به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، سیدابوطالب نجفی مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه بانک‌ها از سوی مشتریان تحت‌فشار هستند، گفت: نسل جدید مشتریانی که در رده مشتریان حقیقی یا حقوقی در دنیای دیجیتال متولد می‌شوند، انتظاراتشان از صنعت بانکی و موسسات مالی متفاوت از گذشته بوده و بانک ملزم به ارائه خدمات مورد نیاز آنها است.

وی افزود: امروز بازیگران جدیدی از جمله گوگل و eBay در حالی وارد صنعت بانکداری می‌شوند که بانک‌های ما درگیر برخی مقررات هستند. این بازیگران بدون محدودیت‌های یادشده فعالیت کرده و سهم خود را از بازار مطالبه می‌کنند. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به مقررات جهان‌شمول در حوزه بانکداری تصریح کرد: در ادامه این تغییرات، مقررات جدید بر صنعت بانکداری حاکم می‌شود که یکی از آنها PSD۲ است که مبدا آن از اروپا بوده و در حال حاضر در ایران نیز تحت لوای مقررات جدید اجرا می‌شود. مقررات مبارزه با پولشویی و برگزیت از جمله لوایحی است که با محوریت مدیریت نظام بانکی در دنیا مورد پذیرش کشورهاست و کشور ما نیز برای رعایت این مقررات بین‌المللی تحت‌فشار است. نجفی با بیان اینکه از بعد فناوری نیز تحت‌فشار هستیم، ادامه داد: انواع ساز و کار مالی مانند بلاک‌چین، بانکداری باز، نظام پرداخت در شبکه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و... صنعت بانکداری را محاصره کرده و اگر بانک‌ها نتوانند چالش‌های یادشده را مدیریت کنند، قطعا کسب و کار خود را از دست خواهند داد و سهم بازار مالی را به رقبا واگذار خواهند کرد.

وی افزود: گرچه بانکداری باز هنوز جایگاه خود را در نظام بانکی کشور پیدا نکرده، اما روند رو به رشد را آغاز کرده که تاثیر مهمی بر صنعت بانکداری خواهد گذاشت. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش نظام بانکی در بانکداری باز، حضور هکرهاست، گفت: صنعت بانکداری در دنیا با چالش‌هایی روبه‌رو است که حرکت روان آنها را در نظام مالی مختل می‌کند. وی افزود: موضوع احراز هویت در این فرآیند بسیار مهم بوده و لازم است مشتریان و بازیگران در این فرآیند به دقت رصد شوند؛ در غیر این صورت بانک در معرض خطری بزرگ قرار می‌گیرد. نجفی تصریح کرد: ما در شرکت خدمات انفورماتیک، روند فناوری را رصد کرده و برای آشنایی بانک‌ها با این سازوکار سرمایه‌گذاری می‌کنیم.