برآوردهای شرکت تحقیقاتی ان‌دی‌پی گروپ حاکی از آن است که این صنعت در سال‌جاری میلادی و تنها در آمریکا، ۶/ ۴۴ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد. این یعنی، ۶ درصد بیشتر از درآمد ۲/ ۴۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۸. مت پیسکاتلا، از تحلیلگران شرکت نامبرده در این‌خصوص نوشت: در سه سال اخیر، بازار بازی‌های ویدئویی در آمریکا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. اگرچه این میزان رشد در سال ۲۰۱۹، آنچنان که بایدوشاید نبوده اما رشد بازی‌های موبایلی، افزایش خرید بازی‌های دیجیتالی برای کنسول‌ها و همچنین رشد محبوبیت پلت‌فرم نینتندو سوئیچ از جمله مواردی هستند که درآمد ۶/ ۴۴ میلیارد دلاری را برای صنعت بازی‌های ویدئویی در آمریکا به ارمغان خواهند آورد که در واقع، رشدی ۶درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

تمایل کاربران برای خرید بازی

این روزها محتوای بازی‌های ویدئویی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که کاربران را به خرید بازی‌های جدید ترغیب می‌کند. علاوه بر این، در کنار خرید محصولات مجازی، برای استفاده از سرویس‌های اشتراکی نیز هزینه می‌کنند. پیسکاتلا در این رابطه گفت پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فروش انواع بازی‌ها، محتواهایی قابل‌دانلود و خرید اشتراک برای بازی‌های موبایلی، کنسول‌ها، پی‌سی‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل با رشدی ۹ درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه خواهد بود. همچنین، افزایش فروش دیجیتال موبایل و کنسول، افت فروش محصولات فیزیکی را جبران خواهد کرد.فروش سخت‌افزارها تعریف چندانی ندارد؛ کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان به سرعت درحال قدیمی‌شدن هستند و اکنون بسیاری از کاربران بی‌صبرانه در انتظار نسل جدید این کنسول‌ها در سال ۲۰۲۰ هستند.پیسکاتلا افزود: برآوردهای ما نشان می‌دهد که فروش کنسول‌ها و دیگر دستگاه‌های قابل‌حمل در سال ۲۰۱۹، به رقم ۴/ ۴ میلیارد دلار برسد که در مقایسه با سال گذشته، کاهشی ۱۲ درصدی را تجربه خواهد کرد. اما فروش سخت‌افزار نینتندو سوئیچ با رشد همراه خواهد بود که البته با توجه به افت فروش پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان، این افزایش فروش در مجموع فروش سخت‌افزاری، کمرنگ خواهد شد.

رشد فروش نینتندو

به لطف استقبال بالای خریداران از محصولات نرم‌افزاری و همچنین کنسول سوئیچ، امسال برای نینتندو سالی مملو از موفقیت بود. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که روند تا پایان سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت. پیسکاتلا گفت پس از عرضه موفق کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ در آمریکا در سال ۲۰۱۱، به‌نظر می‌رسد که اکنون نوبت به نینتندو سوییچ رسیده تا عملکرد موفقی در بازار برای خود ثبت کند. نینتندو اخیرا از نسخه جدید کنسول خود به نام سوئیچ لایت پرده برداشت که به بازی‌های جدیدی مجهز شده و می‌تواند آمار فروش کنسول‌های این شرکت را بالا ببرد.

اپل Arcade

اپل سرویس اشتراک بازی خود را به نام Arcade همین دو، سه روز قبل و همزمان با عرضه iOS ۱۳ عرضه کرده است. با این سرویس مشترکان می‌توانند با پرداخت ماهانه ۹۹/ ۴ دلار به انبوهی از بازی‌های موبایلی دسترسی داشته باشند. اپل درحال‌ ‌حاضر دسترسی به بیش از ۱۰۰ بازی از طریق سرویس Arcade را فراهم کرده است و به‌نظر می‌رسد به سرعت این تعداد افزایش خواهد یافت. با توسعه این مدل تقریبا در آینده دیگر کمرنگ ‌شدن مسیر فروش بازی‌های موبایلی به‌طور مستقیم خواهیم بود این به‌خصوص برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود چراکه با دادن مبلغ ماهانه کمی دسترسی نامحدودی به بازی‌های مختلف پیدا می‌کنند. از سوی دیگر بازی‌سازان نیز بعد از استقبال کاربران از این مدل عرضه به سمت اپل خواهند آمد تا در قالب Arcade به بازار متصل شوند.

برخی از مزیت‌های Arcade عبارتند از: نداشتن آگهی، یک‌بار خرید و بی نیاز از خرید مجدد (مدلی از فروش بازی در سال‌های اخیر که باعث رشد قابل توجه در آمد بازی‌سازان شده بود)، فراهم کردن دسترسی به بازی‌ها برای شش عضو خانواده با یک اکانت و بازی از روی آی‌فون یا آی‌پد و ادامه دادن آن با مک یا اپل‌تی‌وی. درحال‌حاضر ۴۹ بازی از ۵۰ بازی برتر اپ‌استور از سیستم پرداخت درون برنامه ای یا app purchases استفاده می‌کنند. اقتصاد گیم در سال‌های اخیر براساس همین مدل پرداخت درون برنامه‌ای می‌گشت و به‌نظر می‌رسد بزرگان صنعت گیم و اپلیکیشن‌های بازی فعلا از آن مسیر دست نخواهند کشید با این حال این فقط اپل نیست که جهان بازی را به سمت جدیدی می‌برد. گوگل هم با روشی دیگر درحال تغییر صنعت گیم است.

گوگل Stadia

گوگل استادیا سرویس گیم مبتنی بر کلاد گوگل است که قابلیت استریم بازی‌های ویدئویی با رزولوشن ۴k و ۶۰ فریم بر ثانیه و پشتیبانی از HDR را دارد. گوگل استادیا صرفا مختص موبایل نیست بلکه هم می‌توان به گیم‌ها از طریق کامپیوتر شخصی و هم از طریق تلفن همراه یا تلویزیون و تبلت دسترسی پیدا کرد. گوگل دیتاسنترهای مختلفی در سراسر جهان دارد و همین کمک می‌کند که این شرکت بتواند عملکرد ارتباطی مطلوبی را بین کاربر و محتوا (که روی دیتاسنترهای این شرکت نگهداری می‌شوند) برقرار کند. استفاده از گوگل استادیا بسیار ساده و از طریق مرورگر کروم گوگل انجام می‌شود و همگرایی خوبی بین آن و یوتیوب (دیگر سرویس مورد علاقه کاربران گیم) به‌وجود آمده است. مدل پرداخت گوگل اما اشتراکی و مشابه اپل Arcade یا نتفلیکس نیست، بلکه کاربران گیم‌ها را از طریق استادیا خریداری و پخش می‌کنند. سرویس پایه استادیا رایگان است، اما گوگل یک سرویس اشتراکی Pro هم دارد که کاربران می‌توانند به تعداد زیادی از بازی‌ها با رزولوشن بالاتر دسترسی داشته باشند.

ویژگی استادیا البته این است که نیاز به ارتباط پرسرعت دارد و این چیزی نیست که برای همه کاربران در همه کشورها فراهم باشد. کنترلرهای فعلی برای بازی‌های روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر با سرویس استادیا کار خواهند کرد، اما گوگل یک کنترلر جدید برای stadia عرضه می‌کند. چهره این کنترلر چیزی شبیه کنترلر ایکس‌باکس و PS۴ است و از طریق وای‌فای با سرویس stadia و بازی‌های آن کار می‌کند. این کنترلر همچنین دارای دکمه مخصوص ضبط است و به اشتراک‌گذاری مستقیم کلیپ یا بخشی از بازی روی یوتیوب را دارد. گوگل در این رویداد. گفت از شبکه و زیرساخت جهانی خود که شامل مراکز داده (دیتاسنتر) متعددی در سراسر جهان است استفاده می‌کند تا نزدیک‌ترین سرورها به بازیکنان متصل شود.گوگل اعلام کرده این سرویس در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود، اما برخی از سایت‌هایی که دسترسی ابتدایی به این سرویس داشته‌اند، گفته‌اند این سرویس بدون وقفه به شکل بسیار مناسبی کار می‌کند. با حضور موثر اپل و گوگل در عرصه بازی به نظر می‌رسد صنعت گیم به‌طور کلی دچار تحولات زیادی خواهد شد.

 کدام بازی، بیشترین فروش را در سال ۲۰۱۹ داشت؟

شرکت NPD، لیستی از پرفروش‌ترین بازی‌ها در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده که البته این فهرست، براساس پیش‌بینی‌ها و تحلیل بازار ارائه شده است. پرفروش‌ترین بازی Call of Duty: Modern Warfare ۲۰۱۹  است و در رتبه دوم هم بازی NBA ۲K۲۰ قرار دارد. رتبه سوم در جدول پرفروش‌ها به بازی Madden NFL ۲۰  اختصاص دارد که توسط شرکت EA تولید شده است. رتبه چهارم به Borderlands ۳ و رتبه پنجم هم به Mortal Kombat ۱۱ اختصاص دارد.

17 (2)

این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند