‌‌شود. سقف مجاز تسویه بدهی هر بانک و موسسه اعتباری به بانک مرکزی از سوی این بانک تعیین می‌‌شود.

در گروه حمل‌ونقل‌، حمل‌ونقل‌ خلیج‌فارس در شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش سرمایه شرکت به استحضار می‌رساند که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی وسایط نقلیه از سوی کارشناسان رسمی دادگستری اعلام نظر شده که مبلغ آن ۱۶۳ میلیارد تومان است. تجدید ارزیابی از محل زمین و ساختمان به دلیل تعدد بیش از ۲۰ مرکز در حال انجام است.

در گروه بانکی روند انتشار گزارش‌های نامناسب بانک سرمایه ادامه یافته و این بانک در صورت مالی تلفیقی، زیان هر سهم در سال ۹۶ برابر ۱۴۱۳۹ ریال به ازای هر سهم و در صورت مالی اصلی به ۱۳۸۱۵ ریال زیان دست یافت. با این کارنامه ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زیان در صورت‌های مالی این بانک ثبت شده است.

در گروه فلزی فولاد کاوه از افزایش سرمایه ۱۱۴درصدی خود خبر داده است. براساس گزارش توجیهی هیات‌مدیره برای پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی برای تکمیل فاز ۲ پروژه فولاد سازی، بازیافت بخشی از مخارج انجام شده در سنوات قبل بابت پروژه فاز ۲ فولاد‌سازی، تکمیل پروژه تاسیسات جانبی و زیر‌ساخت و تکمیل پروژه آب‌شیرین‌کن شرکت که در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسید و برای  اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه کاشی و سرامیک نیز کاشی پارس افزایش سرمایه ۴۲‌درصد که بخشی از اندوخته است را در دستور کار خود دارد. در همین راستا گزارش توجیهی هیات‌مدیره برای پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۸۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۲۴ میلیارد و ۹۶۷ میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، اندوخته طرح و توسعه برای تولید محصولات پرسلان لعابدار فول پولیش برنامه دارد که در تاریخ ۴ شهریور سال ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسید و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی فرستاده شده است.  در تحولات پیرامون بورس مدیرعامل فرابورس ایران روز چهارشنبه در نخستین همایش «تعاون، اقتصاد مقاومتی، صنایع پتروشیمی» با بیان اینکه صنعت پتروشیمی بزرگ‌ترین‌ صنعت بورسی کشور است، گفت: این در شرایطی است که همچنان جای خالی بخش تعاون در بازار سرمایه احساس می‌شود که با پیگیری و جلسات مختلف انتظار می‌رود تعاونی‌ها نیز به زودی در بازار سرمایه حضور داشته باشند.

امیر هامونی با اشاره به ورود تعاونی‌های سهامی عام و بیمه تعاون به فرابورس و ارزش بازاری بالای آنها اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته ابزارهای مالی در فرابورس ایران تنها شامل شرکت‌های سهامی عام می‌شد و این در حالی است که حضور شرکت‌های سهامی خاص در بازار سرمایه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معاملات را رقم زده است. هامونی با بیان اینکه هنوز تعاونی‌های فراگیر ملی و متعارف وارد فرابورس نشده است، گفت: با پیگیری‌ها و جلساتی که با معاونت امور تعاون وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کردیم، پیش‌نویسی تهیه شده است. امیدواریم در ماه‌های آینده در شورای عالی بورس به تصویب برسد و شرایط ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه تسهیل شود.

این مقام مسوول عنوان کرد: نحوه نظارت بر افشای اطلاعات و حاکمیت شرکتی از ارکان مهم مصوبه‌ای خواهد بود که از سوی شورای عالی بورس درخصوص ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه باید بررسی شود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان تعاونی وجود دارد که می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری جسورانه تامین مالی شوند، افزود: در عین حال تعاونی‌های دانش‌بنیان از این توان برای هدف مشخص خود در بازارهای مختلف می‌توانند اقدام به جمع‌آوری منابع مالی و تجهیز آنها برای اهداف خود کنند.

وی از نقش کمرنگ تعاونی‌ها در فرآیند خصوصی‌سازی سخن گفت و افزود: در حالی صنعت پتروشیمی با شرکت‌های خرد مختلف در ایران خصوصی‌سازی شد که جمیع این شرکت‌ها هنوز به اندازه ارزش بازار سهام شرکت سابیک عربستان هم نمی‌شوند.

هامونی در خصوص روند خصوصی‌سازی‌ بنگاه‌های دولتی نیز گفت: هرچند اقدامات خوبی در حوزه خصوصی‌سازی در کشور صورت گرفته است، اما متاسفانه نتوانستیم برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی در قالب یک اتحادیه، تعاونی یا تشکل سازمان‌یافته حضور داشته باشیم و مشاهده می‌شود در برخی عرصه‌های بین‌المللی، شرکت‌های داخلی به جای رقابت با رقبای خارجی با یکدیگر رقابت می‌کنند که این خلأ وجود یک تشکل سازمان‌یافته را نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانیم با ایجاد کارتل‌های بزرگ قدرت چانه‌زنی در صنایع پایین‌دستی را افزایش دهیم.در مجموع بازار روز چهارشنبه (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بازاری پر نوسان بود که در آن ارزش معاملات در بورس به یک هزار و ۳۰۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۰۶میلیارد تومان بالغ شد.