کابوس قنادی‌ها

واحدهای قنادی و شیرینی‌‌فروشی نمونه بارز صنوفی هستند که در این ماه‌ها بیشترین خسارت را دیده و بسیاری از آنها به مرز ورشکستگی و تعطیلی دائمی رسیده‌اند. شرایط فعالیت برای شیرینی‌‌فروش‌ها از ابتدای شیوع این ویروس با مشکلاتی همراه بود و بیشتر مردم به‌دلیل ترس از ابتلا به کرونا از خرید انواع شیرینی‌ امتناع می‌کردند. در این مدت مصرف‌کننده به سمت خرید شیرینی‌های بسته‌بندی صنعتی رفت و طی چند ماه فروش این خوراکی‌ها رونق گرفت.

اما شیوع کرونا برگزاری انواع جشن‌ها و حتی مراسم سوگواری را نیز بسیار محدود کرد و همین موضوع ضربه بزرگی به این صنف وارد کرد. به این ترتیب قنادی‌ها خلوت‌تر از هر زمان دیگری شدند. اما کرونا تنها عامل کاهش فروش قنادها نبود. افزایش قیمت انواع شیرینی باعث شده که بسیاری از مردم توان خرید به میزان قبل را نداشته باشند.

در کنار افزایش قیمت، کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده نیز عامل دیگری برای کسادی این بازار شده، به همین دلیل بسیاری از شیرینی‌‌فروشی‌ها مجبور به تعدیل نیرو، کاهش تولید و در نتیجه کاهش فروش شده‌اند.

 کابوس بحران مواد اولیه

گرانی مواد اولیه انواع شیرینی علت اصلی افزایش قیمت است. چند ماده اولیه تهیه شیرینی مانند شکر، آرد، تخم‌مرغ، شیرخام و به‌خصوص رنگ‌های خوراکی در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت زیادی مواجه شده‌اند، به همین دلیل این اتفاق بر قیمت تمام‌شده این محصولات اثر زیادی گذاشته است.

حدود دو‌سوم نیاز مصرفی کشور به شکر از محل تولید داخلی تامین می‌شود، اما با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی واردات شکر خام، قیمت شکر بیش از ۷۰درصد افزایش یافت و قیمت بسته‌های دولتی آن از ۸ به ۱۸هزار تومان رسیده و قیمت آزاد آن هر کیلو ۳۰هزار تومان است. حتی شکر با همین قیمت نیز در بازار به میزان مورد نیاز قنادی‌ها پیدا نمی‌شود. رئیس اتحادیه قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها بارها در مورد کمبود شکر و اجبار برای خرید آن با قیمت آزاد گلایه کرده است.

دیگر ماده اولیه که باعث افزایش قیمت شده، آرد مخصوص شیرینی‌پزی است. قیمت فروش هر کیلو آرد مخصوص شیرینی‌پزی درحال‌حاضر ۲۵ تا ۳۰هزار تومان است. البته شرایط انواع آرد مدتی است که در کشور بحرانی شده، به همین دلیل اخیرا ماکارونی هم با افزایش قیمت مواجه شده است. مورد دیگر، رنگ‌های خوراکی هستند که در ماه‌های اخیر با افزایش چندبرابری قیمت مواجه شده‌اند. یکی از فعالان این بازار می‌گوید رنگ خوراکی که در این صنعت استفاده می‌شود از کیلویی ۷۰۰هزار تومان سال قبل به ۳میلیون تومان رسیده است.

روغن‌های خوراکی نیز استفاده زیادی در تهیه شیرینی‌ها دارند و در این مدت که روغن‌ها افزایش قیمت داشته و کمیاب شده‌اند، اثر زیادی بر قیمت تمام‌شده شیرینی گذاشته‌اند. البته بخشی از تهیه شیرینی نیز با کره انجام می‌شود که وضعیت قیمت کره نیز به‌دلیل خارج‌شدن واردات آن  از فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی مناسب قنادی‌ها نیست.

در کنار این مواد، افزایش قیمت تخم‌مرغ، شیر و میوه‌هایی که برای شیرینی‌های ‌تر استفاده می‌شوند، باعث بالارفتن هزینه تمام‌شده انواع شیرینی می‌شود. این روزها وضعیت بازار قنادان و شیرینی‌‌فروش‌ها مناسب نیست و آنها بیشتر در مناسبت‌های ویژه مثل روز مادر فروش بهتری دارند.

  قیمت انواع شیرینی

گزارش میدانی «دنیای‌اقتصاد» از بازار نشان می‌دهد که کف قیمتی هر کیلو انواع شیرینی به ۴۵ و سقف آن به ۱۲۰هزار تومان می‌رسد. بر این اساس قیمت شیرینی ‌تر ۶۰، دانمارکی ۵۰، میوه‌ای ۵۵، کره‌ای باقلوایی ۵۵، پای‌سیب ۵۵، آناناس ۵۵، کیک شکلاتی ۵۸، پیروک ۶۰، کیک یزدی ۳۸، کیک کشمشی ۴۸، کیک نارگیلی ۸۰، کیک گردویی ۹۰، قرابیه ۱۲۰، مکزیکی ۵۵، ساق عروس ۵۵، کره‌ای لوتکا ۵۷،  زبان ۵۳، نازک کره‌ای ۵۵، فلورنتینه ۹۰، تسمه‌ای ۵۶، مشهدی ۵۴، دادلی ۵۵، خرما گردو ۶۸،

حلوا مخلوط ۴۵، حلوا رولتی ۴۸۰، انواع کیک تولد و جشن‌ها از ۸۰ تا ۱۰۰ و کیک فوندانت ۱۱۰ هزار تومان است.

  امید به دولت آینده

بالا بودن اجاره‌بهای کارگاه‌ها و مشکلات بیمه کارگران از جمله معضلاتی است که این صنف با آن دست به گریبان است. به همین دلیل دولت آینده باید در نظام محاسبه حق بیمه و به‌خصوص مالیات‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که اصناف شرایط ادامه کار و فعالیت را داشته باشند.