بورس تهران هفته گذشته تحت تاثیر چندین عامل قرار داشت. هر‌چند اجرایی شدن بسته ارزی دولت انتظارات را نسبت به روند صعودی بازار افزایش داده بود، اما همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. ابهاماتی که نه تنها مانع از تحقق پیش‌بینی‌های مثبت مزبور شد، بلکه بی‌اعتمادی نسبت به روند آتی بازار را نیز افزایش داد. ابهامات موجود در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا و عدم تعیین نرخ مشخص برای خوراک پتروشیمی‌ها از مهم‌ترین‌ موارد تاثیرگذار بر روند بازار در این مدت بوده است. هر چند در هفته گذشته اخباری پیرامون تعیین نرخ خوراک بر مبنای همان قیمت‌های قبلی یعنی ارز ۳۸۰۰ تومانی اعلام شد، اما این نرخ از سوی مراجع رسمی  اعلام نشده است.

از سوی دیگر افت و خیزهای قیمتی در بازارهای جهانی نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر روند بازار سهام بود. این موضوع نیز در خرید و فروش‌های معامله‌گران در این مدت تاثیرگذار بوده است. به این ترتیب بیشترین خرید و فروش‌های سهامداران حول صنایع مرتبط با این موارد قرار گرفت. به‌طوری‌که بالاترین حجم جابه‌جایی‌ها در هفته منتهی به پایان ۲۴مردادماه به گروه‌های پتروشیمی، فلزی و پالایشی اختصاص یافت.

نگاهی به جابه‌جا‌یی‌های هفته

بازار سهام در حالی معاملات نخستین روز کاری هفته را با تداوم روند اصلاحی شاخص کل آغاز کرد که در این روز شاهد ریزش ۲۵۰۸ واحدی شاخص کل بورس بودیم. در این روز تغییر نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران خرد به پرتفوی معامله‌گران حقوقی رقم خورد. خالص خرید معامله‌گران عمده در این روز به بیش از۸۰میلیارد تومان رسید.

در این میان بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای گروه پتروشیمی صورت گرفت. در صدر این خریدها، تقاضا برای جمع‌آوری سهام نماد پتروشیمی پارس (حدود ۳۰میلیارد تومان) قرار داشت. در حالی «پارس» شاهد افت قیمتی طی معاملات روز شنبه بود که سهامداران عمده با جمع‌آوری سهام مزبور، به حمایت از این سهم پرداختند. به‌طوری‌که در این روز سهامدار عمده «پارس» یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خرید ۲۰۰ هزار سهم این شرکت را تجربه کرد. همچنین «فارس» روز شنبه به‌عنوان سهامدار عمده در دیگر نمادهای پتروشیمی نیز فعالیتی در سمت خرید داشت که با جمع‌آوری۲۰۰هزار سهم پتروشیمی فجر و ۲۰۰هزار سهم پتروشیمی مبین دنبال شد. البته خود نماد «فارس» نیز مورد توجه سهامداران عمده بود. این نماد به همراه پتروشیمی جم با تغییر مالکیت بیش از ۴میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها همراه شد. همچنین در این روز بازیگران حقیقی نیز در برخی نمادهای پتروشیمی، خریدهایی با حجم به مراتب مطلوبی داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید ۲میلیارد تومانی در «شاراک» و ۲/ ۱ میلیارد تومانی در «شپدیس» به نفع حقیقی‌ها به ثبت رسید.

افزون بر این در معاملات روز شنبه سهامداران عمده به خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان نیز تمایل نشان دادند و تغییر مالکیت بیش از ۱۵میلیارد تومانی را در این نماد رقم زدند. در مقابل سهامداران خرد بیشترین تغییر مالکیت را در نماد بانک ملت داشتند که این روند با خالص خرید بیش از ۳میلیارد تومانی همراه شد.

چرخش به سمت زمین حقیقی‌ها

نماگر بورس تهران معاملات روز یکشنبه را با روندی مثبت به پایان رساند و ۸۸۸واحدی شاخص کل در کارنامه این بازار ثبت شد. در حالی به نظر می‌رسد اصلاح قابل‌توجه قیمت سهام کالایی بازار در روزهای ماقبل، جذابیت خرید را برای معامله‌گران افزایش داده است که اخبار پیرامون تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم از سوی شورای نگهبان نیز مزید بر علت شده و آرامش نسبی را به بورس بازگرداند.

بر این اساس در معاملات روز یکشنبه شاهد افزایش فعالیت سهامداران خرد و خریدهای بیشتر از سمت این گروه از بازیگران بودیم. به این ترتیب تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در جریان معاملات روز یکشنبه بعد از ۳روز متوالی ثبات در زمین بازی سهامداران عمده، تغییر مسیر داد و به سمت پرتفوی سهامداران خرد قرار گرفت. به این ترتیب در بازار یکشنبه خالص خرید حقیقی‌ها به بیش از ۱۳میلیارد تومان رسید.

در این میان بیشترین میزان خالص خرید سهامداران حقیقی به نماد پتروشیمی پردیس تعلق داشت به‌طوری که «شپدیس» تغییر مالکیت ۱۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی را در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی تجربه کرد. در این روز دو سهامدار عمده «شپدیس» عرضه‌هایی را در این نماد داشتند؛ به‌طوری‌که حدود ۴میلیون سهم را توسعه و مدیریت سرمایه صبا و بیش از ۲میلیون سهم دیگر را نیز بانک تجارت عرضه کرد.

در این گروه پتروشیمی پارس نیز با عرضه ۲۵۰هزار سهمی از سوی سرمایه‌گذاری غدیر مواجه شد. این در حالی است که پتروشیمی شیراز شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس یک میلیون سهم این شرکت توسط سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد. این حقوقی در نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز خرید حدود ۹‌میلیون سهم را به ثبت رساند.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین میزان تغییر مالکیت را در نماد ملی مس ایران داشتند. این روند با خالص خرید بیش از ۹میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها دنبال شد. دو نماد «فرآور» و «فباهنر» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در این گروه بود که هر کدام خالص خریدی در حدود ۶۰۰میلیون تومان را تجربه کردند. ملی سرب و روی ایران نیز از دیگر نمادهایی بود که حمایت از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. به‌طوری که ۲۰۰هزار سهم را شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، ۱۰هزار سهم را سرمایه‌گذاری صنعت نفت و حدود ۲هزار سهم دیگر را نیز یک سهامدار حقیقی بالای یک درصدی خریداری کرد. این در حالی است که فولاد خراسان با عرضه از سوی سهامدار حقوقی مواجه شد. بر این اساس در این روز یک میلیون سهم «فخاس» از سوی موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر به فروش رفت.

خرید حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ

تثبیت زمین بازی در سمت پرتفوی حقیقی‌ها دوام چندانی نداشت و در جریان معاملات روز دوشنبه شاهد افزایش مجدد خرید از سوی سهامداران عمده بودیم. البته در حالی حجم جابه‌جایی‌ها با جابه‌جایی‌ ۳۵میلیون سهم به سمت پرتفوی سهامداران حقیقی همراه شد که حقوقی‌ها با خرید سهام بزرگ بازار، توانستند ارزش تغییر مالکیت‌ها را به سمت خود داشته باشند. به این ترتیب خالص خرید سهامداران عمده در این روز به ۱۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسید.

در صدر خرید سهامداران عمده تمایل به جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان وجود داشت؛ به‌طوری‌که حدود ۱۳میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌های «فولاد» منتقل شد. در ادامه این روند تقاضا برای جمع آوری سهام ملی مس ایران ثبت شد؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فملی» به بیش از۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که در گروه فلزی، فولاد آلیاژی ایران و فولاد خوزستان از جمله نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بودند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در «فولاژ» به ۸۸۰میلیون تومان و در «فخوز» به ۵۱۰ میلیون تومان رسید.

مس شهید باهنر نیز از دیگر نمادهای فولادی در این بازار بود که خرید ۲۰۰هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری صدرتامین را تجربه کرد. در نماد ملی سرب و روی ایران نیز سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به‌عنوان سهامدار عمده به خرید خود ادامه داد و حدود ۳۰۰هزار سهم خریداری کرد.

همچنین در این روز پتروشیمی‌ها نیز در لیست دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند. در صدر این خریدها، جمع‌آوری سهام پتروشیمی پارس قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌های «پارس» به حدود ۶میلیارد تومان رسید. همچنین در این صنعت نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان مورد توجه سهامداران عمده بود. در این نماد شاهد خرید ۸/ ۴ میلیون سهمی توسط سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد بودیم. این در حالی است که پتروشیمی آبادان با عرضه ۸میلیون و ۵۰۰ هزار سهمی از سوی سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین مواجه شد. همچنین شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا نیز به عرضه‌های خود در نماد پتروشیمی پردیس ادامه داد و ۸۵۰هزار سهم دیگر را واگذار کرد.

تغییر زمین بازی با اهرم « فملی»

بازار سهام در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با صعود بیش از ۲۴۰۰ واحدی شاخص کل سپری کرد که در این راستا گمانه‌های مربوط به محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها براساس دلار ۳۸۰۰ تومانی، بیشترین تاثیر را در رشد مزبور داشت. در این روز همگام با رشد شاخص کل بورس، مجددا تغییر زمین به سمت پرتفوی معامله‌گران خرد بازار صورت گرفت. به‌طوری‌که ۳۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. در این روز سهامداران حقیقی بازار به خرید سهام شرکت ملی مس ایران اقبال نشان دادند. این روند با خالص خریدی در حدود ۲۰میلیارد تومان همراه شد.

 در این نماد ۵ میلیون سهم از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا عرضه شد.

فولاد کاوه جنوب کیش نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود که با خالص خرید بیش از ۴میلیارد تومانی روبه‌رو‌ شد. در این گروه فولاد کاوه جنوب کیش نیز شاهد تغییر مالکیت بیش از ۴میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها بود. در این گروه مس شهید باهنر نیز خرید حدود ۱۰هزار سهمی را توسط یک سهامدار حقیقی بالای یک درصد تجربه کرد. روندی مشابه در نماد ملی سرب و روی ایران با جمع‌آوری بیش از ۳هزار سهمی توسط سهامدار حقیقی ادامه یافت. این خرید توسط سهامدار حقیقی ۴۶/ ۱ درصدی «فسرب» صورت گرفت. این در حالی است که صنایع فولاد آلیاژی یزد با عرضه حدود ۷۰۰ هزار سهمی از سوی سهامدار حقیقی مواجه شد.

از سوی دیگر پتروشیمی شازند در پرتفوی خرید سهامداران خرد قرار گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در «شاراک» به بیش از ۷میلیارد تومان رسید.

 در این میان ۷۰۰ هزار سهم «شاراک» توسط بیمه ایران به فروش رفت. این حقوقی در نماد پتروشیمی آبادان نیز اقدام به فروش ۵/ ۴ میلیون سهم کرد.

روند عرضه‌ها در نمادهای پتروشیمی، با فروش حدود ۹۰هزار سهم پتروشیمی پارس از سوی سرمایه‌گذاری غدیر ادامه یافت. همچنین در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان نیز با عرضه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار سهمی از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا مواجه شدیم.

تداوم نوسانات در تغییر مالکیت‌ سهام

روند تغییرمالکیت‌ها در معاملات روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. البته بررسی روند جابه‌جایی‌‌های صورت‌گرفته در بازار روز چهارشنبه نشان از فعالیتی تقریبا یکسان توسط بازیگران دارد به‌طوری که هم سهامداران حقیقی و هم معامله‌گران حقوقی خریدهای مناسبی در بازار داشتند. در صدر این جابه‌جایی‌ها، خالص خرید بیش از ۱۶میلیارد تومانی حقیقی‌ها در نماد نفت سپاهان و تغییر مالکیت حدود ۱۰میلیارد تومانی در نماد‌ فولاد‌مبارکه اصفهان به نفع سهامداران عمده دارد. جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته در نماد «فولاد» در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود.

همچنین روند خریدهای برابر در میان دو گروه اصلی از بازیگران بازار در صنایع نیز قابل مشاهده بود؛ به‌طوری‌که گروه پالایشی در کانون توجه سهامداران خرد و فلزی‌ها نیز مورد توجه معامله‌گران حقوقی بودند و خالص خرید هر‌کدام از معامله‌گران در صنایع مزبور در حدود ۱۲میلیارد تومان بود.

در حالی «شسپا» با تغییر مالکیت ۱۶میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی، بیشترین ارزش تغییر مالکیت را تجربه کرد که در این صنعت بیشتر نمادهای فعال، در کانون توجه سهامداران عمده بودند. بر این اساس پالایش نفت تبریز، تهران و اصفهان به ترتیب با خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی از سوی معامله‌گران حقوقی همراه شدند. پالایش نفت بندرعباس نیز شاهد خرید ۵۰۰هزار سهم توسط بانک رفاه‌کارگران بود.

در گروه فلزات اساسی نیز سهامداران عمده به‌جز خرید سهام «فولاد» به جمع‌آوری سهام فولاد خوزستان و کالسیمین نیز توجه نشان دادند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از نمادهای مزبور به حدود ۸۰۰میلیون تومان رسید. اما در مقابل مس شهیدباهنر مورد توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی در کارنامه معامله‌گران حقیقی «فباهنر» به ثبت رسید. در این نماد دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی، در مجموع حدود ۳۰۰ هزار سهم را خریداری کردند.

نگاهی به صنایع مورد توجه هفته

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی بازیگران بازار در هفته منتهی به ۲۴ مرداد نشان می‌دهد که گروه شیمیایی و فلزات اساسی در کانون توجه سهامداران عمده بودند به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این دو صنعت تقریبا یکسان و در هر کدام با تغییر مالکیتی در حدود ۳۵میلیارد تومان همراه شد (به نفع سهامداران عمده).

در گروه پتروشیمی، بیشترین میزان جابه‌جا‌یی به نماد پتروشیمی پارس تعلق داشت که با جابه‌جا‌یی بیش از ۴۰میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی همراه شد. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی جم نیز در مجموع هفته به ترتیب خالص خرید ۸/ ۷ میلیارد تومانی و ۵/ ۶میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. این در حالی است که پتروشیمی پردیس بیشترین خرید را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد و با خالص خرید ۵/ ۱۵ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها در مقیاس هفتگی روبه‌رو‌ شد. البته حقیقی‌ها خریدهای پرحجمی در نماد پتروشیمی شازند هم داشتند. این امر سبب شد تا در هفته گذشته حدود ۶میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده «شاراک» خارج و به سبد سهامداران حقیقی این نماد منتقل شود. در گروه فلزی نیز سهام فولاد‌مبارکه در صدر تقاضای هفتگی معامله‌گران حقوقی بود که با خالص خرید بیش از ۳۵میلیارد تومانی همراه شد.

این در حالی است که سهامداران حقیقی بیشترین خرید را در صنعت پالایشی داشتند. این روند با خالص خرید بیش از ۲۷میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد. در کانون خرید این سهامداران تقاضا برای جمع‌آوری سهام «شسپا» قرار داشت به‌طوری‌که در مجموع هفته گذشته حدود ۳۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «شسپا» جابه‌جا‌ شد. همچنین در هفته‌ای که گذشته سهامداران خرد بازار به خرید سهام مپنا نیز تمایل نشان داد و در مجموع حدود ۱۲میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «مپنا» منتقل شد.

10-01