با ثبت این بازدهی بورس پس از ارز و سکه رتبه سوم جدول بازدهی بازارها از ابتدای سال را به خود اختصاص داده است که بالاتر از بازدهی سپرده بانکی و املاک و مستغلات است. در این شرایط اما نگاه معامله‌گران به گزارش‌های ماهانه و ۶ماهه شرکت‌ها است.بر اساس برآوردهای اولیه انتظار می‌رود گزارش‌های شهریورماه شرکت‌های صادراتی با جهش فروش مواجه شود. چرا که این شرکت‌ها از فرصت بازار ثانویه برخوردار شده‌اند اما در مورد شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا احتمالا بازار باید در انتظار گزارش‌های مهرماه بماند که این گزارش‌ها می‌تواند تصویر کامل‌تری از وضعیت  را ارائه دهد‌.

در همین حال تداوم اختلاف و دستکاری در نرخ ارز در بازار ثانویه این بازار را به ضد بازار تبدیل کرده است. شدت یافتن اختلاف قیمت‌ها در دو بازار آزاد و ثانویه که به حدود ۵۰درصد رسیده، مجددا سیاست‌های دولت را با مشکل مواجه کرده است. از این رو انتظار تعدیل قیمت‌های بازار ثانویه نیز وجود دارد.در این شرایط روز سه‌شنبه بازار در آستانه تعطیلی ایام سوگواری سیدالشهدا شاهد بازاری متعادل با شاخص منفی بود. روز سه‌شنبه شاخص کل با کاهش ۷۴۳ واحدی به رقم ۱۵۷ هزار و ۳۲۹ واحد رسید. شاخص هم‌‌وزن اما با افزایش ۵۶۱ واحدی (معادل ۲ درصد)‌عدد ۲۷ هزار و ۱۰۴ واحد را به نمایش گذاشت. در بازار سهام افزایش قیمت برخی نمادها از جمله بازار پایه باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. دامنه نوسان ۱۰درصدی بازار پایه باعث تمرکز برخی از سرمایه‌گذاران بر شرکت‌های زیان‌ده این بازار شده است.

در تحولات پیرامون بازار سهام، پایان هفته کاری گذشته مجوز تامین مالی شرکت پدیده شیمی قرن (سهامی خاص)، از طریق انتشار صکوک مرابحه به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. غلامرضا ابوترابی، مدیر‌عامل شرکت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام این خبر به «سنا» گفت: با صدور مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه شرکت پدیده شیمی قرن (سهامی خاص) از طریق شرکت فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود. ابوترابی توضیح داد: این اوراق دو ساله، با نام و با نرخ سود ۱۶ درصد است که اقساط مربوطه هر سه ماه یک بار از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود.

وی افزود: ناشر این اوراق، شرکت واسط مالی تیر چهارم (با مسوولیت محدود) است و عرضه آن در هفته آتی از طریق شرکت فرابورس ایران به مدت سه روز کاری صورت خواهد گرفت.ابوترابی درخصوص دیگر ارکان انتشار این اوراق اظهار کرد: ضامن این اوراق، بانک ملت (سهامی عام) است. مسوولیت پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق بر عهده شرکت‌ تامین سرمایه بانک ملت (سهامی خاص) و عاملیت فروش آن بر عهده شرکت کارگزاری بانک ملت (سهامی خاص) است.

وی تصریح کرد: در این اوراق، شرکت واسط مالی تیر چهارم (ناشر) به وکالت از طرف خریداران اوراق، با منابع حاصل از انتشار صکوک مرابحه، مواد اولیه مورد نیاز شرکت پدیده شیمی قرن را نقدا از طریق حق‌العمل‌کاران (شرکت‌های سپهر پلاستیک پدیده، پدیده شیمی غرب و پدیده شیمی جم) از فروشندگان خریداری خواهد کرد، سپس این مواد اولیه را به‌صورت اقساطی به بانی خواهد فروخت. به این ترتیب، بانی متعهد می‌شود که در سررسیدهای سه‌ماهه، اقساط اوراق را از طریق شرکت ناشر و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به دارندگان اوراق پرداخت کند.

در بازار روز سه‌شنبه نماد‌های هلدینگ‌خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، نفت و گاز تامین، پتروشیمی پارس و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند.در مهم‌ترین‌ خبرها برای بازار معامله‌گران از نامه وزیر صمت استقبال کردند که در آن خواستار تسویه بدهی ارزی شرکت‌ها براساس تاریخ دریافت تسهیلات شده است؛ این تصمیم می‌تواند به شرکت‌های بدهکار ارزی کمک بزرگی کند.

در بازار روز سه‌شنبه اطلاعیه عرضه اولیه ۴۰ میلیون سهم تجارت الکترونیک پارسیان کیش برای عرضه در روز شنبه به روش ثبت سفارش در فرابورس منتشر شد. در گروه خدماتی پتروشیمی مبین روز سه‌شنبه پس از انتشار گزارش خود مبنی بر احتساب صورت‌حساب‌های جدید براساس ارز ثانویه با رشد قیمت مواجه شد. این تصمیم مبین با عدم استقبال پتروشیمی زاگرس که از دیر‌باز دارای اختلاف حساب با مبین بوده است، مواجه شد.درگروه معدنی سازمان محیط زیست با فعالیت اکتشافی در آنومالی D۱۹ موافقت کرد. سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه «تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط زیست» با فعالیت اکتشافی در آنومالی D۱۹ به‌صورت مشروط موافقت کرد. این توده معدنی تداوم فعالیت چادر‌ملو را پس از اتمام‌معدن کنونی تضمین‌می‌کند.

در گروه فلزی بهای فلزات به‌ویژه مس افزایش یافت. بهای هر تن مس در بازار جهانی به نزدیک ۶ هزار و ۲۰۰دلار رسیده است. در این گروه فولاد مبارکه اصفهان سه‌شنبه ۷۵۰۲۰ تن ورق گرمB با قیمت ۳۹,۹۶۳ ریال به ازای هر کیلو ( ۸۶/ ۳۳ درصد بالاتر از قیمت پایه و ۶۶/ ۱۱درصد بالاتر از میانگین معامله قبلی) به‌فروش رساند. ورق گرم C نیز به حجم ۱۱ هزار تن و با میانگین قیمت ۳۷,۵۸۷ ریال (‌۷۹/ ۲۷ درصد بالاتر از پایه و ۱۸/ ۱۱ درصد بالاتر از میانگین قبلی) به‌فروش رساند.در گروه پتروشیمی نیز در بورس کالا پتروشیمی غدیر ۱۰۰۰ تن پلی ونیل کلراید S۶۵ با قیمت پایه ۳۸,۳۰۱ ریال به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۹۲,۱۶۸ ریال(۱۴۰/ ۶۴ درصد بالاتر از پایه) معامله شد. همچنین پتروشیمی شازند در بورس کالا محصولاتی چون دی اتیل هگزانول ۶۸/ ۱۳۶ درصد، منومر ونیل استات ۵ درصد، منو اتیلن گلایکول ۰۶/ ۳۵ درصد، دی اتیل گلایکول ۷۴/ ۴۰ درصد بالاتر از پایه معامله شدند. در این گروه پیرو مجمع نوبت اول پتروشیمی گلستان در ۳۰ تیرماه سال جاری که به حد نصاب نرسید، زمان برگزاری مجمع سالانه نوبت دوم این شرکت فرابورسی اعلام شد.

مجمع پتروشیمی گلستان (مجمع سالانه نوبت دوم) ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۴ مهر ماه برگزار می‌شود. در این گروه پتروشیمی دهدشت نیز برای تطابق اساسنامه با نمونه سازمان بورس به مجمع فوق العاده روانه می‌شود.مجمع این شرکت ساعت ۱۰ روز شنبه ۷ مهر برگزار می‌شود.در گروه دارویی، دارویی سبحان پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۱۶۷۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۷۳۵ میلیارد ریال (معادل ۶۴ درصد) منتشر شد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام می‌شود. در گروه تصفیه نفت پارس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد) منتشر شد. این شرکت افزایش سرمایه را از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت پالایش پارسیان سپهر صورت می‌دهد. پالایش پارسیان سپهر بعد از پالایشگاه بید بلند ۲ بزرگ‌ترین‌ پروژه گازی کشور محسوب می‌شود.

در گروه لوازم خانگی نیز اعلام شد قیمت لوازم خانگی با رعایت شروطی آزاد شد. وزارت صنعت مجوز آزادسازی قیمت لوازم خانگی را صادر کرد. البته در دستور جدید تاکید شده که سازمان حمایت همچنان نظارت خود را بر قیمت‌های اعلامی واحدهای تولیدی خواهد داشت تا قیمت‌گذاری غیر‌منطقی صورت نگیرد. در گروه خودرویی نیر خودروسازها افزایش قیمت ۸۰ درصدی قطعات را نپذیرفته‌اند. دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور گفت: افزایش قیمت ناشی از اعمال تحریم ها، بالا رفتن قیمت ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه داخلی از جمله محصولات پتروشیمی همگی سبب شده است که قیمت تمام شده ما بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته باشد که هنوز خودروسازها این را قبول نکرده‌اند و در صورت ادامه وضعیت موجود تولید قطعه‌سازی دیگر صرفه اقتصادی ندارد. در گروه کانی غیر‌فلزی سرامیک‌های اردکان در شفاف‌سازی خاطر نشان کرد همان‌گونه که مستحضرید این شرکت در تاریخ ۲۱بهمن ۹۶ افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص قرارداد چادرملو در شرکت فرعی، در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۷ قرارداد فروش ۴۶۴ تن کاتالیست‌های بازیافت واحد گوگرد مجتمع گاز پارس جنوبی، در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ و ۲۷ خرداد ۹۷ پروژه خط تولید کنسانتره شرکت فرعی را اعلام کرد که نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر ناشی از عرضه و تقاضا در بازار، تحلیل و تصمیم سرمایه گذاران محترم نسبت به وضعیت آینده شرکت بوده است. در گروه بانکی، بانک ایران زمین برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره و شرکت گسترش صنایع پیام برای تصویب صورت‌های مالی دوره منتهی به آذر سال ۹۴ به مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده می‌رود. مجمع بانک ایران زمین ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۹ مهر برگزار می‌شود. در این میان، مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت تولید برق عسلویه مپنا نیز که قرار بود ۳۱ شهریور برگزار شود، لغو و تصمیم‌گیری درخصوص تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند گذشته به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقبا اعلام می‌شود، موکول شد.

در تحولات پیرامون بازار سهام، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: یکی از مشکلات اصلی درباره واگذاری سهام دولتی، نوسانات نرخ ارز است. میر‌علی اشرف پوری‌حسینی گفت: یکی از مشکلات اصلی درخصوص واگذاری سهام دولتی، نوسانات نرخ ارز درباره شرکت‌هایی است که ماشین‌آلات آنها خارجی است و بر این اساس نمی‌توان برآورد درستی از قیمت پایه این شرکت‌ها برای واگذاری داشت.رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: به همین دلیل باید منتظر بود تا با ایجاد ثبات در بازار ارز بتوان برآورد درستی از قیمت شرکت‌ها داشت. وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا‌کنون در مدت ۵ ماه ۷۴ شرکت عرضه شده است.پوری‌حسینی گفت: در این میان واگذاری سهام شرکت کشت و صنعت مغان به ارزش ۱۸۵۰ میلیارد تومان یکی از موفقیت‌های امسال سازمان خصوصی‌سازی است که با کل واگذاری‌های سال ۹۶ این سازمان برابری می‌کند. در تحولات پیرامون بورس کالا، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، هفته جاری میزبان عرضه‌های پرحجم انواع محصولات فولادسازان کشور خواهد بود. به گزارش «سنا» بورس کالای ایران پیرو هماهنگی با معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای ساماندهی عرضه محصولات فولادی و تعادل بخشیدن به بازار تقاضای این محصولات، زمان‌بندی عرضه انواع گروه‌های فولاد را طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد. براساس این اطلاعیه مقرر شده طی روزهای شنبه شمش (بیلت) فولاد، روزهای یکشنبه آهن اسفنجی، روزهای دوشنبه انواع ورق و سه‌شنبه‌ها تیرآهن و میلگرد در بورس کالا عرضه شود. همچنین به دنبال صدور این اطلاعیه از سوی بورس کالای ایران، فولادسازان به منظور تعادل بخشیدن به بازار تقاضا و پاسخگویی به نیاز خریداران در نظر دارند هفته آینده حجم سنگینی از انواع محصولات تولیدی‌ را در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه کنند. در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری متعادل اما با شاخص منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۵۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۳۳میلیارد تومان بالغ شد.