افزایش قیمت مخرب در بازار فولاد

از سویی ثبات در سرعت افزایش قیمت دلار طی هفته گذشته و به نوعی تداوم نسبی روند صعودی دلار، خارج شدن از فصل سرما به اضافه خریدهای سفته‌بازانه روند قیمت در این بازار را صعودی کرد. این در حالی است که در اواخر روز کاری چهارشنبه و روز پنج شنبه و پس از کاسته شدن قیمت دلار و افتادن تب و تاب این بازار، انتشار اوراق از سوی بانک مرکزی با سود ۲۰ درصد و... انتظار می‌رود قسمتی از وجوه سرگردان سمت بازار پول برود که پیش‌بینی می‌شود بازار ارز را متعادل سازد.از سوی دیگر یک خرید و فروش مصنوعی بدون حضور هیچ‌گونه تقاضای واقعی در بازار فولاد باعث خواهد شد کالاها در انبار زیر قیمت کارخانه‌ها معامله شوند، باید منتظر ماند و دید بازار چه زمان به شرایط عادی بازخواهد گشت.

افزایش بی‌رویه قیمت در بازار فولاد به نوعی خریداران جزء را تحریک کرده و جوی را به بازار تزریق می‌کند و پرسش‌هایی را میان بخشی از خریداران ایجاد می‌کند که آیا دیگران اطلاعاتی از بازار دارند و ما نداریم؟ آیا بهتر نیست خرید کنیم؟ پرسشی که «دنیای اقتصاد» هم از فعالان و مسوولان بازار پرسیده این است که آیا قرار است قیمت‌ها در آینده میان مدت با رشد زیاد مواجه ‌شود یا خیر؟ فعالان در پاسخ به این سوال می‌گویند: از سویی هیچ گونه تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد و تقاضای موجود در بازار تقاضای سفته‌بازی و دلالی است. آنان بر این باورند که اگرچه خریداران جزء در بازار شروع به خرید می‌کنند ولی به یقین و به تجربه در اوایل اسفند با ضرر اقدام به فروش اجناس خود خواهند کرد.

به گفته آنان خریدهایی که در این برهه با تبلیغات سفته‌بازی صورت گرفته است در برهه نزدیک و در اسفندماه باید به فروش برسند، از این رو یک سری از خریدها به مدت ۱۰ روزه انجام شده و نهایتا پیش بینی بالاتر از دو هزار و ۵۰۰ تومان برای میلگرد، دو هزار و ۸۵۰ تومان برای تیرآهن سبک و دو هزار و ۹۵۰ تومان برای تیرآهن ۲۰ تا ۲۷ ریسک بسیار بالایی خواهد داشت. در ادامه این اظهارات، فعالان بازار مقاطع فولادی باز هم بر این امر صحه می‌گذارند که به دلیل عدم تقاضای واقعی، بازار مجددا به سمت رکود واقعی خواهد رفت، در واقع افزایش‌های قیمتی را نباید همگام با وجود خریدار واقعی در بازار تعبیر کرد و این دو امر را باید منفک از یکدیگر بررسی کرد، به‌طوری‌که در اوایل اسفندماه کاهش قیمت به وقوع خواهد پیوست.

در زمانی که در عرض یک روز در تابلوی بورس کالا برخی از محصولات فولادی کیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افزایش قیمت پیدا می‌کند، باید به دنبال پاسخ به این سوالات بگردیم که آیا تقاضایی وارد شده؟ از طرف دیگر اگر قرار است شمش ۲ هزار و ۲۰۰ تومان در کارخانه‌ای به اضافه هزینه حمل و به اضافه ۱۵۰۰ ریال هزینه تبدیل باشد، نباید میلگرد بالاتر از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، پس نباید تیرآهن بالاتر از ۲‌هزار و ۸۰۰ تومان باشد. بنابراین این روند، روند قطعی وجود تقاضاهای سفته‌بازانه در بازار را بیش از قبل روشن می‌کند.

از سوی دیگر نقدینگی که پیش از این برای خرید در بازار خودرو و بازار ارز رفته بود به دلیل اشباع این بازارها به بازار آهن بازگشته است. فعالان بازار آهنی که پیش از این نوید رونق بازار در نیمه بهمن ماه را داده بودند حال بر این باورند که قرار نبود این رونق به کیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در این بازار منتهی شود.در واقع این روند نه تنها در بازار غیررسمی بلکه در بازار رسمی و در تابلوی بورس کالا هم به همین منوال صورت گرفته است، بنابراین اگر به دنبال به رسمیت شناختن قیمت در پایان سال ۹۶ بوده‌ایم، این افزایش قیمت را منطقی نمی‌دانیم و به قولی این روند را تعبیر به «افزایش قیمت مخرب» می‌کنیم. آیا در بازار مستندات منطقی مبنی بر اینکه تعداد خریداران افزایش یافته یا پروژه‌هایی پا به عرصه گذاشته‌اند، وجود دارد؟ آیا دولت طرح‌ها و بودجه‌های عمرانی را آزاد کرده است؟ هیچ کدام از این موارد وجود ندارد و در غیاب این موضوعات، دلیل افزایش قیمت چیست؟

در واقع هیچ گونه تقاضای مصرف‌کننده جدیدی به بازار تزریق نشده است و فعالان بازار همچنان رکود و اشباعی که از سمت بازارهای ارز و خودرو ایجاد شده و وارد شدن تقاضاهای سفته‌بازانه در بازار فولاد را دلیل افزایش قیمت ناگهانی در این بازار عنوان می‌کنند؛ بازاری که قرار بود به نحو احسن در شرایط نزدیک به شب عید فعالیت کند با ورود سفته‌بازان و افزایش بی‌رویه قیمت مواجه شد و باید در روند منطقی منتظر کاهش قیمت در این بازار باشیم.

بنا به همین دلایل همان طور که مسابقه خرید طی روز چهارشنبه هفته گذشته در بازار فولاد وجود داشت، هفته جاری مسابقه برای فروش وجود خواهد داشت، این در حالی است که قیمت‌های فروش با افت مواجه خواهند شد و قیمت‌ها به‌صورت آرام‌آرام ولی یکنواخت ریزش خواهند کرد.روند تجربی بازار نشان داده است که اگر تقاضای غیرواقعی خرید برای سفته‌بازی و کسب سود صورت بگیرد، در ادامه و با وقوع نشانه‌های کاهشی قیمت در بازار، تمامی اشخاص حقیقی و غیر‌حقیقی که خریدهای غیرواقعی داشته‌اند، به سرعت فروشنده خواهند شد. در واقع اگر محصولات فولادی در سراشیبی قیمتی بیفتند، انبارداران برای خارج شدن از ضرر و تبدیل اجناس به نقدینگی اقدام به فروش را سرلوحه خود قرار می‌دهند.

بازار آهن در برهه‌هایی به بیماری افراط و تفریط مبتلا می‌شود که در حال حاضر در روند افراط قرار گرفته است، به این معنی که قیمت‌ها در حال حاضر به‌صورت افراطی در حال بالا رفتن است، اما سوال این است: این بیماری را چه کسی می‌تواند مداوا کند؟ پاسخ سرراست و کوتاه است؛ کارخانه‌های مادر. این کارخانه‌ها می‌توانند بازار را رام کنند، تب بازار را پایین بیاورند، عرضه‌های متوالی داشته باشند تا با قرار‌گیری در شرایط منطقی قیمت‌ها تثبیت شوند و روند افراط و تفریط را خنثی کنند. این در حالی است که راهکار دیگری از سوی فعالان بازار تجویز نمی‌شود، در واقع این فعالان بر این باورند اگر بازار را با همین یک راهکار تیمار نکرده و رهایش کنیم، از سوی دیگر بام خواهیم افتاد و سیر نزولی به شدت حاکم خواهد شد، به‌طوری‌که فرصت اسفندماهی که کارخانه‌ها می‌توانستند از آن بهترین استفاده را کنند از دست خواهد رفت و ضررش خواهد ماند. چشم‌انداز هفته جاری در بازار آهن روند کاهشی قیمت‌ها است چرا که تعداد فروشنده‌ها بیشتر از خریداران خواهد شد.