این شرکت قرار است با معرفی کنسول خانگی Atari VCS در سال آینده میلادی، یک بار دیگر به تجارت سخت‌افزار برگردد. این در حالی است که این شرکت دوباره به طراحی و تولید عناوین اصلی مانند Days of Doom تا بازتولید عناوین کلاسیک مانند Tempest ۴۰۰۰ روی آورده است.  آتاری حالا در شرایط بهتری نسبت به گذشته است و این اتفاق تا حد زیادی به خاطر موفقیت بازی‌های شبیه‌سازی Rollercoaster Tycoon شامل Rollercoaster Tycoon Classic است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد   با این همه این شرکت با چالش‌هایی مانند راه‌اندازی مجدد پروژه کنسول بازی خانگی Atari VCS در یک سال گذشته روبه رو بوده است. در همین راستا وب‌سایت Venturebeat.com به تازگی با فردریک چسنیس مدیرعامل آتاری مصاحبه‌ای کرده است که آن را در اینجا می‌خوانیم.


اوضاع چطور است؟

ما با سرعتی معقول و مطمئن در حال رشد هستیم. چند هفته پیش اعلام کردیم که چهار بخش تجاری خواهیم داشت. مدیریت تنها به عهده یک نفر نیست. تجارت اول را بازی‌های آتاری می‌نامیم که کمی گسترده‌تر از خود بازی‌هاست. این بخش در واقع وجه نرم‌افزاری آتاری در دستگاه‌های موبایل، اینترنت و کنسول‌های بازی است. این بخش در فضای چندرسانه‌ای هم فعال است. ما حتی در زمینه‌های دریافت مجوز، تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی هم فعالیت خواهیم کرد. بخش بازی‌ها که توسط مدیر سابق استودیوهای جهانی شرکت دیسنی اداره می‌شود، ۱۵ درصد از درآمد ما را تامین می‌کند. در حال حاضر پرفروش‌ترین بازی ما با ۲۰۰ هزار بازیکن فعال روزانه، بازی Rollercoaster Tycoon Touch است. ما دو بازی پرطرفدار دیگر هم داریم. اولی Days of Doom است که یک بازی جالب نجات از دست زامبی‌ها روی پلت‌فرم‌های موبایل است. بازی دوم یک بازی جالب پازلی است. بازی Citytopia هم بازی موفق دیگری است که در واقع یک شهر شبیه‌‌سازی شده است.

علاوه بر اینها ما تا چند هفته دیگر، بازی‌های جالب دیگری را هم معرفی خواهیم کرد. تجارت دوم ما که خیلی هم به بخش بازی‌ها نزدیک است، آتاری کازینو است که در واقع بازی‌های پولی را شامل می‌شود که گیمرها علاوه بر آمریکا، در اروپا و آفریقا هم می‌توانند از آنها لذت ببرند. انتظار داریم درآمد خوبی از این بخش به‌دست بیاوریم. به این ترتیب بسیاری از مردم دنیا با خودشان می‌گویند: «اوه آتاری! هنوز زنده است؟» و اگر بازی خوبی را ارائه داده باشیم، این گیمرها جذب شده و وفادار باقی می‌مانند. بخش آتاری کازینو در سال گذشته میلادی ۱۰ درصد از درآمد ما را تولید کرد. ما انتظار داریم در سال‌های آینده و به‌کارگیری ارزهای مجازی، بتوانیم درآمد بیشتری از این بخش به‌دست آوریم. تجارت سوم ما مربوط به کنسول Atari VCS است که در حال حاضر ۱۰ هزار پیش‌سفارش برای آن ثبت شده و درآمدی بیش از ۳ میلیون دلار برای ما داشته است. بیشتر این کنسول‌ها را با قیمت ۲۹۵ دلار به فروش رسانده‌ایم. ما تصمیم داریم برای رونق آینده تجارت آن، روی تولید محتوای بیشتر و متنوع‌تر برای این کنسول متمرکز شویم.

آیا برنامه زمانی دارید که چه وقت این کنسول به سراسر دنیا صادر خواهد شد؟

در سال ۲۰۱۹ و زمانی که ما دیگر بخش چهارم تجارت‌مان را که شرکای آتاری می‌نامیم، معرفی کرده‌ایم. این بخش می‌تواند پایه و اساس بخش‌های دیگر باشد. در واقع این همان روشی است که می‌توانیم از برند آتاری برای جلب همکاری شرکت‌های دیگر و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های محدود، بهره بگیریم. به‌عنوان مثال ما در حال توسعه پلت‌فرم بلاک‌چین خودمان با همکاری شرکت Infinity Networks هستیم. اینها پروژه‌های بلندمدت ما هستند. اما وقتی کلمه سرمایه‌گذاری را می‌گویید، مردم فکر می‌کنند قرار است پول زیادی خرج کنید، به همین دلیل این بخش را به‌عنوان شرکای آتاری تعریف کرده‌ایم. به‌طور کلی دوست داریم تجارت‌های تازه و محصولات جدید را توسعه دهیم.

فکر می‌کنید کدام تجارت یا کدام دسته بازی‌ها واقعا بتوانند وجهه تاریخی این برند را به آن برگردانند یا آن را به جایگاه بالاتری برسانند؟

ما در حال حاضر در زمینه بازی‌های شبیه‌سازی مانند بازی‌های Rollercoaster Tycoon موفق هستیم. تصمیم داریم در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری بکنیم. بازی Days of Doom هم عناصر شبیه‌سازی مختلفی دارد. به‌طور کلی ما روی بازی‌های شبیه‌سازی تمرکز کرده‌ایم. این تمایل اعضای هیات مدیره است، نه فقط من. بخش پرسود دیگر، بازی‌های پازلی مانند بازی Jonathan Cheban است. علاوه بر اینها، ما از طریق حق ثبت‌های خودمان درآمدزایی می‌کنیم. در حال حاضر در زمینه تولید برنامه‌های تلویزیونی هم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و این می‌تواند یک تجارت درآمدزای دیگر برای ما باشد.

با توجه به موفقیت‌های اخیرتان، فکر می‌کنید بزرگ‌ترین موفقیت آتاری جدید تاکنون چه بوده است؟

بزرگ‌ترین موفقیت ما در سال‌های اخیر بازی موبایلی Rollercoaster Tycoon بوده است. ما حالا قرار است این بازی را در چین و بعد از آن در کره و ژاپن هم ارائه کنیم و به این ترتیب منتظر موفقیت‌های بیشتری در این زمینه هستیم. این بزرگ‌ترین موفقیت آتاری در هجده ماه گذشته بوده است.

گاهی تصور می‌شود که آتاری بیشتر به دنبال بازتولید بازی‌های قدیمی خودش است. اما به نظر می‌رسد که شما معتقد باشید بهترین استراتژی ارائه بازی‌های مدرن و قدیمی در کنار یکدیگر است. درست است؟

استراتژی و معیار ما کمی متفاوت است. ما می‌خواهیم یک پلت‌فرم باز داشته باشیم. هر چیزی که روی اینترنت پیدا می‌کنید، می‌تواند هدف نهایی ما باشد که می‌توانید روی پلت‌فرم ما آن را بازی کنید. در واقع ما بیشتر از آنکه روی تولید محتوا متمرکز باشیم، روی ارائه یک پلت‌فرم باز متمرکز هستیم. ما محتوای دیکته شده نمی‌خواهیم. ما می‌خواهیم تا جایی که می‌شود باز و پذیرا باشیم. این استراتژی به یک دسته بازی یا به یک کنسول محدود نیست، بلکه هر چیزی را که روی اینترنت می‌بینید، می‌توانید در پلت‌فرم ما به آن دسترسی داشته باشید؛ هر بازی مدرن، قدیمی، آنتیک یا فانتزی.

سوال مهم دیگری که وجود دارد، این است که فکر می‌کنید برند آتاری چقدر قدرتمند است؟

شاید شما فکر می‌کنید که آیا آتاری به وجهه و اعتبار گذشته و قبل از ورشکستگی اش باز می‌گردد، یا نه. اما من اینطوری فکر نمی‌کنم. فراموش نکنید که ما از کجا می‌آییم. وقتی تیم جدید ما در سال ۲۰۱۳ کارش را شروع کرد، این شرکت ۳۴ میلیون دلار بدهی و درآمدی حدود یک میلیون دلار داشت. حالا اما این شرکت هیچ بدهی نداشته و با درآمد ۲۰ میلیون دلاری، سودده هم شده است. این کاری است که ما بدون تکیه بر برند آتاری انجام داده‌ایم و کار بسیار سختی بوده است. برند آتاری در دو زمینه به ما کمک کرده است؛ یکی اینکه امکان ارتباط با افرادی که آتاری را می‌شناخته و به آن علاقه‌مند بوده‌اند و حالا حاضرند یک بار دیگر برای آن آغوش باز کنند فراهم کرده و دوم اینکه این برند هنوز طرفداران زیادی دارد که ما می‌توانیم به آنها به‌عنوان سرمایه‌های مهمی تکیه کنیم. این برند با تاریخچه خوبش به ما در ایجاد توافقات مربوط به حق ثبت محصولات کمک می‌کند. سومین و شاید مهم‌ترین مزیت برند آتاری مربوط به زمانی است که ما برای برنامه ریزی و انجام پروژه‌های جدید به دنبال شرکای معتبر و خوب هستیم. نام آتاری می‌تواند اعتبار و پشتوانه خوبی برای ما در چنین مذاکراتی باشد.

به‌طور کلی درباره شرایط فعلی صنعت گیم چه فکر می‌کنید؟ چرا به جای این صنعت به سراغ فعالیت‌هایی در زمینه بلاک چین و ارزهای مجازی نمی‌روید؟

ما سعی داریم هر دو را حفظ کنیم. ما بخش بلاک چین آتاری را راه‌اندازی کرده‌ایم و فکر می‌‌کنیم به کمک آن موفقیت‌های زیادی به‌دست خواهیم آورد. همزمان صنعت گیم هم فضای بسیار رقابتی دارد.  ممکن است کسی بدون هزینه زیادی بتواند یک بازی متفاوت و موفق تولید کند. در واقع صنعت گیم موانع زیاد و سختی برای ورود به آن ندارد. با اینکه ما صنعت گیم را دوست داریم، اما این صنعت هر روز ناشناخته تر و پیچیده تر می‌شود. ما شاهد تعامل بیشتر بازی‌ها با مسابقات ورزشی و برنامه‌های تلویزیونی هستیم؛ چیزی که می‌تواند به ما برای تعامل بیشتر با کاربران مان کمک کند.

در حال حاضر اغلب افراد در طول هر روز دست کم ۷ ساعت آنلاین هستند. این همان چیزی است که ما هم می‌خواهیم داشته باشیم؛ توجه و همراهی جدی کاربران. درست به همین دلیل هم به دنبال توسعه پلت‌فرم باز خودمان هستیم تا بتوانیم نظر و همراهی چنین کاربرانی را جلب کنیم. وقتی افراد در فیس بوک، یوتیوب یا اینستاگرام هستند، بازی نمی‌کنند. حالا زمان آن رسیده است که بتوانیم با ارائه یک پلت‌فرم باز سرگرمی این امکان را برای آنها ایجاد کنیم. به این ترتیب می‌توانیم در چنین فضای رقابتی خودمان را بالا بکشیم و در این صنعت موفق باشیم.

25 (2)