همانند سال گذشته، بحث قراردادهای کارگری در معادن مس شیلی تبدیل به موضوعی تاثیرگذار بر بازار این محصول در سال جاری شده است. سال ۲۰۱۷ شاهد برگزاری اعتصاب کارگری در برخی معادن بزرگ جهان از جمله معدن اسکوندیدا بودیم. امری که عرضه معدنی مس را به بازارهای جهانی مختل کرد و افزایش ملموس قیمت این محصول را به همراه آورد. در سال جاری کماکان ریسک برگزاری اعتصاب‌های کارگری بازار مس را تهدید می‌کند.

بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که با تکرار وقایع سال گذشته، قیمت مس در سال ۲۰۱۸ باز هم افزایشی قابل ملاحظه را تجربه خواهد کرد. معاملات مس در سال جاری در قیمت‌های بالاتر از ۷۲۰۰ دلار آغاز شد و تا اواخر ماه مارس تا سطح ۶۶۰۰ دلار تنزل کرد.در ادامه بار دیگر به تبع نگرانی در زمینه کمبود عرضه، قیمت این محصول سیری صعودی را تجربه کرد و در اوایل ژوئن از مرز ۷۳۰۰ دلار فراتر رفت. پس از این برهه، بازار مس زیر فشار ناشی از جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت و قیمت این محصول با سقوطی قابل ملاحظه به محدوده ۶۲۰۰ دلار رسید. بسیاری از فعالان بازار اخلال در عرضه معدنی را یکی از معدود عواملی می‌دانند که در شرایط فعلی می‌تواند بار دیگر رونق را به معاملات این محصول بازگرداند.

امروز کانال تلگرامی کامودیتی فهرستی از قراردادهای مهمی که در ادامه سال جاری باید میان کارگران و کارفرمایان معادن مس در شیلی مورد بحث قرار گیرد، را ارائه کرد. در این مطلب علاوه بر نام معدن و شرکت‌های بهره بردار، سطح تولید نیز ارائه شده است. از آنجا که به علت برگزاری اعتصاب کارگری در تعدادی از معادن بزرگ در سال ۲۰۱۷ سطح تولید این معادن کاهشی غیر معمول را تجربه کرد،  تولید سال ۲۰۱۶ به عنوان مبنایی قابل اتکا ارائه شده است.  با توجه به جدول مذکور می توان کماکان احتمال اعتصاب کارگران اتحادیه شماره یک معدن Escondida  را به عنوان ریسک اصلی پیش روی بازار مس به حساب آورد و پس از این معدن باید تحولات مربوط به مذاکرات قرارداهای سالانه در معدن El Teniente را مد نظر قرار داد.

09 (4)