گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک ملت گفت: این بانک آماده است تا با شرکت‌های فین‌تک شریک شده و برای توسعه آنها سرمایه‌گذاری کند.به گزارش روابط عمومی بانک ملت، دکتر‌هادی اخلاقی فیض آثار در سخنرانی خود با عنوان شرکای تجاری نوظهور بانک‌ها در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته، سازمان‌ها بدون روی آوردن به راهبرد شراکت نمی‌توانند مسیر مناسبی را طی کنند. به گفته مدیرعامل بانک ملت، بانک‌ها در سال‌های اخیر به موضوع شرکای تجاری توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند. وی با بیان این نکته که اتخاذ رویکرد شراکت از سوی بانک‌ها و آگاهی مردم از آن، عاملی نویدبخش برای مشتریان است، ادامه داد: این رویکرد ذهنیت مشتریان را نسبت به بانک‌ها و کسب‌و‌کارها تحکیم می‌کند. وی دیجیتالی شدن را ضرورت بانکداری آینده خواند و افزود: به‌زودی همه اجزای جهان هستی، به شکلی با حوزه دیجیتال ارتباط پیدا می‌کنند، بنابراین نمی‌توان از این حوزه غفلت کرد.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها در حوزه روی آوردن به فناوری، رتبه دوم را پس از شرکت‌های‌«های تک» در بین حوزه‌های کسب‌و‌کار به خود اختصاص داده‌اند. وی دلیل این امر را سهولت و چابکی بانک‌ها در اصلاح و بازنگری فرآیندها متناسب با نیازهای مشتریان خواند. دکتر اخلاقی تاکید کرد: مواجهه شرکت‌ها و سازمان‌ها با رقبای نوظهور از نوع شراکت خواهد بود که متاسفانه این امر در ایران به کندی صورت می‌گیرد. وی گفت: رویکرد ارائه محصولات و خدمات جدید، توسعه بازارهای جدید و توسعه گروه مشتریان جدید، پیشران بانک‌ها برای روی آوردن به حوزه دیجیتال است. مدیرعامل بانک ملت اضافه کرد: شراکت با شرکت‌ها، اکتساب و خرید شرکت‌ها، شراکت در برنامه‌های نوآورانه، شراکت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، راه‌اندازی برنامه‌های نوآورانه، راه‌اندازی مراکز نوآوری و پژوهش، راه‌اندازی شرکت‌ها و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر از گزینه‌های بانک‌ها برای بقا در اکوسیستم خدمات مالی با تکیه بر راهبرد شراکت است. به گفته وی، بانک‌ها در ایران بیشتر از راهبرد راه‌اندازی شرکت‌ها استفاده کرده‌اند که هزینه‌های سرسام آوری را بر آنها تحمیل کرده است.

وی افزود: عمده بانک‌های دنیا به برنامه‌های نوآورانه برای رشد شرکت‌های فین‌تک روی آورده‌اند. این در حالی است که در ایران علاقه‌مندی به حضور و استفاده از ظرفیت‌های موجود شرکت‌ها وجود ندارد و بیشتر علاقه‌مند به اکتساب و مالکیت آنها هستند. وی با تاکید بر این نکته که در آینده بانک‌هایی موفق خواهند بود که روی حوزه دیجیتال و فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری کنند، تصریح کرد: شراکت با شرکای نوظهور بانکی، چابکی برای پاسخگویی سریع به نیازها و استفاده از تحلیل داده‌ها برای پیش بینی آینده از راهکارهایی است که به موفقیت بانک‌ها کمک می‌کند.