تحول در نحوه گزارشگری شرکت‌ها در بازار سرمایه در کنار برخی عوامل غیراقتصادی از جمله ریسک‌های سیاسی، مهم‌ترین‌ عوامل ایجاد هیجان میان معامله‌گران بورسی بود. این امر در حالی عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران خرد را به دنبال داشت که در مقابل حقوقی‌ها بازار با توجه به جذابیت قیمت‌ها و تداوم عوامل بنیادی، ورود قابل‌توجهی در سمت خرید داشتند. بر این اساس نه‌تنها بخش عمده‌ای از صف‌های فروش توسط این گروه جمع‌آوری شد، بلکه بیشترین تغییر مالکیت هفتگی به نفع این سهامداران در سال جاری نیز رقم خورد.  بر این اساس جابه‌جایی‌‌های مزبور در تمامی روزهای هفته در مسیر حقیقی – حقوقی قرار داشت. در معاملات روز شنبه شاهد تغییر مالکیت بیش از ۶۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی به نفع سهامداران حقوقی بودیم. روند مزبور در معاملات روز یکشنبه به اوج خود رسید. در حالی بورس در این روز شاهد ریزش شدید شاخص بود که حقوقی‌های بازار در تلاش در جهت جمع‌آوری سهام ارزنده بودند. این امر سبب شد تا خالص خرید حقوقی‌ها در روز یکشنبه به ۱۷۲ میلیارد تومان برسد.  در معاملات روز دو‌شنبه نیز این روند ادامه یافت اما با حجم کمتر به‌طوری‌که جابه‌جایی‌ ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها را در این روز شاهد بودیم. این روند در معاملات روز سه‌شنبه مجدد با حجم بالایی دنبال شد. برآیند این امر جابه‌جایی‌ ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را در مسیر حقیقی به حقوقی به دنبال داشت.  در جریان آخرین روز کاری هفته نیز همزمان با کاهش ۳۱۲ واحدی شاخص کل بورس، شاهد ادامه خریدهای این گروه بودیم. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات روز چهارشنبه معادل ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. برآیند تغییر مالکیت‌های مزبور در کل هفته منتهی به پایان ۱۳ دی ماه، ثبت جابه‌جایی‌ ۳۱۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی را در پی داشت.

    نگاهی به صنایع پرطرفدار در هفته گذشته

بررسی روند صنایع مورد توجه بازار در هفته مورد گزارش نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی بیشترین تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده توسط حقوقی‌های بازار را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در گروه مزبور به بیش از ۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته بر محور نماد فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. به‌طوری‌که جابه‌جایی‌ ۷/ ۶ میلیارد تومانی در این نماد و در مسیر حقوقی – حقیقی شکل گرفت. ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در گروه فلزات اساسی بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فملی» به حدود ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.  از دیگر صنایع پرطرفدار حقوقی‌ها در هفته گذشته می‌توان به گروه فرآورده‌های نفتی یا همان پالایشی‌ها اشاره کرد؛ در این هفته صنعت مزبور تغییر مالکیت ۶۴ میلیارد تومانی را در مسیر حقیقی – حقوقی تجربه کرد. بیشترین حجم خریدهای صورت گرفته نیز بر مدار ۳ نماد پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس قرار داشت؛ بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا» معادل ۲۵ میلیارد تومان بود. جابه‌جایی‌‌های‌ صورت گرفته در نماد «شتران» نیز با حجم ۱۹ میلیارد تومانی دنبال شد. ضمن اینکه حدود ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی «شبندر» به سبد سهامداران حقوقی این شرکت منتقل شد.  در هفته‌ای که گذشت، گروه خودرویی نیز مورد توجه حقوقی‌های بازار قرار گرفت. در این گروه لیدر صنعت یعنی ایران خودرو بیشترین حجم جابه‌جایی‌ را به خود اختصاص داد که با تغییر مالکیت ۱۳ میلیارد تومانی به نفع سهامداران عمده همراه شد.

    نگاهی به خرید و فروش‌های روز شنبه

نخستین روز کاری هفته از یکسو با ریسک‌های ناشی از مسائل سیاسی داخلی و از سوی دیگر با تغییرات ایجاد شده از سوی سازمان بورس درخصوص حذف اعلام پیش‌بینی سود، با افت ۶۸۸ واحدی شاخص کل آغاز شد. در این روز حقوقی‌های بازار با فعالیت بالای خود در سمت خرید، جابه‌جایی‌ بیش از ۶۰ میلیارد تومانی نقدینگی را در مسیر حقیقی به حقوقی رقم زدند. در این روز معامله‌گران حقوقی بیشترین فعالیت را در گروه فلزات اساسی و پالایشی به ثبت رساندند. در صدر آن خریدهای پرحجم در نماد فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. در این روز خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از ۳/ ۱۱میلیارد تومان رسید. در نماد فولاد خوزستان نیز شاهد خرید قابل‌توجهی از سوی حقوقی‌های شرکت بودیم. به‌طوری‌که ۷/ ۸ میلیون سهم مزبور توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات خریداری شد.   در میان نمادهای پالایشی نیز خریدهای پرحجم در دو نماد پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان صورت گرفت. بر این اساس جابه‌جایی‌ ۵/ ۶ میلیارد تومانی «شتران» و ۵/ ۵ میلیارد تومانی «شپنا» در مسیر حقیقی - حقوقی به ثبت رسید. در نماد «شپنا» بیشترین حجم خرید از شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بود. در نماد پالایش نفت بندرعباس نیز خرید ۱۳ میلیون سهم از سوی بانک رفاه کارگران و خرید ۵/ ۴ میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر به ثبت رسید.  

    خرید حقوقی‌ها اوج گرفت

فعالیت حقوقی‌های بازار نه تنها در معاملات روز یکشنبه متوقف نشد، بلکه با شدت بالایی دنبال شد. به این ترتیب همراه با ریزش شدید شاخص کل در روز یکشنبه، حقوقی‌ها با فعالیت قابل‌ توجه خود در سمت خرید، به تثبیت جایگاه خود پرداختند. به این ترتیب حقوقی‌ها با نگاهی بلندمدت و آینده‌نگر، فرصت خرید را مناسب دیدند و اقدام به ورود گسترده در صنایع جذاب کردند. تقاضاهای این گروه بیشتر در گروه‌‌های پرپتانسیل بازار که از عوامل بنیادی مناسبی برخوردار است، مشاهده شد. به‌طوری‌که گروه‌های فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در صدر معاملات این گروه قرار گرفتند. بر این اساس بیشترین خرید همچنان بر محور سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. روز یکشنبه خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به حدود ۵/ ۳۲‌میلیارد‌تومان رسید.  در گروه پالایشی نیز خریدهای پرحجم در دو نماد «شپنا» و «شتران» قرار داشت. بر این اساس تغییر مالکیت ۵/ ۱۴ میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و ۷/ ۸ میلیارد تومانی در نماد «شتران» در مسیر حقیقی–حقوقی به ثبت رسید. در نماد «شبندر» خرید ۲ میلیون سهم از سوی بانک رفاه کارگران و ۵/ ۳ میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر را شاهد بودیم. ضمن اینکه صندوق مزبور به‌عنوان حقوقی فعال در نماد «کروی» نیز، حدود ۸ میلیون سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.

    تقویت شاخص سهام در روزدوشنبه

بورس تهران پس از پشت سرگذاشتن دو روز منفی، سرانجام معاملات روز دوشنبه را با رشد ۶۴۶ واحدی شاخص کل به پایان برد. در این شرایط هر چند حجم خریدهای صورت گرفته توسط حقوقی‌ها کمتر از روزهای قبل بود اما برتری این گروه همچنان ادامه داشت. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها به ۱۲‌میلیارد تومان رسید.  در این روز حقوقی‌ها علاوه بر تغییر مالکیت حدود ۷/ ۱ میلیارد تومانی در سهام «شپنا» و ۲/ ۱ میلیارد تومانی در نماد «شبندر»، به خرید سهام سرمایه‌گذاری غدیر نیز توجه خاصی نشان دادند. بر این اساس جابه‌جایی‌ ۵/ ۱ میلیاردتومانی در نماد مزبور و در مسیر حقیقی – حقوقی شاهد بودیم. صنایع شیمیایی نیز با محوریت نماد هلدینگ خلیج فارس از دیگر نمادهای مورد توجه در این روز بود. به‌طوری‌که ۵/ ۱میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد «فارس» به پرتفوی سهامداران حقوقی این شرکت منتقل شد.

    تداوم خرید حقوقی‌ها

در معاملات روز سه‌شنبه نیز شاهد تداوم پیشتازی حقوقی‌ها برای چهارمین روز متوالی بودیم. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در این روز به بیش از ۴۵ میلیارد تومان رسید. در این روز نیز مطابق با روال روزهای گذشته بیشترین خرید بر محور نماد «فولاد» قرار داشت. به‌طوری‌که تغییر مالکیت بیش از ۷میلیارد تومانی را از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی «فولاد» شاهد بودیم. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین که سهامدار ۱۱/ ۸درصدی «فولاد» است، اقدام به عرضه سنگین ۲۶۶ میلیون سهمی این شرکت کرد.  ضمن اینکه حقوقی‌ها در کنار توجه به دو نماد «شتران» و «شبندر» به خرید سهام لیزینگ رایان سایپا نیز علاقه نشان دادند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «ولساپا» به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید. بیشترین خرید در نماد مزبور از سوی شرکت رایان سایپا صورت گرفت که با حجم ۲۸ میلیون سهمی دنبال شد.

    پایان هفته‌ بر مدار سهامداران عمده

آخرین روزکاری هفته نیز همچنان بر مدار حقوقی‌ها چرخید. به این ترتیب در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به ۷/ ۲۵ میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم در اختیار تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در دو نماد «خساپا» و «فولاد» بود. به‌طوری‌که جابه‌جا‌یی بیش از ۳/ ۳ میلیارد تومانی را در هر کدام از دو نماد مزبور و در مسیر حقیقی به حقوقی شاهد بودیم. ضمن اینکه حقوقی‌ها در این روز نیم‌نگاهی نیز به خرید سهام شرکت افست داشتند که با جابه‌جا‌یی ۶/ ۲ میلیارد تومانی دنبال شد.

بورس