وی با اشاره به اینکه حدود ۵۵ درصد این اراضی بین ۲۵ تا ۵۵ درصد آسیب دیده است، ادامه داد: بنابراین حدود ۵۰ درصد زمین‌ها و محصولات کشاورزی آسیب‌دیده قابل برگشت است. حدود ۲۵۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی و حدود ۱۵۰ هزار هکتار باغ بر اثر سیلاب‌های اخیر از بین رفته است. وی گفت: در زمینه باغ، استان‌های خوزستان، مازندران و کرمانشاه و در زمینه زراعت استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان، مازندران، ایلام و کرمانشاه، بیشترین خسارت را دیده‌اند. بیش از ۶ هزار واحد مرغداری و حدود ۱۰۰ واحد پرورش ماهی هم دچار خسارت شدند. معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات در حوزه خسارت کشاورزی در مناطق کوهستانی مانند لرستان، ایلام و خوزستان این است که بخشی از مردم از طریق ایستگاه پمپاژ، کشاورزی می‌کردند و این ایستگاه‌ها آسیب دیدند که در اسرع وقت بازسازی خواهند شد. کشاورز گفت: ۵ واحد کشت و صنعت نیشکر خسارت قابل‌توجهی دیدند و حدود ۳ هزار میلیارد تومان از خسارت‌های اعلام‌شده به بخش کشاورزی متعلق به این واحدهاست. برای اینکه سیلاب به روستاها و مناطق مسکونی خسارت وارد نکند در برخی موارد، آب به مزارع این واحدها هدایت شده است. وی با بیان اینکه «کشورمان وارد ترسالی نشده است»، افزود: میزان متوسط بارندگی کشور تاکنون حدود ۲۶۵ میلی‌متر است. در سال‌های ۷۶، ۷۷، ۸۵ و ۸۶ هم به‌طور میانگین حدود ۲۹۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم. کشاورز با اشاره به اینکه در سال زراعی و آبی گذشته، میانگین بارندگی در کشور ۱۶۷ میلی‌متر بود، اضافه کرد: اگرچه در خوزستان، گلستان و کرمانشاه آبگرفتگی داریم و خسارت زیادی دیدیم برآورد تولید گندم امسال برای کشت‌های پاییزه ۵/ ۱۵میلیون تن بود، اما با توجه به سیلاب‌های اخیر اکنون برآورد ما تولید حدود ۵/ ۱۴ میلیون تن است. انتظار داریم ۱۲ تا ۵/ ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شود، بنابراین در زمینه تامین گندم مورد نیاز کشور مشکلی نداریم.

 میزان غرامت پرداخت شده به کشاورزان سیل زده

صندوق بیمه کشاورزی تا کنون بیش از ۶۵ میلیارد و ۴۱۳ میلیون تومان غرامت به کشاورزان خسارت دیده ناشی از سیل پرداخت کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: تا امروز از ۱۷ استان کشور در ۱۴ استان به کشاورزان خسارت دیده بر اثر سیل که زیر پوشش بیمه کشاورزی بودند، پس از تکمیل ارزیابی‌های این صندوق، غرامت پرداخت کرده‌ایم. محمد ابراهیم حسن‌نژاد با بیان اینکه از ۱۵ فروردین سال‌جاری نخستین پرداخت غرامت برای جبران خسارت بیمه شدگان خسارت دیده در استان‌های گلستان و مازندران آغاز شد، اظهار کرد: درحال‌حاضر کشاورزان استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، سمنان، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی غرامت دریافت کرده‌اند. وی افزود: ۱۵۳ مورد بیمه‌ای در بخش کشاورزی وجود دارد و پرداخت خسارت‌ها براساس میزان خسارت، ارزیابی‌ها و نوع محصولات صورت می‌گیرد. حسن‌نژاد، میزان خسارت پرداختی به بهره‌برداران آسیب‌دیده از سیل در استان گلستان را ۲۰ میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: ۳۳ مورد خسارت به واحدهای مرغداری، محصولات زراعی، دام و آبزیان این استان وارد شده است. وی با اشاره به پرداخت ۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان غرامت به بخش کشاورزی استان مازندران و ۳۶ میلیارد تومان به خوزستان از سوی صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد: در مازندران دو مورد آبزی‌پروری، شش مورد باغ، ۵۸۲ راس دام، هشت واحد مرغداری، ۲۱۷۹ محصول باغی و ۳۴۸۶ محصول زراعی غرامت دریافت کرده‌اند. در خوزستان نیز به ۱۸۳ راس دام و ۳۸۷۴ بیمه‌گذار خسارت دیده، غرامت پرداخت شده است.

وی مجموع خسارت پرداختی به بهره‌برداران آسیب دیده از سیل در استان ایلام را یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ۶۲ مورد به باغداران و ۲۰۴۰ مورد به زارعان غرامت پرداخت کرده‌ایم. حسن‌نژاد مجموع غرامت‌های پرداختی به کشاورزان آسیب‌دیده در استان لرستان را یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: تاکنون به ۱۰ واحد آبزی‌پروری، ۴۵۸ راس دام، ۲۵ واحد طیور و ۳۱۷ باغدار و ۲۶۹۰ زارع خسارت دیده از سیل از سوی صندوق بیمه کشاورزی غرامت پرداخت شده است.

وی اعلام کرد: در کل کشور تا کنون به ۲۲هزار و ۵۳۴ مورد خسارت در بخش کشاورزی غرامت پرداخت کرده‌ایم.