خزان مالی در راه است!

سرمایه‌گذاران انتظار دارند نرخ بهره هدف فدرال‌رزرو در نشست هفته جاری کاهش یابد تا هدف تورمی این نهاد محقق شود و به دنبال آن چشم‌انداز نزولی رشد اقتصادی نیز تغییر کند. برخلاف این رویکرد، پیش‌بینی برخی از اقتصاددانان و موسسه‌های پولی‌مالی معتبر دنیا از محتمل بودن افزایش یا بدون تغییر ماندن نرخ بهره حکایت دارد. سران بانک‌های مرکزی اروپا، آمریکا و ژاپن در طول هفته نشست‌های تعیین نرخ بهره دارند و سیگنال این جلسات به بازارها سمت‌وسو خواهد داد.

سرمایه‌گذاران چشم به اجلاس هفته آینده سران اتحادیه اروپا و همین‌طور تصمیم روسای بانک مرکزی ژاپن و آمریکا دوخته‌اند تا شاهد تصمیم آینده اقتصاد‌های بزرگ جهانی برای سیاست‌های انبساطی باشند. انتظار می‌رفت که در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی نرخ بهره میانگین در دنیا به ۳ درصد برسد، اما در دسامبر گذشته با پیشتازی فدرال‌رزرو این نرخ در ۵/ ۲ درصد بسته شد. پس از آن اقتصادهای نوظهور از جمله آرژانتین، ترکیه، هند، شیلی، استرالیا و روسیه سیاست‌های انبساطی را برای افزایش رقابت اقتصادی در دستور کار خود قرار داده‌اند. بانک مرکزی ترکیه و روسیه ظرف هفته جاری نرخ‌های بهره خود را کاهش دادند تا احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا بیش از پیش تقویت شود. همچنین ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا از برنامه جدید انبساطی این نهاد برای ناحیه یورو پرده‌برداری کرد.

دراگی در نشست پولی بانک مرکزی ناحیه یورو با اشاره به وجود ریسک‌های تجاری، نااطمینانی‌های سیاسی و عدم تحقق اهداف تورمی و رشد اقتصادی در ناحیه، از اجرای برنامه تسهیل مقداری با شرایط جدید خبر داد. سیگنال دراگی تنها به برنامه آتی بانک مرکزی اروپا محدود نمی‌شد و حاوی یک پیام مهم درخصوص رشد اقتصاد جهانی بود. وی بسته محرک مالی را برای مقابله با سراشیبی اقتصادی که در طول هفته‌های آتی به سراغ ناحیه خواهد آمد، معرفی کرد.  دراگی به دو پارامتر درخصوص ریسک بروز رکود مالی یا حالت محدود آن تضعیف رشد اقتصادی ناحیه اروپا اشاره مستقیم کرد؛ تضعیف یورو در برابر سایر ارزها ظرف روزهای گذشته به میزان ۳/ ۰ درصد و نشانه‌هایی از افت نرخ بازدهی اوراق دولتی در اروپا از جمله بازدهی اوراق آلمانی که با افت ۰۵/ ۰ درصدی به منفی ۳/ ۰ درصدی رسید. نشانه‌ها از پارامترهای اقتصادی اروپا از خزانی با رکود مالی حکایت دارد. دراگی در صورتی که اهداف پولی این نهاد محقق نشوند اجرای سیاست انبساطی را الزامی می‌داند. در حالی که بانک مرکزی اروپا در شرف اجرای یک برنامه تسهیل مقداری (QE) دیگر است؛ فدرال‌رزرو در نشست این هفته به بررسی نشانه‌های افت رونق اقتصادی به دلیل جنگ تجاری و مهم‌تر از آن به صدا درآمدن آلارم منحنی بازدهی درخصوص بروز رکود مالی خواهد پرداخت. برخی به رشد نرخ بهره امیدوار هستند و سایرین زمان مناسب برای رها کردن سیاست پولی انقباضی را در سال ۲۰۱۹ میلادی نمی‌دانند. یورو پس از سخنرانی دراگی وارد کانال کاهشی شد و بار دیگر نرخ برابری در برابر دلار به زیر ۱۲/ ۱ نزول کرد.