بالا و پایین تورمی کشور

بر اساس گزارش مرکز آمار، در ماه گذشته برخی استان‌ها توانستند تورم ماهانه زیر یک درصد را تجربه کنند. استان‌های فارس، همدان، لرستان و هرمزگان، چهار استانی بودند که ساکنانش در ماه گذشته، تقریبا ثبات قیمت‌ها را لمس کردند.

 کمترین تورم ماهانه، مربوط به استان هرمزگان با نرخ ۳/ ۰ درصد بوده است. تورم ماهانه این استان در ماه اول سال، بیش از ۵ درصد بود. ۱۶ استان کشور، تورم ماهانه در بازه یک تا ۲ درصد را در ماه گذشته پشت‌سر گذاشتند. اما در همین ماه، ساکنان برخی استان‌ها همچنان نتوانستند از تورم ماهانه ۲ درصد به بالا رها شوند. شدیدترین وضعیت تورم اردیبهشت در کشور، مربوط به استان ایلام با تورم ماهانه ۱/ ۴ درصدی می‌شود؛ یعنی ۶/ ۲ درصد بیش از میانگین کل کشور. در واقع ساکنان استان ایلام، در ماه گذشته برای تهیه یک سبد مشخص از کالاها و خدمات، ۶/ ۲ درصد بیشتر نسبت به متوسط دیگر نقاط کشور، گرانی را حس کردند. پس از ایلام، بیشترین نوسانات قیمتی در دو استان سیستان و بلوچستان و زنجان رخ داده است. تورم ماهانه در این دو استان بالای ۳ درصد گزارش شده است.

علت تورم‌های بالا

در استان ایلام که همچنان تورم ماهانه، برخلاف روند میانگین کل کشور، بالا مانده است، علت اصلی به تورم بالای کالاهای خوراکی باز می‌گردد. در ماه گذشته تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات برای کل کشور معادل منفی ۷/ ۰ درصد بوده، از بین ۳۱ استان کشور نیز در ۲۵ استان کشور، قیمت خوراکی‌ها یا کاهشی بوده یا افزایشی نداشته است. اما در استان ایلام، تورم ماهانه خوراکی‌ها در اردیبهشت ماه معادل ۹/ ۳ درصد گزارش شده که در قیاس با استان‌های دیگر، عدد بزرگی محسوب می‌شود. در استان سیستان و بلوچستان نیز این حفره دیده می‌شود. در ماهی که قیمت خوراکی‌ها در غالب استان‌های کشور روند کاهشی طی کرده، در استان سیستان رشد ۱/ ۳ درصدی را برای ساکنانش به همراه داشته است. به نظر در این دو استان، کاستی‌هایی در تامین مواد خوراکی، رشد قیمتی را برخلاف روند کل کشور باعث شده است. اما در استان زنجان که تورم ماهانه ۳ درصدی ثبت شده و سومین استان با تورم بالا محسوب می‌شده، قیمت خوراکی‌ها کاهشی بوده و آنچه تورم را در این استان تشدید کرده، به کالاهای غیرخوراکی و خدمات باز می‌گردد. تورم غیرخوراکی‌ها در استان زنجان در ماه گذشته معادل ۳/ ۵ درصد گزارش شده است. در حالی‌که نوسان قیمتی غیرخوراکی‌ها و خدمات برای کل کشور در ماه گذشته برابر با ۷/ ۲ درصد ثبت شده است.

وضعیت تورم نقطه‌ای

تورم نقطه‌ای که معرف تغییرات قیمت در ماه مورد بررسی نسبت به ماه مشابه سال گذشته است، در اردیبهشت ماه برای کل کشور به ۱/ ۵۲ درصد صعود کرده است. اما در استان‌های کشور، نرخ تورم نقطه‌ای در بازه ۵/ ۴۳ تا ۳/ ۶۵ درصد متغیر بوده است که بازه طولانی محسوب می‌شود. چرا که اهالی استان بوشهر (با نرخ تورم نقطه‌ای ۳/ ۶۵ درصد)، نسبت به اهالی استان همجوارشان هرمزگان (با نرخ تورم نقطه‌ای ۵/ ۴۳ درصد)، بیش از ۲۰ درصد گرانی بیشتری را برای تهیه یک سبد معین از کالاها و خدمات تجربه کردند. علاوه بر بوشهر، تورم نقطه‌ای استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و کردستان نیز از مرز ۶۰ درصد عبور کرده است. همچنین تنها تورم نقطه‌ای استان‌های کرمانشاه، کرمان، البرز، فارس، اصفهان، قم و هرمزگان همچنان زیر ۵۰ درصد حفظ شده است.