پشت خط آشتی تجاری

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» کودلو در این رابطه می‌گوید مذاکرات خیلی خوب پیش رفت و سازنده‌ بود. به گفته او در این گفت‌وگو دو طرف پیرامون مذاکرات رودرو نیز صحبت‌هایی داشتند، هر چند او هشدار داده است هیچ راه جادویی برای دستیابی به توافقی که از آن به‌عنوان توافق فرار یاد شده وجود ندارد. او در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «هیچ جادویی در کار نخواهد بود. پیشرفت‌هایی در زمستان و بهار گذشته صورت گرفت که البته دچار وقفه شد. با این حال جای امیدواری است که می‌توانیم از جایی که متوقف شدیم دوباره شروع کنیم، اما نمی‌دانیم این چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.» پس از این گفت‌وگوی تلفنی وزیر بازرگانی چین نیز در بیانیه‌ کوتاهی بدون اینکه به جزئیات اشاره کند مدعی شد دو طرف درخصوص اجماعی که میان روسای‌جمهوری دو کشور در نشست اوزاکا حاصل شد، تبادل نظر کردند. در این رابطه آمریکا و چین در دیداری که میان روسای‌جمهور دو کشور در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوزاکا برگزار شد، توانستند برای آتش‌بس موقت تجاری توافق کنند، به دنبال این آتش‌بس قرار شد مذاکرات تجاری دو کشور پس از وقفه به وجود آمده از سر گرفته شود.  در همین رابطه دونالد ترامپ رضایت داده است افزایش تعرفه ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی را به تعویق بیندازد. ماه مه امسال پس از اینکه آمریکا، چین را به زیر پا گذاشتن تعهدات توافق ‌شده متهم کرد، مذاکرات تجاری دو طرف دچار وقفه شد. براساس گفته‌های کودلو، هنوز مشخص نیست دو طرف پیش‌نویسی که پیش از توقف مذاکرات حاصل شده بود را از سر خواهند گرفت، همان‌طور که مقامات آمریکایی می‌خواهند، یا اینکه آغازی دوباره را استارت خواهند زد. این مقام آمریکایی می‌گوید مذاکرات رودرروی تیم تجاری دو طرف می‌تواند موضوعی بسیار خوب باشد، مذاکراتی که احتمالا در پکن صورت خواهد گرفت.

در این رابطه یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی مقامات تجاری دو کشور، لری کودلو در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» داشت هشدار داد ممکن است هیچ‌گاه توافق تجاری میان دو کشور حاصل نشود؛ چراکه بسیاری از موضوعات باقی مانده‌اند که حل آنها بسیار سخت است. با این حال این مقام ارشد اقتصاد آمریکا می‌گوید با وجود اینکه تفاوت‌های بسیاری در مذاکرات دو کشور وجود دارد، اما درخصوص دستیابی به توافق تجاری خوش ‌بین است. همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا نیز درخصوص توافق تجاری با پکن ابراز امیدواری کرده است و فکر می‌کند همتای چینی او نیز دیدگاهی مشابه داشته باشد. تلاش‌های دو کشور برای دستیابی به توافق تجاری در حالی است که بزرگ‌ترین انتشارات مسیحیت و خیریه‌های انجیل در آمریکا هشدار داده‌اند تعرفه‌هایی که رئیس‌جمهور ترامپ بر واردات چینی اعمال کرده ممکن است به کمبود کتاب‌های انجیل در این کشور منجر می‌شود. به ادعای این جوامع مذهبی، عمده کتاب‌های انجیل آمریکا، چاپ چین هستند و دونالد ترامپ با تعرفه‌هایی که اعمال کرده است منجر به افزایش قیمت و کمبود تولیدات این کتب خواهد شد.

البته حاشیه‌های آخر هفته جنگ تجاری به اینجا ختم نشد. براساس خبری که در وبگاه «سازمان تجارت جهانی» منتشر شده، دولت روسیه از آمریکا به خاطر تداوم اجرای عوارض ضددامپینگ علیه واردات فولاد کیفیت کربن شکایت کرده است. به‌علاوه براساس خبری که روز چهارشنبه منتشر شد پای اختلافات دیپلماتیک کره‌جنوبی و ژاپن به نشست «سازمان تجاری جهانی» کشیده شد، جایی که سفیر سئول، ژاپن را به اعمال کنترل‌های غیرقانونی بر صادرات متهم کرد.

به گفته یک مقام تجاری این باعث آسیب به اعتماد میان دو کشور و اخلال در زنجیره عرضه جهانی کالاهای الکترونیک خواهد شد. سفیر ژاپن در این رابطه می‌گوید این یک تحریم تجاری نیست، بلکه با توجه به نگرانی‌های امنیتی که وجود دارد، یک بررسی‌های عملیاتی ضروری برای اجرای درست سیستم کنترل صادرات کشورش محسوب می‌شود و کاملا مطابق با قوانین سازمان است.