نقش ترامپ در مذاکرات دو کره

وی افزود: «ما باید تلاش کنیم که المپیک صلح با کره‌شمالی برگزار کنیم. ما باید برای حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای کره‌ بکوشیم». «جیمز گریفیث»، گزارشگر سی.ان.ان، در گزارش ۱۰ ژانویه خود نوشت رهبر کره‌جنوبی اعلام کرد که مایل به مذاکره و گفت‌وگو با رهبر کره‌شمالی در آینده است اما تاکید کرد که «این مذاکرات فقط به‌خاطر مذاکره نیست». منظور او این بود که پیونگ‌یانگ باید گام‌های بیشتری برای عاری‌سازی هسته‌ای بردارد. پیونگ‌یانگ روز سه‌شنبه در مذاکرات با کره‌جنوبی اعلام کرد که هیاتی عالی‌رتبه برای مشارکت در بازی‌های المپیک زمستانی که کره‌جنوبی ماه فوریه میزبان آن است، اعزام می‌کند.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی خود ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با رهبر کره‌شمالی در صورت فراهم شدن شرایط مناسب گفت: «در شرایط مناسب در هر نشستی مشارکت می‌کنم». او در عین حال تصریح کرد که هدف از این مساله نباید گفت‌وگوهای بی‌فایده باشد. ترامپ که از سخنان همتای کره‌جنوبی خود به وجد آمده بود در توییتی نوشت: «آیا کسی باور می‌کند که این مذاکرات و گفت‌وگوها میان دو کره شروع شده باشد؟ اگر من سفت و سخت نبودم و محکم نمی‌گرفتم و قدرت خود را به کره‌شمالی نشان نمی‌دادیم این مذاکرات شروع نمی‌شد. اما مذاکرات چیز بدی نیست». با این حال، رهبر کره‌جنوبی هم تاکید کرد: «ما اختلاف نظری با آمریکا نداریم. آمریکا به‌طور کامل از مذاکرات بین دو کره حمایت می‌کند و اظهار امیدواری کرده که مذاکرات با کره‌شمالی به حل مساله هسته‌ای کره کمک کند».

در حالی که «مون» آمریکا و جامعه بین‌المللی را به دلیل فشارها بر کره‌شمالی ستود اما در عین حال تاکید کرد که «احتمال افزایش تنش و برخوردهای غیرعمدی وجود دارد». او افزود: «بنابراین، ما باید ملاحظه عمیقی از چگونگی مدیریت درست این تنش‌ها داشته باشیم، مانع برخوردهای سهوی شویم و با کره‌شمالی گفت‌وگو برقرار کنیم». «مون» در این کنفرانس که نخستین کنفرانس خبری‌اش در سال جدید میلادی است افزود: «این دور نخست مذاکرات برای بهبود روابط بین پیونگ‌یانگ و سئول است. وظیفه ما این است که کره‌شمالی را برای مذاکرات بیشتر با هدف خلع سلاح اتمی این کشور ترغیب کنیم». رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ما نمی‌گوییم مذاکرات تنها راه‌حل و پاسخ مناسب است. اگر کره‌شمالی باز هم دست به اقدامات تحریک‌آمیز بزند یا صداقت نشان ندهد، جامعه بین‌الملل به اعمال تحریم‌های شدید خود ادامه می‌دهد».

گریفیث در گزارش خود می‌افزاید: هر دو کره بیانیه مشترکی صادر و در آن اعلام کردند: «دو کره تصمیم گرفتند که برای رفاه و وحدت مردم دو کشور با ایجاد محیطی برای صلح و کاهش تنش‌های نظامی در شبه جزیره تلاش‌های مشترکی انجام دهند». تشکر «مون» از تلاش‌های «گسترده» آمریکا درست در نقطه مقابل اظهارات کره‌شمالی قرار دارد. روزنامه دولتی «رودونگ سینمون»، چاپ کره‌شمالی، روز دوشنبه از ترامپ به دلیل «لاف زدن در مورد موفقیت‌های دیپلماتیکش» انتقاد کرد. گزارشگر سی.ان.ان همچنین گریزی به پیروزی «مون» در برابر خانم «پارک گیون‌های» زد. گریفیث نوشت «مون» با کسب ۴۰ درصد آرا در برابر خانم «پارک» پیروز شد.

 او می‌نویسد پس از محاکمه خانم پارک، مون بخش زیادی از حامیان خود را از درون «جنبش شمع» پیدا کرد که بیشتر آنها جوان و لیبرال بودند. مون وعده داده که با فساد مبارزه کند و «چائه بول» را اصلاح کند؛ چائه بول شکلی از کسب‌و‌کار در کره‌جنوبی است که عموما شرکت‌های متعدد بین‌المللی دارد و از سوی یک فرد قدرتمند یا به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود و بر اقتصاد کره‌جنوبی مسلط است. رهبر کره‌جنوبی طی دوران رقابت‌ها وعده داده بود که همکاری بیشتری با کره‌شمالی خواهد داشت تا تنش‌ها را کاهش دهد. با این حال، او توازن ظریفی را در روابط خود با کره‌شمالی و آمریکا برقرار کرده است.