افزایش فرصت‌های شغلی در آذربایجان‌شرقی

افزایش جمعیت فعال در ۱۲ فصل منتهی به تابستان سال‌ ۱۳۹۶ نشانگر یک رکورد استثنایی حداقل در یک دهه اخیر است.جمعیت فعال که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ در محدوده ۲۳ میلیون نفر نوسان می‌کرد، طی سه سال اخیر به ۲۷ میلیون نفر رسید، یعنی به‌طور متوسط ۳ میلیون نفر در طول این ۴ سال به بازار کار وارد شدند. اما کوتاهی دولت‌های قبلی در حوزه اشتغال‌زایی موجب انباشت بیکاران شده بود و این میزان اشتغال‌زایی تنها بخشی از نیاز موجود را جوابگو بود. بر این اساس دولت با اختصاص تسهیلات ۱۷۴ هزار میلیارد ریالی در سال گذشته و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در سال جاری به‌منظور رونق تولید و احیای واحدهای راکد، گام‌های بزرگی برای افزایش و تثبیت اشتغال برداشت.رئیس اداره برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این باره گفت: با اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به استان تاکنون ۳۶۰ واحد جدید بهره‌برداری و ۴۰۰ واحد توسعه یافته است.

آرش نگهبانی با بیان اینکه راه‌اندازی و توسعه این واحدها ایجاد ۱۷ هزار شغل جدید در استان را در پی داشت، گفت: ۱۰ هزار شغل هم با ارائه تسهیلات در قالب سرمایه در گردش تثبیت شده است. اما برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت تنها معطوف به تسهیلات رونق تولید نبوده و امسال ۲۰۰ هزار میلیارد ریال هم برای اشتغال فراگیر در قالب ۱۰طرح همچون طرح تکاپو، مهارت‌آموزی و کارورزی اختصاص داده شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه برنامه اشتغال فراگیر با هدف ایجاد ۹۷۱ هزار شغل در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد، سهم استان از این تسهیلات را ۸۷۳۰میلیاردریال اعلام کرد و گفت: وام اشتغال فراگیر با ۱۸ درصد اعطا خواهد شد، اما در مرحله بهره‌برداری از طرح ۲ تا ۸ درصد یارانه پرداخت می‌شود. میراحد حسینی همچنین از اختصاص تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی خبر داد و گفت: ۴۴۰۰ میلیارد ریال برای استان پیش‌بینی شده که تاکنون یکهزار و ۵۱۰میلیارد ریال تخصیص یافته است.وی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۶ هزار متقاضی استفاده از این تسهیلات در سامانه «کارا»، گفت: بخش کشاورزی با ۵ هزار و ۴۵ طرح و صنعت و معدن با ۲۷۸ طرح بیشترین تقاضای استفاده از این تسهیلات را دارند.

وی با اشاره به اینکه سقف این تسهیلات برای طرح‌های ملی ۱۵۰ میلیارد ریال، استانی ۲۵میلیارد ریال و شهرستان‌ها ۵/ ۲ میلیارد ریال است، ارائه طرح توجیه فنی و مالی برای بهره‌مندی از این تسهیلات را ضروری دانست. حسینی اعلام کرد: با توجه به آخرین آمار تا ۱۵ بهمن امسال از نظر تعداد ثبت‌نام کننده در این سامانه بین استان‌ها در رتبه ۷ کشوری قرار داریم. وی گفت: صنایع‌دستی، فرآوری چرم، حوزه آی‌تی، آجیل، خدمات بازرگانی، محصولات دامی، سلامت، پزشکی، گردشگری و شیلات، بخشی از گروه‌های ثبت نام شده در سامانه «کارا» است.وی اعلام کرد: درصد کارمزد این تسهیلات برای طرح‌هایی که در روستاها اجرا می‌شود ۶درصد، مناطق مرزی و عشایری ۴ درصد و در شهرستان‌های با کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱۰ درصد است.حسینی خاطرنشان کرد: مدت زمان برگشت تسهیلات سرمایه در گردش اشتغال‌زایی روستایی ۱۸ ماه است و مدت زمان برای پرداخت وام‌های روستایی سه سال اول دوره مشارکت و تنفس بوده و از سال چهارم برگشت اقساط انجام خواهد شد.وی فرصت شغلی ایجاد شده در استان در ۹ ماه امسال را ۱۵ هزار فرصت شغلی اعلام کرد و گفت: با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی انتظار می‌رود ۲۸ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود.

حسینی با اشاره به اینکه تسهیلات حمایتی اشتغال از محل اعتبارات بودجه‌ای، تسهیلات بانکی و منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود، گفت: ۸ بانک عامل برای اعطای وام اشتغال فراگیر و ۴ بانک عامل نیز برای اعطای وام روستایی در نظر گرفته شده است. وی همچنین با اشاره به اختصاص ۴۰۸میلیاردریال در سال جاری برای مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی گفت: ۳۶۰ میلیارد ریال جذب شده، ۴۵۰۰ متقاضی از این تسهیلات استفاده کرده و برای ۷ هزار نفر اشتغال‌زایی شده است. وی همچنین گفت: با اجرای طرح روستا تعاون در ۸۴ روستای استان آذربایجان شرقی هم ۱۸۹۷ فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان ۵/ ۹ درصد است و در مجموع ۱۴۴ هزار نفر بیکار داریم، گفت: این رقم نسبت به میانگین کشوری ۵/ ۱ درصد پایین‌تر است. حسینی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی بیشترین شاغلان در بخش صنایع غذایی مشغول به‌کار هستند، گفت: سهم اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی ۵/ ۲۲ درصد و در بخش صنعت ۳۶ درصد است و سایر شاغلان در بخش خدمات مشغول به کارند.مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری آذربایجان شرقی هم گفت: با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی، ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید در روستاهای استان پیش‌بینی می‌شود.

تقی کرمی با اشاره به اختصاص ۵/ ۱میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی گفت: با استفاده از این تسهیلات ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید پیش‌بینی شده که با توجه به سهم ۶/ ۳درصدی آذربایجان شرقی از این تسهیلات، ایجاد ۱۲ هزار شغل در استان برآورد می‌شود.مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری مطابق گزارش دستگاه‌های اجرایی برای ۳۰۸۵نفر و در سال گذشته برای ۸۷۷۶ نفر در مناطق روستایی اشتغال ایجاد شد.رئیس سازمان برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه اشتغال‌زایی ۶۵۰ هزار نفری سال گذشته بی‌سابقه است و امسال هم ایجاد فرصت شغلی برای حدود یک میلیون نفر برنامه‌ریزی شده است، گفت: اینکه ایجاد اشتغال در جامعه احساس نمی‌شود به علت انباشت نیروی کار و ورودی بیش از توان اشتغال‌زایی موجود است.