شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

  • وتوی رای دولت به تفکیک

    دنیای اقتصاد: در اولین برخوردهای جدی سال‌جدید، مواجهه سازمان بازرسی کل کشور با دولت رخ داد و وزیر جهادکشاورزی از این نهاد اخطار دریافت کرد؛ جواب این اخطار را سخنگوی دولت داد و در ادامه از سوی دولت از مجلس گلایه کرد. گلایه‏‏‏‌ای مبنی‌بر اینکه چرا به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم، یعنی تشکیل وزارت بازرگانی وقعی نگذاشته و اساسا آن را از دستور کار خارج کرده‌است. مفصل‏‏‏‌تر؛ سازمان بازرسی در نامه‏‏‏‌ای با ارائه مستندات قانونی به محمدعلی نیکبخت، وزیر کشاورزی، «هشدار»‏‏‏‌ داد که نرخ مالیات‌ارزش‌افزوده کالاهای اساسی باید مانند دو سال‌قبل یک‌درصد باشد، نه ۹ به‌علاوه یک‌درصد.
  • بازرگانی رونق می‌گیرد

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌‌‌‌الملل: پس از یک سال‌نزولی، نغمه امید در سپهر تجارت‌جهانی کالا نواخته می‌شود. گزارش سازمان تجارت‌جهانی حاکی از آن است که حجم مبادلات در سطح جهان با رشدی ۲.۶‌درصدی در سال‌۲۰۲۴ و ۳.۳‌درصدی در سال‌۲۰۲۵ روبه‌رو خواهد شد. این خبر مسرت‌‌‌‌بخش، نویدبخش رونقی دوباره پس از افت ۱.۲‌درصدی در سال‌۲۰۲۳ است که سایه جنگ اوکراین و چالش‌های اقتصادی متعدد بر آن سنگینی می‌کرد. سال ۲۰۲۳ با رکودی ناخوشایند در تجارت‌جهانی همراه بود، درحالی‌که در سال‌پیش از آن رشدی سه‌درصدی ثبت شده‌بود.
  • آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی

    دنیای‌اقتصاد: قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی گفت: پرداخت ارز امسال به واردکنندگان کالاهای اساسی از یک تا دو روز آینده آغاز می‌شود و نگرانی بابت تامین ارز کالاهای اساسی نداریم.
  • دروازه ورود به بازار آسیای‌میانه

    دنیای‌اقتصاد: مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی با عنوان «دیپلماسی اقتصادی ازبکستان» به بررسی سوابق تعامل ایران و ازبکستان، شرایط روابط اقتصادی دو طرف و نگاه ازبکستان به تعامل و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش، جمهوری ازبکستان از سال‌۱۹۹۱ در حال گذار از یک اقتصاد برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌شده به‌‌‌‌‌‌سوی یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است. این گذار شامل آزادسازی قیمت‌ها، تجارت و ارز، خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی و اصلاحات در بخش مالی بوده‌است. اصلاحات مذکور به رشد اقتصادی (متوسط ۵.۵‌درصد در سال) و بهبود فضای کسب‌وکار در این کشور کمک کرده‌است.
  • افت تجارت ایران با اروپا

    دنیای‌اقتصاد: یورو استات اعلام کرد درحالی‌که صادرات اسپانیا به ایران در نخستین ماه سال‌جاری میلادی ۶۲‌درصد و ایتالیا ۱۳‌درصد افزایش داشته‌است، صادرات آلمان بدون تغییر در سطح ۱۰۰‌میلیون یورو باقی‌مانده‌است.
  • اخطار تجار به پنج‌شنبه تعطیل

    شنبه یا پنج‌شنبه؟ تصمیم نمایندگان مجلس در صحن علنی در هفته‌های آتی مشخص خواهد کرد که دومین روز تعطیل ایرانی‏‏‏‌ها چه روزی خواهد بود؛ تصمیمی که اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس نهایی شده‌است و این روز به‌رغم مخالفت‌های بسیار، به‌ویژه از سوی اصحاب تولید و تجارت، پنج‌شنبه است. امکان تغییر این تصمیم در صحن علنی به‌طور مستقیم وجود ندارد و نهایتا می‌شود جهت بررسی دوباره به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.
  • از دست‌رفتن بازارهای صادراتی به دلیل آموزش نامناسب

    دنیای‌اقتصاد: عضو شورای‌ملی زعفران ایران گفت: بازارهای صادراتی که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده‌بودیم را به دلیل عدم‌مدیریت در تولید، برداشت و صادرات دو دستی تقدیم افغانستان و برخی کشورهای دیگر کردیم.
  • میراث اصلاحات اقتصادی

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی آمریکا-چین (USCCC) یک سازمان غیرانتفاعی با عضویت دو ملیتی است که به توسعه فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین آمریکا و چین می‌پردازد. این اتاق، با ارائه خدمات به شرکت‌ها، بازرگانان و مردم آمریکا و چین، آنها را در درک بهتر محیط‏‏‏‌های تجاری و سنت‏‏‏‌های فرهنگی، به‌منظور بهبود بازرگانی بین دو کشور، یاری می‌کند. روابط بازرگانی بین چین و آمریکا یکی از پیچیده‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو قدرت اقتصادی با داشتن تولیدات گسترده و نیازهای متقابل، نه‌تنها تاثیرگذارترین بازارهای جهان را تشکیل می‌دهند، بلکه به‌طور مستقیم بر روند توسعه اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارند.
  • مدرنیزاسیون به سبک اتاق بازرگانی

    دنیای‌اقتصاد: در یادداشت پیشین به برخی از سخنان رئیس اسبق اتاق ایران، محمدرضا نهاوندیان، اشاره شد و نیز آنکه دوره ریاست او هم‌‌‌‌‌زمان بود با تغییر رویکردی کلی –حداقل از منظر قانونی- به بخش خصوصی.
  • رویه تعیین هزینه حمل اثرات منفی بر تولید دارد

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق مشهد با اشاره به رویه تعیین هزینه حمل کالا، بدون نظرخواهی از واحدهای تولیدی، می‌گوید: این رویه هزینه تمام‌‌‌‌شده تولید را افزایش می‌دهد و تغییر آن یکی از مطالبات فعالان تولیدی و اقتصادی است.
  • مسیر جایگزین دخالت ارزی

    دنیای اقتصاد: سیاست پیمان‌سپاری ارزی باعث ایجاد دو مشکل بازگشت با تاخیر ارز کالاهای صادراتی و دگراظهاری گمرکی شده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، امکان رفع این مشکلات با ارائه برخی مشوق‌ها به صادرکنندگان و ایجاد یک بازار ارز کنترل‌شده وجود دارد.
  • رای بخش‌خصوصی به استقلال اتاق

    دنیای اقتصاد -گروه بازرگانی: نمایندگان بخش خصوصی به تصویب بندی اقدام کردند که مطابق آن دایره اختیارات شورای عالی نظارت محدود خواهد شد. مطابق این بند که پس از اعتراض اعضای اتاق به گسترش دایره دخالت‌های دولت در امور اتاق به تصویب رسید، این شورا تنها در صورتی قادر به اعمال تغییرات خواهد بود که تایید هیات نمایندگان را داشته باشد.
  • رشد صادرات ایران به روسیه و بلاروس

    دنیای‌اقتصاد: سرپرست دفتر آسیای‌میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه‌تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال‌۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به روسیه و بلاروس از لحاظ ارزشی و وزنی رشد را تجربه کردند.
  • رشد آرام تجارت بین‌الملل با وجود چالش‌ها

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌‌‌‌‌الملل: سازمان تجارت‌جهانی در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش خود با عنوان «چشم‌‌‌‌‌انداز و آمار تجارت‌جهانی»، بهبود تدریجی وضعیت تجارت کالا طی سال‌جاری و سال‌آینده را پیش‌بینی کرده‌است. این پیش‌بینی به‌دنبال انقباض تجارت در سال‌۲۰۲۳ ناشی از آثار ماندگار قیمت بالای انرژی و تورم در اقتصادهای پیشرفته دنیا به‌ویژه در اروپا منتشر شده‌است.
  • چوب سیاست به بندر تجارت

    راه انسان برای بهره‏‏‏‌برداری از منابع و جغرافیای سرزمین خود، همکاری با دیگر سرزمین‏‏‏‌ها و صرف منابع مادی به شکل همکاری مشترک است. طبیعت به ایران منابع بسیاری هدیه داده‌است، از جمله سواحل گسترده و بنادری پرشمار؛ بنادری که کشورها برای به‌دست‌آوردن آن گاهی به جنگ می‌پردازند. بندری نظیر چابهار ایران هر آنچه باید برای تبدیل‌شدن به مرکزی تجاری و نقطه‏‏‏‌ای استراتژیک در کل کشور را داشته‌باشد، دارد و انگیزه کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در آن نیز به میزان کافی وجود دارد، از جمله کشوری ثروتمند مانند هندوستان؛ قول و قرارهایی نیز میان دو کشور برای توسعه این بندر استراتژیک گذاشته شده، اما تاکنون تنها کسر کوچکی از سرمایه‏‏‏‌ هندی‌ها به این بندر اختصاص یافته‌است. دلیل آن سنگ‏‏‏‌هایی است که سیاست ناموفق در‌برابر آن قرار داده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر