تازه‌ترین وضعیت «بازار تهاتری ایرانیان» تشریح شد

گروه بورس- بیتا احمدی: بازار تهاتری ایرانیان به شکل مدرن می‌تواند مشکلات نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی را رفع کند. علاء‌الدین ختایی، مجری طرح بازار تهاتری ایرانیان و مدیر عامل گروه مهندسی بازرگانی ثمین ایستا در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: تهاتر یا مبادله کالا به کالا قدیمی‌ترین شکل انجام مبادلات در جهان است و بازار تهاتری، بازاری است که معاملات در آن براساس مبادله مستقیم کالا یا خدمات از یک طرف با کالا یا خدمات طرف دیگر بدون دخالت پول انجام می‌گیرد.

وی توضیح داد: افزایش قدرت خرید همیشه منجر به افزایش تقاضا شده و در نتیجه آن چرخه تولید به حرکت درآمده و عرضه افزایش می‌یابد، بازار تهاتری از این قابلیت برخوردار است که در دوران رکود اقتصادی امکان انجام فعالیت‌های بهینه اقتصادی را با تسهیل مبادلات در سطح بازار به وجود آورده و با استفاده از یک سند اعتباری مشکل کمبود یا عدم نقدینگی در بازار را جبران کند. وی با اشاره به اینکه گروه مهندسی بازرگانی ثمین ایستا، عضو انجمن بین‌المللی مبادلات تجاری ایرتا است، ‌گفت: طبق آمار منتشر شده از سوی این انجمن، رقمی در حدود ۲/۳تریلیون دلار از اقتصاد دنیا را بارترها هدایت و مدیریت می‌کنند. وی افزود: در‌حال‌حاضر در منطقه خاورمیانه تنها کشورهای ترکیه و لبنان این سیستم تهاتری را دارا هستند، ولی در کشورهای پیشرفته این سیستم‌ها رشد چشمگیری داشته است. ختایی با اشاره به اینکه به زودی این بازار به بورس کالا پیشنهاد خواهد شد، گفت: بازار تهاتری در قالب بازار تامین سرمایه تهاتری به بورس اوراق بهادار و بورس فلزات پیشنهاد شده است که بنا داریم، مذاکراتی نیز با بورس کالا در این زمینه داشته باشیم. وی با اشاره به رقبای بازار تهاتری ایرانیان در کشورهای دیگر گفت: کشورهایی همچون افغانستان، عراق، روسیه، کویت، امارات، ایتالیا و انگلیس از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، که البته برخی از آنها رقیب ما هستند که درحد بازار ما نتوانسته‌اند این تکنولوژی را بومی‌سازی کنند، اما ما این بازار را در زمینه‌ها و تحت عناوین مختلف در کشورهای دیگر نیز گسترش خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: به طور مثال در افغانستان که سازمان بورس ندارد، بورس تهاتری پیشنهاد شده است، در بعضی کشورهای دیگر نیز بازار تامین سرمایه بورس، شکل گرفته که ما داریم تلاش می‌کنیم در ایران نیز به گسترش این بازارها بپردازیم. وی به تعداد شرکت‌هایی که جذب این بازار شده‌اند، اشاره کرد و افزود: در حدود ۷۰۰شرکت داخلی و خارجی در بخش‌های عمرانی، کشاورزی، صنعتی، فنی خدماتی و بازرگانی وارد این سیستم شده و مبادلات خود را انجام می‌دهند.