هفته احتیاطی بورس تهران

در جریان معاملات روز چهارشنبه در کنار رشد محدود شاخص کل معامله‌گران شاهد رشد ۳۱ واحدی شاخص کل هموزن بودند. در معاملات این روز آگهی عرضه ۹۸ درصد سهام کنترلی شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری مجاب به قیمت پایه ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان برای روز سه‌شنبه ۸ اسفندماه امسال از طریق بازار سوم فرابورس ایران منتشر شد. این شرکت بدون فعالیت از بدو تاسیس به‌دلیل مشکلات موجود در مسیر صدور مجوز فعالیت برای شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.در گروه حمل‌و‌نقل سازمان خصوصی‌سازی با توجه به تسویه کمتر از ۱۰ درصد وجه خرید شرکت حمل‌و‌نقل خلیج فارس از سوی خریدار احیا گستر هرمز، این سهم رادوباره واگذار می‌کند.روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۹۶ سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت احیاء گستر هرمز تعداد ۲۷۳ میلیون و ۵۲۸ هزار سهم معادل بلوک۳۷/ ۷۸ درصد کل سهام شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس را به قیمت هر سهم ۲۳۶۶ ریال روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران خواهد کرد.در گروه فلزی بلوک ۵۳/ ۱۹ درصدی سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت آلومینیوم ایران به قیمت هر سهم ۲۰۰ تومان روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران می‌شود.روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه ۹۶ تعداد یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۳۸۷ سهم معادل ۵۳/ ۱۹ درصد از کل سهام شرکت آلومینیوم ایران به قیمت پایه هر سهم ۲۰۰ تومان از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بازار دوم بورس تهران عرضه می‌شود.

شرایط واگذاری این بلوک مدیریتی غیر‌کنترلی به‌طور یکجا و تجمیعی یا تسویه وجه ۲۰ درصد معامله طی مهلت ۹ روز کاری و مابقی به‌صورت اقساط مساوی ۶ ماهه در مدت ۴ سال تعیین شده که از طریق دو کد سهامداری حقوقی مشمول مالیات به وکالت از موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد روانه میز فروش بورس تهران می‌شود. با خروج صندوق فولاد از ترکیب سهامداری ایرالکو ترکیب سهامداری این سهم با تغییر و تحول اساسی روبه‌رو خواهد شد.سرمایه شرکت آلومینیوم ایران معادل ۵۱۹ میلیارد و ۷۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و در عملکرد ۹ ماهه امسال توانسته است سود ۴۷ ریالی به ازای هر سهم محقق سازد. این ناشر در دوره مشابه سال مالی قبل با زیان ۱۵۲ ریالی مواجه شده بود.در گروه خودرویی ایران خودرو دیزل در حالی روز چهارشنبه متوقف شد که در گزارشی زیان هر سهم این شرکت افزایش یافت و به ۱۶۳۰ ریال رسید. در این گروه ایران خودرو سهامداران خود را برای برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیات‌مدیره فراخواند. این مجمع روز چهار شنبه مورخ ۱۶ اسفند سال‌جاری در محل سالن اجتماعات شرکت ساپکو واقع در کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشگری) برگزار می‌شود.

در گروه کانی غیر‌فلزی مجمع شرکت چینی ایران رای به انحلال این شرکت داد. بررسی وضعیت شرکت عمربالا و کهنگی ماشین‌آلات و تجهیزات، کاهش شدید سهم بازار تولیدات شرکت (به‌ویژه توقف تولید شرکت از اسفندماه سال ۱۳۹۴)، زیان انباشته تصاعدی در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ و سال‌جاری بالغ‌بر ۴ برابر سرمایه شرکت و مشمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و معوق ماندن اقساط تسهیلات بانکی را نشان می‌دهد. از این رو اظهارنظر سازمان حسابرسی مبنی‌بر موارد یاد شده نشان‌دهنده وجود ابهامی با اهمیت است که نسبت به توانایی شرکت به ادامه فعالیت‌ها تردیدی عمده ایجاد می‌‌کند. مجمع عمومی فوق‌العاده با انحلال شرکت به اتفاق آرای سهامداران حاضر موافقت کرد.در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی خارک گزارش عملکرد ماهانه خود را منتشر کرد. از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه یک میلیون و ۹۵ هزار و ۴۶۷ تن انواع محصول تولید کرد که متانول با تولید ۶۱۴ هزار و ۵۴۶ تن بیشترین حجم تولید را در این ۱۱ ماهه داشته است.

در گروه تصفیه نفت شرکت پالایشگاه نفت تهران در گزارشی مجددا تعدیل سود جدیدی را اعلام کرد. براساس گزارش جدید سود شرکت با ۲۴ درصد افزایش به ۷۴۱ ریال رسیده است. این شرکت در ۹ ماه ۷۹ درصد این رقم را پوشش داده است.در گروه دارویی وزیر بهداشت با افزایش قیمت دارو مخالفت کرد. وزیر بهداشت با تاکید بر عدم افزایش قیمت دارو گفت: با توجه به افزایش اخیر قیمت ارز، باید کمیسیون قیمت‌گذاری رفتار منطقی در زمینه قیمت‌گذاری دارو داشته باشد. وی اظهار کرد: هیچ افزایشی در این زمینه رخ نداده است، ولی ممکن است تغییراتی در بیمه‌ها به‌وجود آمده باشد که براساس آن بیمه‌ها متفاوت عمل می‌کنند.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۸۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۳۷ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته شاخص کل با افت ۱۹۱واحدی معادل ۲/ ۰ درصد به کار خود پایان داد.