طلا که در روزهای پایانی هفته گذشته رشد قیمت را تجربه کرده و سطوح مقاومت جدیدی را در نوردیده بود، روز جمعه در حال اصلاح قیمت بود که با اعلام آمار بیکاری آمریکا و ثبت رقم بی‌سابقه ۷/ ۳ درصدی در آمار اشتغال در نیمه نخست معاملات آخر هفته، شیبی نزولی‌تر به خود گرفت به نحوی که قیمت طلا در معاملات میانه روز، به کمتر از ۱۲۳۰ دلار به ازای هر اونس رسید، اما نیمه دوم آخرین روز معاملاتی در بازارهای جهانی روندی افزایشی برای فلز زرد به ثبت رساند به نحوی که در پایان آخرین ساعات معاملاتی هفته گذشته ارزش هر اونس طلا بار دیگر به ۱۲۳۲ دلار رسید.

 قیمت فلز زرد طی دو هفته گذشته روندی کاملا صعودی را پشت سر گذاشته است، به نحوی که قیمت هر اونس طلا در نیمه دوم ماه اکتبر افزایشی معادل حدود ۲۳۶ دلار را به ثبت‌ رسانده است. به عقیده کارشناسان در صورت تداوم ثبت اعداد قرمز در عملکرد بازار سهام، قیمت طلا در روزهای آتی نیز روند افزایشی خواهد داشت. به خصوص اینکه معامله‌گران طلا، ریسک سیاسی ناشی از انتخابات میان‌دوره آمریکا را نیز در معادلات خود خواهند گنجاند. به همین دلیل پیش‌بینی‌ها ترسیم‌کننده یک روند افزایش پیش روی دلار در روزهای آتی تا زمان اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا است. به عقیده کارشناسان طلا در نیمه نخست هفته جاری به احتمال فراوان سطوح بیشتر از ۱۲۵۰ دلار را پشت سر خواهد گذاشت. با وجود عدم اطمینان ناشی از انتخابات در آمریکا، بیش از نیمی از نظرها چه در وال استریت و چه در مین استریت از سناریوی افزایشی قیمت طلا در هفته جاری حمایت می‌کنند.

  سهام در انتظار «باران نوامبر»

طی هفته گذشته شاخص دلار نیز به‌رغم افت و خیز فراوان در نهایت با ثبت رقم ۵/ ۹۶ واحد در روز پایانی معاملات هفته گذشته در همان نقطه آغاز معاملات در هفته گذشته توقف کرد، تا در مجموع برآیند تغییرات دلار در هفته گذشته بر محور مختصاتی منطبق شود. بررسی پیش‌بینی‌ کارشناسان مالی از ۵ روز معاملاتی آتی دلار نیز نشان می‌دهد که با وجود در هم‌تنیدگی سرنوشت دلار و صندوق‌های رای در هفته جاری، بیشتر کارشناسان مسیر حرکت صعودی را برای دلار در هفته جاری پیش‌بینی کرده‎‌اند.

بازارهای سهام نیز که روزهای خونینی را در نیمه دوم ماه اکتبر به ثبت رسانده بودند در روز پایانی معاملات در هفته گذشته نیز عمدتا روندی نزولی را تجربه کردند که در این میان نزول شاخص «نزدک» بیشتر از سایر بازارها بوده ‌است.

سیگنال‌های راوی اصطکاک در مذاکرات تجاری آمریکا و چین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته را می‌توان مهم‌ترین عامل این کاهش دانست. با وجود این به عقیده کارشناسان رفتار قیمت‌ها در روزهای پایانی اکتبر حکایت از یک «نوامبر زیبا» پس از «روزهای زشت اکتبر» دارد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پس از انتخابات میان‌دوره آمریکا، احتمالا «انتخاب مجدد» بیش از پیش بر رفتار غیرمنتظره رئیس‌جمهور آمریکا تاثیر خواهد داشت. سناریویی که در صورت تحقق با از بین بردن اینرسی فرساینده در بازارهای سهام، می‌تواند موجب تغییر جهت شیب قیمت‌ها در بازارهای سهام شود. زمزمه‌ها در رابطه با تصمیم ترامپ مبنی بر کاهش مالیات کم‌درآمدها و افزایش هزینه توسعه زیرساخت‌ها یکی از سناریوهای محتمل است که می‌تواند باعث دوربرگردان قیمت‌ها در بازار سهام شود.

13 (1)