در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که در بازار سهام همچنان نگاه‌ها به سوی بورس کالا و تصمیم‌های اتخاذ شده برای احقاق حق شرکت‌های تولیدی دو گروه فولادی و پتروشیمی بود. در این شرایط معامله‌گران در انتظار تصمیمات نهایی با هدف حذف رانت کلان ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی هستند. اکثر کارشناسان بازار در شرایط کنونی حفظ و بقای شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا را منوط به حفظ فروش آنها با احتساب ارز ثانویه ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه کارشناسان انتقال رانت به خریداران هیچ تاثیری بر اقتصاد مصرف‌کنندگان برجای نمی‌گذارد. در این میان نگاه‌ها به تصمیم روزهای آتی دوخته شده است. در حالی که گفته می‌شود امروز سه‌شنبه بورس کالا شاهد عرضه محصولات با دامنه نوسان ۱۰درصدی خواهد بود. در گروه بانکی با وجود گذشت یک ماه از مهلت برگزاری مجامع، ۱۲ بانک تاکنون صورت مالی خود در سال ۹۶ را منتشر نکرد‌ه‌اند و فقط ۶ بانک مجوز برگزاری مجمع عمومی سالانه را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند. از مجموع ۱۹ بانک و دو موسسه اعتباری بورسی، تا این لحظه هیچ بانکی به غیر از بانک انصار مجموع عمومی خود را برگزار نکرده است. البته مجمع عمومی بانک انصار هم بدون هیچ گونه تصمیم‌گیری‌ خاصی برگزار شد و پایان یافت. از طرف دیگر، تاکنون بانک‌های حکمت ایرانیان، سامان، پاسارگاد، دی، شهر، قرض‌الحسنه رسالت، مهر اقتصاد، اقتصاد نوین، سرمایه، ایران زمین، موسسه اعتباری کوثر و موسسه اعتباری ملل صورت مالی حسابرسی شده سال ۹۶ را آماده و منتشر نکرده‌اند و به تبع آن نمی‌توانند مجمع عمومی را برگزار کنند. در این بین، بانک‌های سینا و کارآفرین صورت مالی حسابرسی‌شده سال ۹۶ را منتشر کرده‌اند اما هنوز مجوز برگزاری مجمع عمومی را از بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند.

در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس از تزریق دلار۷۹۰۰ تومانی به بازار ثانویه خبر داد و با اعلام اینکه مدعیان تخلف مدرک بدهند، سه درخواست پتروشیمی‌ها از دولت را اعلام کرد. جعفر ربیعی درباره عرضه ارز پتروشیمی‌‌ها در بازار ثانویه و سامانه نیما به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از زمان راه‌اندازی سامانه نیما و بازار ثانویه طبق تصمیم دولت، شرکت‌های پتروشیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ عرضه‌کننده غیر نفتی در بازار ارز حضور داشتند و به‌طور مشخص در ۴ ماه اول بیش از ۲ میلیارد دلار ارز تزریق کردند.وی ادامه داد: بیشتر این مبلغ مختص زمانی بود که دلار حدود ۴۲۰۰ تومان بود و هنوز بحث بازار ثانویه به میان نیامده بود. به علت تصمیم دولت، شرکت‌های پتروشیمی تمام ارزی را که داشتند در بازار عرضه کردند.این مقام مسوول با بیان اینکه همه شرکت‌های پتروشیمی در بازار ثانویه فعالند، افزود: طی چهار ماه سال در سامانه نیما بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی، هلدینگ خلیج‌فارس ۵/ ۱ میلیارد دلار و در یک هفته گذشته و با آغاز به کار فعالیت در بازار ثانویه ۵۰۰ میلیون درهم به بازار عرضه کرده است.

در گروه سیمانی شرکت سیمان فارس برنامه افزایش سرمایه ۳۵۱ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی را اعلام کرد. براین اساس، «سفار» درصدد است در صورت اخذ مجوز سازمان بورس، سرمایه فعلی را از ۲۳میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان به ۱۰۵‌میلیارد تومان برساند. این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بابت تعیین تکلیف سود سهام پرداخت‌نشده برخی سهامداران و ضرورت افزایش سرمایه انجام می‌شود.در گروه تجهیزات، مدیرعامل هپکو با اعلام اقداماتی از امضای قرارداد ۵ ساله تولید ۲۴۰۰ ماشین سنگین راهسازی و معدنی و موافقت سه وزیر با فروش ۳ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات خبر داد.غلامرضا صادقیان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات هپکو که از سال ٩٢ آغاز و در سال ٩٥ به تعطیلی شرکت ختم شد، گفت: در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، تعیین مدیریت جدید برای شرکت هپکو توسط سازمان خصوصی‌سازی مدنظر قرار گرفت.

در گروه فلزی، دیروز روابط عمومی فولادمبارکه درخصوص میزان تحویل محصول به بازار، افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد و دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت‌ها شفاف‌سازی کرد. در این گزارش آمده است: هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ این دستورالعمل، کنترل قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان نهایی بوده است و ما هم موافق این موضوع هستیم؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. در ادامه و در پاسخ به ادعای مطرح شده در زمینه عرضه قطره‌چکانی و انحصاری در بورس کالا آمده است: شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا در طول چهار ماه اول سال ۹۷ عرضه خود را افزایش داده‌اند؛ برای مثال فولادمبارکه در ۴ ماه اول سال ۹۷ با تحویل ۲ میلیون و ۳۴ هزار تن محصول به بازار داخل رشد ۸ درصدی را رقم زده است.

از این مقدار ۲۷ درصد به صنف لوله و پروفیل تحویل شده است و لذا تحویل محصول به این گروه مشتریان از ۳۸۳ هزار تن در ۴ ماه اول سال ۹۶ به ۵۴۴ هزار تن در ۴ ماه اول سال ۹۷ افزایش یافته که رشدی ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شواهدی مبنی بر رشد تولید در این صنعت پایین‌دستی وجود نداشته و مکانیزم‌های کنترلی مبنی بر عرضه محصولات این گروه مشتریان در حجم مورد اشاره و با قیمت متناسب با مواد اولیه دریافتی به مصرف‌کننده واقعی و نهایی مشاهده نمی‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۷۲۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۶۴میلیارد تومان رقم خورد.