به گزارش  وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۱۷۲ هزار و ۲۷۹ فقره (۶۶ درصد) تلفنی، ۵۴ هزار و ۵۳۵ فقره (۲۱ درصد) حضوری و ۳۵ هزار و ۸۳۵ فقره (۱۳ درصد) کتبی بوده است.

از مجموع شکایات رسیدگی شده، تعداد ۱۰۲ هزار و ۵۶۹ فقره (۳۹ درصد) متخلف و ۱۲۷ هزار و ۳۳۲ فقره (۴۹ درصد) غیرمتخلف شناخته شده‌اند و ۳۲ هزار و ۷۴۸ فقره (۱۲ درصد) تحت بررسی هستند. از مجموع شکایات دریافتی در سال ۹۷، میزان ۸۸ درصد شکایات رسیدگی و پاسخگویی شده و ۱۲ درصد به دلیل استعلامات حقوقی یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی است.

همچنین بررسی وضعیت گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد ۲۲۵ هزار و ۶۵۲ فقره (۸۶ درصد) مربوط به کالا و ۳۶ هزار و ۹۹۷ فقره (۱۴ درصد) مربوط به خدمات است.

بیشترین شکایت واصله در حوزه کالا مربوط به نان، میوه و سبزی و خوار بار فروشی بوده و بیشترین شکایت در حوزه خدمات از رستوران‌های غذاخوری، تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و پارکینگ شهری گزارش شده است.

گزارش‌های دریافتی براساس نوع تخلف، بیانگر آن است که گران‌فروشی، تقلب و عدم درج قیمت از بیشترین موارد تخلف بوده است.

همچنین از مجموع شکایات رسیدگی شده در سال ۹۷ که منجر به تخلف شده‌اند تعداد ۶۲۰۵ فقره (۶ درصد) از شکایات با برآورد ارزش ۱۸۶ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۱۹۳ ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.