شارژ زیرساخت‌های صنعتی قزوین

حمیدرضا خانپور افزود: اکنون در استان ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی داریم که ۴ مورد خصوصی و ۱۵ مورد آن دولتی است.وی اضافه کرد: ۴۵۸۹ هکتار زمین داریم که ۲۲۷۲ هکتار آن سند ثبتی و ۷۷۰ هکتار سند تفکیکی دارند.خانپور در ادامه با اشاره به اینکه در استان ۴۹ قرارداد با سرمایه‌گذاران منعقد شده که برای اجرای طرح‌های آن ۵۵ هکتار زمین واگذار شده است، افزود: ۶ هکتار زمین در حال اجرای طرح و ۱۱ قرارداد هم در مرحله تکمیل پرونده است.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه در همه شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌های لازم تامین شده است، گفت: سه تصفیه‌خانه در لیا، کاسپین و حیدریه احداث شده و ۲ مدول در شهرک صنعتی لیا و کاسپین در حال ایجاد است و در شهرک صنعتی آراسنج هم ساخت تصفیه خانه آغاز شده است.وی اضافه کرد: در استان ۱۸۲ هکتار فضای سبز داریم که در حجمی به وسعت ۱۰۴‌کیلومتر آن طرح آبیاری قطره‌ای اجرا شده است.

خانپور گفت: در این مناطق تعداد ۷۳ واحد کارگاهی داریم و شهرک صنعتی انرژی و شهرک کارگاهی نیز در حال اجرا است.وی تصریح کرد: بیستمین شهرک صنعتی استان نیز با عنوان شهرک انرژی ایجاد می‌شود و در کنار آن یک شهرک صنفی با کمک شهرداری ایجاد خواهیم کرد.وی در ادامه گفت: ۴۷ واحد که پروانه داشتند واگذار شده و شش شهرک صنعتی نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.خانپور اظهار کرد: شهرک صنعتی کاسپین قزوین به‌عنوان برترین شهرک کشور شناخته شده که در سال جاری ۵۵ هکتار زمین آن واگذار شده که چند برابر میانگین کشوری با میزان ۹ هکتار است. به همین دلیل توانستیم رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کنیم.

وی در ادامه گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۶۰ سرمایه‌گذار از کشورهای ترکیه، عراق و فرانسه در شهرک‌های صنعتی استان جذب شدند و زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح‌ها مهیا است.خانپور افزود: امسال قرار است ۴۳ میلیارد تومان در اجرای زیرساخت در شهرک‌ها هزینه کنیم و نیازهای آب، برق، آسفالت و فضای سبز را تامین کنیم که تاکنون ۵/ ۱۵میلیارد تومان پیمانکار گرفته‌ایم. وی اظهار کرد: سال گذشته ۳۲میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم و امسال هم یک نمایشگاه بزرگ در مصلی تهران برپا شده که ۱۲۰۰ واحد تولیدی در آن حضور دارند، استان قزوین هم به‌طور گسترده در آن حضور دارد.

خانپور گفت: به دلیل تعداد و نحوه حضور در نمایشگاه توانستیم رتبه دوم کشور را کسب کنیم و با تقویت تعامل بین صنایع کوچک و حضور ۴۴ واحد امیدواریم بتوانیم ظرفیت‌های صنعتی خود را نشان دهیم. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین یادآور شد: تاکنون ۱۱ قرارداد در ناحیه صنعتی الموت منعقد شده و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و عارضه‌یابی واحدهای صنعتی در شهرک‌ها انجام می‌شود.وی اضافه کرد: دو خوشه صنعتی انگور و بسته‌بندی در استان شکل گرفته و برنامه‌هایی برای تقویت فعالیت آنها پیش‌بینی شده و با دعوت از سازمان بسته‌بندی امیدواریم بتوانیم این صنعت را توسعه بخشیم. خانپور اظهار کرد: همچنین شهرک صنعتی شال و اسفرورین راه‌اندازی شده و یک سرمایه‌گذار برای ایجاد شهرک کربن اعلام آمادگی کرده بود که نوسان ارز فعلا آن را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: برای گازرسانی به شهرک صنعتی لیا تاکنون ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده که به دلیل برخی مشکلات اجرای آن متوقف شد اما اکنون ۹۰‌درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم این طرح در هفته دولت افتتاح شود.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اضافه کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده تمام اطلاعات به‌صورت شفاف در اختیار صنعتگران قرار خواهد گرفت و فروش اینترنتی هم در دستور کار قرار گرفته است.

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس نیز در این مراسم ضمن تشکر از فعالیت ارزشمند فعالان رسانه در بیان مشکلات و اطلاع‌رسانی موثر در جامعه اظهار کرد: خبرنگاران در ایجاد امید و نشاط در جامعه نقش کلیدی دارند و با اطلاع رسانی درست و به موقع باید به توسعه استان کمک کنند. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص مشکلاتی که در دادن مشوق‌ها در محدوده ۱۲۰‌کیلومتری ایجاد شده گفت: محدوده ۱۲۰‌کیلومتری در گذشته به‌صورت زمینی محاسبه می‌شد و اخیرا از منظر هوایی آن را ملاک قرار می‌دهند که برای سرمایه‌گذاران مشکل ساز شده است. وی اضافه کرد: البته در این زمینه استان‌های قم و سمنان استثنا شده‌اند و ما نیز نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کرده‌ایم تا موضوع بررسی شود اما تا آن موقع در دریافت مالیات و بیمه گفته‌ایم مدارا کنند تا موضوع حل شود.

زرآبادی درباره راستی‌آزمایی تسهیلات پرداختی در طرح بهین‌یاب هم گفت: درخواست کرده‌ایم تا گزارشی از نحوه پرداخت وام‌هایی که به صنایع کوچک داده شده تهیه شود تا وضعیت آنها را مورد بررسی قرار دهیم و اگر انحرافی از اهداف تعیین شده داشته باشد تذکر دهیم.وی اظهار کرد: در شرایط کنونی روند تولید در کشور بسیار سخت شده اما در بسته پیشنهادی ارزی دولت نقاط مثبتی وجود دارد که شاید بخشی از مشکلات را حل کند.زرآبادی در مورد بین‌المللی شدن شهرک صنعتی کاسپین هم اظهار کرد: لایحه مناطق ویژه اقتصادی از سوی دولت تقدیم شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح است که تاکستان به‌عنوان منطقه ویژه دارویی مطرح شده است.