در بازار آزاد اما میزان رشد قیمت برای این فلز کمتر از قیمت‌های بورس کالا بوده است به‌طوری‌که‌ بهای هر کیلوگرم از این فلز در بازار آزاد در محدوده ۵۵ هزار تومان تا ۵۵۷۰۰ تومان معامله شد که نشان می‌دهد خرید از بورس کالا در این شرایط چندان به صرفه نیست با این حال کاتد مس همچنان یک کالای پرطرفدار در این گروه کالایی است و هر میزان از آنکه عرضه می‌شود مورد معامله قرار می‌گیرد. دلیل این امر نیز آن است که این محصول در مقایسه با مفتول از دامنه کاربرد بیشتری برخوردار است و در حوزه‌های مختلفی از جمله تولید لوله‌های مسی یا آلیاژهای مسی از آن استفاده می‌شود و همین مساله تقاضا برای آن را منطقی تر کرده و باعث شده تا معاملات آن نیز بهتر باشد. درحالی‌که در مورد مفتول، این محصول بیشتر در تولید سیم مسی کاربرد دارد که با توجه به استفاده از آلومینیوم در این صنعت در سال‌های اخیر تقاضا برای آن نیز کاهش یافته است.

در بازار جهانی مس نیز به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها از روند قیمت مس در آینده همچنان مثبت است. اخیرا سیتی بانک اعلام کرده بود که احتمالا بازار جهانی مس با کمبود عرضه روبه‌رو‌ خواهد شد و همین موضوع باعث می‌شود قیمت این فلز در جهان روند صعودی در پیش بگیرد. این بانک آمریکایی معتقد است احتمالا تقاضا برای چین افزایش یابد که در این صورت تا پایان سال قیمت مس به محدوده ۶ هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن خواهد رسید. این موضوع به خصوص در شرایطی که موجودی انبارها برای این فلز به شدت کاهش یافته است احتمال قابل ملاحظه‌ای است.

 در این صورت روند قیمت مس در بازار داخلی به قیمت دلار در ماه‌های پیش رو بستگی خواهد داشت. در حال حاضر در دو طرف ماجرا دو پیش‌بینی از روند تغییرات ارزی وجود دارد که در هر دو حالت باز هم قیمت مس در بازار داخل افزایشی خواهد بود، به عبارتی حتی اگر قیمت ارز در داخل کاهش یابد به دلیل رشد قیمت‌های جهانی تنها سرعت رشد قیمت‌های داخلی در مقایسه با قیمت‌های جهانی کمتر خواهد بود و این مساله کاهش قیمتی را در پیش نخواهد داشت اما اگر قیمت ارز هم روند رو به رشدی را طی کند باید منتظر قیمت‌های بالاتر از ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو تا پایان پاییز سال ۹۸ بود و این دامنه بستگی به قیمت دلار دارد. با این حال اکنون در بازار داخل تقاضا برای مس مفتول بسیار پایین است.

فعالان این بازار معتقدند کاهش تقاضا در این بازار به دلایل متعددی است و حتی اکنون انتظار می‌رود تقاضا با توجه به نزدیکی به پایان سال افزایش یابد اما این اتفاق هنوز نیفتاده و اگر تقاضا را در فاصله چند سال اخیر مورد رصد قرار دهیم درمی‌یابیم که این بازار مدت‌ها است با افت شدید خرید روبه‌رو‌ است. این موضوع در سایر بازارها کمتر از مس دیده می‌شود به‌عنوان مثال میزان خریدها در حوزه آلومینیوم یا فولاد قابل‌قبول‌تر است.

کارشناسان می‌گویند این موضوع یعنی نبود تقاضا برای مس مفتول با توجه به اینکه قیمت‌های این محصول حتی در گذشته هم که پایین بود چنگی به دل نمی‌زد باعث شده تا سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش یابد و اکنون با توجه به رشد قیمت‌ها و کاهش حاشیه سود مصرف‌کنندگان، تقاضا برای آن به شدت کاهش یافته است. این محصول در بورس کالا در روز گذشته کمی بیش از ۵۰۰ کیلو تقاضا داشت یعنی ۱۰ درصد تقاضا برای کاتد. در بهمن ماه ۱۷ هزار تن مس کاتد در بورس کالا عرضه شده است که برای آن نزدیک به ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن تقاضا شکل گرفت. در مقابل ۱۱ هزار تن مفتول عرضه شده که ۳ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا برای آن تشکیل شده است.

کارشناسان معتقدند این بازار چندان از کشش پذیری بالایی برخوردار نیست و افزایش عرضه‌ها به نفع بازار نیست با این حال از آنجا که پیش‌بینی‌ها از رشد قیمت مس قوی است احتمال اینکه شاهد تحرکی در بخش تقاضا برای این محصول باشیم دور از ذهن نیست. البته در این رابطه موضوع صادرات این محصول را نیز نباید از نظر دور داشت چراکه برخی محدودیت‌های تجاری باعث کاهش صادرات این محصول شده است در نتیجه حجم تزریق محصول به بازار زیاد است هرچند این موضوع نتوانسته بازار را کاهشی کند. به عبارتی تناقض‌های آشکاری در بازار مس دیده می‌شود از یک سو تقاضا برای این محصول چنگی به دل نمی‌زند، از سوی دیگر عرضه‌ها بالا است و از سویی صادرات کاهش یافته در نتیجه انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش یابد اما از آنجا که قیمت‌گذاری بر مبنای دلار و قیمت بازار لندن تعیین می‌شود شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و این مساله توازن را در بازار مس بر هم زده است.

15 (1)