در این راستا، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» اشاره کرد: ممکن است در دوره‌های گذشته، برخی بانک‌ها از منابع داخلی خود به شرکت‎های بانکی به شکل محدود تسهیلات داده باشند. اما سررسید تسهیلات بانکی در این دو سال گذشته هنوز فرا نرسیده و این آمار مربوط به آن نیست که بتوان به آن استناد کرد. وی افزود: براساس مدل جدید، به شرکت‎های کوچک و نوپا تسهیلات نمی‎دهیم، این تسهیلات فقط شامل حال شرکت‎های بزرگ است. همچنین تسهیلات صندوق نوآوری به این شرکت‎ها  با تضمین چک و سفته بوده که حدود ۹۰ درصد آنها برگشته است. دلیری در حالی این بانک‎ها را مسوول این معوقات دانسته و آن را به ضعف بانک‌ها در اعتبارسنجی نسبت می‎دهد که شرکت‌ها درصورت دریافت تایید از سوی معاونت علمی به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان از بانک تسهیلات دریافت کردند.

ضرورت اصلاح دیدگاه‌های سنتی

معاون علمی و فناوری در این مراسم گفت: تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم فاصله گرفتن از دیدگاه‌های سنتی است که در حال حاضر در کشور پیاده‎سازی می‎شود. این امر در کشور در حال اجراست. ستاری اشاره کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی تا می‌تواند باید از بحث اجرا خودش را دور کند و وارد بحث نظارتی شود. وی درباره نقش صندوق‌های پژوهش و فناوری در زمینه اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: عملا صندوق به سمتی می‌رود که یک صندوق توسعه برای بخش دانش‌بنیان کشور باشد زیرا این بخش بیش از هر چیزی به ایده‌های جدید نیاز دارد. وی گفت: کشور احتیاج به ایده‌های جدید در حوزه سرمایه‌گذاری دارد اینکه ما بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را در حوزه بورس و بیمه توسعه دهیم نیاز به تغییرات اساسی است تا در نهایت تغییر جدی در زیست بوم ایجاد کنیم.

آغاز فصل جدید تامین مالی دانش‌بنیان‌ها

همچنین رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تسهیل تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با کاهش حجم عملیات تصدی‌گری این صندوق و اعطای اختیارات به صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: فصل جدید همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری با حمایت هزار میلیارد تومانی از این صندوق‌ها آغاز شده است. علی وحدت با اشاره به اهداف این برنامه در تمرکززدایی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و حرکت به سمت استفاده از ابزارهای مالی موجود گفت: با تغییر نگرش به منظور تمرکززدایی از صندوق نوآوری و شکوفایی و حرکت به سمت استفاده از ابزارهای مالی موجود در کشور، تلاش شد فرآیندهای صندوق کوتاه‌تر شود.

در ادامه با اشاره به مدل تامین مالی این برنامه که شامل اعطای تسهیلات و اختصاص خط اعتباری به صندوق‌های است، گفت: مبلغ تسهیلات به سرمایه صندوق و عملکرد صندوق‌ها بستگی دارد. همچنین نرخ سود پایه درنظر گرفته شده ۱۰ درصد است و با توجه به عملکرد و حوزه مورد نظر تا صفر درصد نیز کاهش خواهد یافت. وحدت با بیان اینکه تامین مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری ۹ برابر سرمایه اولیه آنها خواهد بود، گفت: روال اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری انجام خواهد شد و هم‌اکنون هزار میلیارد تومان سرمایه به ۱۲ صندوق تخصیص داده شده است. وی همچنین درباره تضمین اجرایی این برنامه و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات نیز گفت: تضمین این صندوق‌ها به‌صورت چک و بر پایه عملکرد و اعتبار مالی صندوق پژوهش و فناوری است و مدت بازپرداخت تسهیلات نیز چهار ساله خواهد بود.