سلیمانی همچنین بیمه‌نامه توقف کسب‌و‌کار ناشی از کرونا را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: بیمه‌ نامه توقف کسب‌و‌کار در شرایط کرونایی از دیگر طرح‌های مناسبی بود که توسط بیمه تعاون طراحی و اجرایی شد که مورد استقبال قرار گرفت. به طوری در این طرح، ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت به اصناف و کسب‌و‌کارها توسط بیمه تعاون پرداخت شد. وی با بیان این مطلب تاکید کرد: برای توسعه این‌گونه طرح‌ها و محصولات بیمه‌ای نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن داریم و تا زمانی که این اطلاع‌رسانی به شکل درست انجام نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که طرح‌های خوب بیمه‌ای از تقاضای خوبی هم برخوردار شوند. سلیمانی در ادامه به طرح مجلس در جهت حمایت از خانوارها، با هدف رشد جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: چون در این طرح‌ها بار مالی به دوش دولت انداخته می‌شود و دولت را مکلف می‌کنند؛ بنابراین دولت هم می‌گوید منابع ندارم، در حالی که با بیمه‌های تجاری می‌توان با مردمی‌کردن اقتصاد کشورو بهره‌گیری از سرمایه‌های خرد خانواده‌ها، با هدف حمایت از خانواده، به افزایش ازدواج و فرزندآوری کمک کرد. به گفته رئیس‌کل بیمه مرکزی، بیمه‌های زندگی می‌توانند راه‌حل مناسبی برای برون‌رفت از این شرایط باشند تا در آینده از بن‌بست تامین مالی از دولت برای پرداخت به بازنشستگان نیز خارج و از پول‌های خرد مردم، در بیمه‌های زندگی دراین زمینه بهره گرفته شود.

سلیمانی معتقد است: هدف بیمه‌های زندگی این است که در کنار مستمری بازنشستگی که از صندوق‌های بازنشستگی دریافت می‌شود، با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه زندگی مبلغی هم در دوران بازنشستگی کمک شود، به گونه ای که در برخی کشورها میزان پرداختی شرکت‌های بیمه زندگی معادل و حتی بیشتر از مستمری صندوق‌های بازنشستگی است.

به‌دنبال کاهش دغدغه‌ها هستیم

همچنین در این مراسم مدیرعامل شرکت بیمه رازی به رویکرد این شرکت بر مبنای رویکرد کلان صنعت بیمه که همان توسعه بیمه‌های زندگی در کشور است اشاره کرد و گفت: ازآنجا که در برنامه ششم توسعه، صنعت بیمه ملزم به رشد بیمه‌های زندگی تا سقف ۵۰ درصد پرتفوی صنعت شده است، ازاین رو شرکت بیمه رازی، با ارائه این طرح تشویقی، جامعه هدف خود را نوزادان و تازه متولدین، نوعروسان و تازه دامادها قرار داده است تا بتواند گامی ‌در جهت ترویج و تعمیم پوشش‌های زندگی در خانواده‌ها و پاسخگویی به نیاز مشتریان بردارد.

علی جباری با بیان اینکه طرح مهر بیمه زندگی از دوران ازدواج و بارداری شروع و تا دوران نوجوانی فرزندان ادامه دارد، گفت: این بیمه‌نامه از آنجا که هم بحث درمانی هم پس‌اندازی را مورد توجه قرار می‌دهد، از این رو می‌تواند باعث تسهیل‌گری در مرحله ازدواج و فرزندآوری شود و بخشی از دغدغه افراد جامعه را نسبت به آینده پوشش دهد. وی گفت: براساس این طرح، شرکت بیمه رازی در بدو تولد، بیمه‌نامه را برای نوزادان صادر و با پرداخت نخستین قسط به عنوان هدیه و پرداخت اقساط در ابتدای هر سال، گامی‌ در جهت ماندگاری این بیمه‌نامه برمی‌دارد. به گفته مدیرعامل بیمه رازی، براساس پیش‌بینی‌‌ها، انتظار می‌رود که در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار ازدواج و یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تولد اتفاق بیفتدکه به شکل ماهانه ۸۲ هزار ازدواج و ۹۱ هزار نوزاد می‌شود که در چنین شرایطی، انتظار می‌رود ماهانه ۱۷۳هزار نفر مخاطب این طرح قرار گیرند.

راهی جز توسعه بیمه‌های زندگی نداریم

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز در این مراسم، با تاکید براین موضوع که برای دستیابی به ضریب نفوذ ۷ درصدی بیمه راهی جز توسعه بیمه‌های زندگی نداریم گفت: رویکرد بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌گران حمایت از شرکت‌هایی است که دراین حوزه تلاش می‌کنند و قطعا این رویه می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. محمد کریمی‌در عین حال به شعار بیمه مرکزی مبنی بر اینکه هر شرکت هر سال یک رشته جدید بیمه‌ای باید طراحی کند اشاره کرد و افزود: قطعا تحقق این شعار می‌تواند آثار مثبتی برای صنعت بیمه به همراه داشته باشد. ضمن اینکه تسهیل گری در ارائه مجوز و کاهش بوروکراسی‌ها از دیگر اقداماتی است که از سوی بیمه مرکزی در حال انجام است.

وی در ادامه بر به کارگیری مفاهیم و روش‌های جدید بیمه‌ای براساس تجربیات سایر کشورها تاکید کرد و افزود: ما باید برای رشد صنعت بیمه از روش‌های نوین استفاده کنیم. اگرچه تحریم‌ها محدودیت‌هایی را در این حوزه برای ما ایجاد کرده است، اما باید برنامه‌ریزی ما دراین راستا باشد که پس از رفع تحریم‌ها و برقراری تعاملاتمان با شرکت‌های خارجی، بتوانیم دراین حوزه اقدامات مناسبی انجام دهیم.  کریمی‌ تصریح کرد: دراین راستا به‌دنبال سازوکاری هستیم که پس از رفع تحریم‌ها و محدودیت‌ها ادبیات مشترک بیمه‌گری مبتنی بر بلاک‌چین را پایه‌ریزی کنیم که قطعا این مهم می‌تواند افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را تسریع بخشد.