رصد کلی تغییر مالکیت هفتگی

روند تغییر مالکیت صورت‌گرفته در هفته گذشته نشان می‌دهد که جابه‌جایی‌‌های مزبور با احتساب تعطیلات میان هفته، در دو روز در مسیر حقیقی به حقوقی و در دو روز دیگر در مسیر عکس قرار داشت. البته در این میان خالص خرید سهامداران خرد بازار در دو روز مزبور بسیار ناچیز بود. به این ترتیب در مجموع خالص خرید حقیقی‌ها در معاملات روزهای شنبه و چهارشنبه به زحمت به ۵/ ۱ میلیارد تومان می‌رسید. در مقابل معامله‌گران حقوقی تغییر مالکیت بیش از ۲۵ میلیارد تومانی را در دو روز دیگر به نام خود ثبت کردند. برآیند این موضوع ثبت تغییر مالکیت ۲۴ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی بود.

نگاهی به فعالیت معامله‌گران در روز شنبه

بورس تهران در حالی معاملات روز شنبه را با نوسان اندک شاخص آغاز کرد که فعالیت سهامداران در مقایسه با روزهای پیش از آن بسیار بالاتر بود. البته برآیند تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده چندان قابل‌توجه نبود. بر این اساس با افزایش ۸۲ واحدی شاخص کل بورس، شاهد جابه‌جایی نقدینگی کمتر از یک میلیارد تومانی میان بازیگران بازار بودیم. به‌طور دقیق در جریان معاملات روز شنبه ۹۱۹ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. به این ترتیب در حالی سهامداران خرد بازار در گروه شیمیایی و با محوریت نماد مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر فعالیت بالایی از خود نشان دادند که در سمت دیگر بازار شاهد فعالیت قابل‌توجه در نماد بانک ملت بودیم.

در این میان تغییر مالکیت بیش از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در نماد «شوینده» و در مسیر حقوقی به حقیقی به ثبت رسید. در این راستا دو سهامدار حقوقی شرکت اقدام به عرضه سهام مزبور کردند. بر این اساس ۲۰ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهرایران و ۵/ ۲ میلیون سهم نیز از سوی شرکت توسعه صنایع بهشهرعرضه شد. تغییر مالکیت سنگین مزبور در جریان معاملات روز شنبه سبب شد تا نماد مزبور بیشترین خرید را طی هفته گذشته از سوی سهامداران خرد بازار شاهد باشد. در هفته گذشته خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شوینده» به ۸ میلیارد تومان رسید.

در مقابل معامله‌گران حقوقی در روز شنبه به خرید سهام بانک ملت اشتیاق نشان دادند. خالص خرید این گروه در نماد مزبور به بیش از ۵/ ۶ میلیارد تومان رسید. در این نماد نیز سه سهامدار حقوقی بیشترین فعالیت را داشتند؛ در حالی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت اقدام به خرید بیش از ۱۸ میلیون سهم این بانک کرد که حدود ۱۶ میلیون سهم را نیز گروه مالی ملت خریداری کرد. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد نیز دیگر حقوقی فعال در «وبملت» بود که ۱۲ میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود. روند مزبور در دیگر روزهای هفته نیز با حمایت از سوی گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت ادامه یافت. به این ترتیب در مجموع هفته گذشته دو حقوقی مزبور خرید بیش از ۴۷ میلیون سهم مزبور را به ثبت رساندند. در این راستا کاهش قیمت هر سهم «وبملت» به کمتر از ۱۰۰ تومان مهم‌ترین عامل در حمایت و جمع‌آوری سهم از سوی حقوقی‌های شرکت بود.

این خریدها سبب شد تا گروه بانکی فعال در بورس بیشترین تغییر مالکیت هفتگی را میان حقوقی‌ها به خود اختصاص دهد. در مجموع خالص خرید حقوقی‌ها در گروه بانکی به بیش از ۱۱ میلیارد تومان رسید. حدود ۸ میلیارد تومان از این رقم به جابه‌جایی سهام بانک ملت و مابقی به تغییر مالکیت بانک خاورمیانه و پست‌بانک ایران تعلق داشت. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وخاور» به بیش از یک میلیارد تومان و در نماد «وپست» به حدود ۹۰۰ میلیون تومان رسید.

در معاملات این روز ایران‌خودرو مورد توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت. به این ترتیب روز شنبه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی سهامداران «خودرو» جابه‌جا شد. در نماد ایران‌خودرو دیزل نیز شاهد خرید ۱۰۰ هزار سهم از سوی شرکت گروه راهبرد مبین کوثر بودیم. در مقابل شرکت الکتریک خودرو شرق با عرضه از سوی شرکت پیشروبنیان آراز آروین مواجه شد.

در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین خرید از سوی حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس صورت گرفت. به این ترتیب تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی را در نماد «شبندر» و در مسیر حقیقی به حقوقی شاهد بودیم. در این میان بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر صورت گرفت که با حجمی بالغ بر یک میلیون سهم دنبال شد. البته روند خرید مزبور از سوی این صندوق در دیگر روزهای هفته نیز تکرار شد. در نماد ملی سرب و روی ایران نیز در حالی شرکت خدماتی مهندسی صنعت برق ارس‌صبا اقدام به عرضه ۵/ ۱۲ میلیون سهم کرد که در مقابل ۸ میلیون سهم را شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت خریداری کرد.

افزایش فعالیت حقوقی‌ها در روز یکشنبه

در حالی بورس تهران معاملات روز یکشنبه را با کاهش ۱۲۹ واحدی شاخص کل سپری کرد که در این شرایط شاهد افزایش فعالیت حقوقی‌ها بودیم. این گروه از سهامداران به پشتوانه تقاضای زیاد در نمادهای پالایشی، توانستند تغییر مالکیت را به نفع خود جابه‌جا کنند. بر این اساس در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد جابه‌جایی ۷/ ۱۴میلیارد تومانی نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها بودیم که بخش عمده‌ای از این رقم به خریدهای صورت گرفته در گروه پالایشی تعلق داشت. به این ترتیب در معاملات روز یکشنبه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس به بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید. بیشترین خرید نیز ازسوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر صورت گرفت. این صندوق اقدام به افزودن ۴ میلیون سهم دیگر از سهام «شبندر» به پرتفوی خود کرد. البته صندوق مزبور به جمع‌آوری سهام توسعه معادن و فلزات نیز تمایل نشان داد. به این ترتیب بیشترین حجم خرید ازسوی معامله‌گران حقوقی را در نماد توسعه معادن و فلزات شاهد بودیم. بر این اساس تغییر مالکیت بیش از ۲/ ۲ میلیارد تومانی از سبد سهامداران حقیقی «ومعادن» به پرتفوی سهامداران حقوقی این شرکت صورت گرفت. در این نماد نیز شاهد خریدهای قابل‌توجهی از سوی دو حقوقی شرکت بودیم؛ در حالی فولاد مبارکه که سهامدار عمده و مالک ۱۴/ ۳۹ درصدی سهام «ومعادن» است، اقدام به خرید ۱۷ میلیون سهم مزبور کرد که ۲۰ میلیون سهم نیز ازسوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر جمع‌آوری شد. البته صندوق مزبور در جریان معاملات روزهای دوشنبه و چهارشنبه نیز به روند خریدهای خود ادامه داد و در مجموع حدود ۵۱ میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. به این ترتیب درصد مالکیت خود در سهام «ومعادن» را به ۳/ ۴ درصد افزایش داد.

کالایی‌ها در کانون توجه معامله‌گران

بازار سهام در حالی آخرین روز کاری بهمن ماه را با کاهش ۱۵۲ واحدی شاخص کل سپری کرد که در این شرایط تغییر مالکیت به ثبت رسیده بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در مسیر حقیقی به حقوقی ثبت شد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در دو صنعت کانه‌های فلزی و پالایشی و با محوریت «ومعادن» و «شبندر» قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد توسعه معادن و فلزات به بیش از ۲/ ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان خرید ۱۷۷ میلیون سهم ازسوی فولاد مبارکه اصفهان و ۴۵ میلیون سهم نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین خریداری شد. صندوق مزبور روز دوشنبه به خرید سهام «شبندر» نیز اقدام کرد و بیش از ۲ میلیون سهم این پالایشی را خریداری کرد. در نهایت خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به ۱/ ۲میلیارد تومان رسید.در میان خریدهای صورت گرفته ازسوی سهامداران حقیقی نیز بیشترین تقاضا در نماد پتروشیمی جم به ثبت رسید. به این ترتیب بیش از ۹۰۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی این شرکت خارج و به سبد سهامداران حقیقی آن منتقل شد. سرمایه‌گذاری ‌توسعه‌ ملی و به‌پرداخت ملت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار در جریان معاملات روز دوشنبه بود. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در این دو نماد به حدود ۷۰۰ میلیون تومان رسید. ‌

پایان هفته‌ای کم‌حجم

بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته افزایش ۹واحدی شاخص کل را در کارنامه خود به ثبت رساند. در این شرایط بررسی روند تغییر مالکیت‌ها نیز به تبعیت از شرایط کم‌رونق بازار با حجم اندکی دنبال شد. به‌طوری‌که در نهایت ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. در این روز بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار در گروه خودرویی و با محوریت دو نماد زامیاد و قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «خزامیا» به بیش از ۲/ ۱ میلیارد تومان رسید. در این نماد شاهد عرضه ۵/ ۷ میلیون سهمی از سوی بانک قوامین به‌عنوان سهامدار ۵۹/ ۱ درصدی بودیم.در نماد «ختوقا» نیز با عرضه حدود ۴ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده، خالص خرید حقیقی‌ها به ۱/ ۱ میلیارد تومان رسید.در مقابل سهامداران حقوقی به خرید سهام ماشین‌سازی اراک تمایل نشان داده و تغییر مالکیت بیش از ۲ میلیارد تومانی را در نماد مزبور و در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رساندند. در ادامه خرید این گروه در سهام پالایش نفت اصفهان و ایران خودرو قرار داشت که خالص خریدهای صورت گرفته در هر کدام از دو نماد مزبور حدود ۸۰۰ میلیون تومان بود.

بورس