یک مشکل جدید دیگر در شاتر دوربین D750 نیکون

فارنت: برخلاف بررسی‏های جنجال‏برانگیز، دوربین Nikon D۷۵۰ از زمان عرضه در شهریورماه سال ۹۳ به مشکلات زیادی دچار شده است. بااینکه نیکون تابه‏حال یک‏بار از صاحبان این دوربین درخواست کرده که موارد خاصی را به علت مشکل فلش به کمپانی بازگردانند، به نظر می‏رسد مشکلی دیگر در شاتر وجود داشته باشد که کاربران در اینترنت آن را گزارش کرده‏اند. مشکل قبلی به مکانیزم معیوب سیستم شاتر مربوط می‏شد و باعث به وجود آمدن یک نوار تیره و روشن زشت در عکس‏ها توسط دوربین‏هایی که شرایط خاصی داشتند می‏شد.

مشکل جدید توسط برخی از کاربران در وب‏سایت Nikonistas گزارش شد، اما در اواسط آذرماه ۹۳ در وب‏سایت DPReview دیده‏شده بود. ممکن است که این مشکل جدید به فلش مربوط باشد، اما معمولا در میان دوربین‏هایی دیده می‏شود که شماره‏سریال آنها در میان اولین لیستی که نیکون از دوربین‏های مشکل‏دار منتشر کرده، موجود نبوده است.بنا بر پست‏های زیادی که به گزارش این ایراد پرداخته بودند (از آذرماه ۹۳ گرفته تا ۱۲ فروردین ۹۵)، دوربین‏های مشکل‏دار در حین گرفتن عکس هنگ می‏کنند (معمولا بعد از اولین استفاده از شاتر در روز) و پیغام خطایی را نمایش می‏دهند. در برخی موارد تنها کاری که برای گذشتن از این پیغام باید انجام دهید یک‏بار فشردن دکمه شاتر است. در موارد دیگر درآوردن باتری، کارت حافظه و لنز یا هر ترکیبی از این سه، ممکن است به حل مشکل کمک کند. در برخی موارد هم هیچ‏کدام از این راه‏ها کارساز نبوده و باید دوربین را به مدت ۲۴ ساعت به حال خود رها کنید تا دوباره کار کند. یک کاربر در انجمن‏های DPR می‏گوید: دوربین ۷۵۰ من در اولین بار روشن کردن دوربین، با آینه بالا و گرفتن اولین عکس در روز تا چندین دفعه قفل می‏کرد. کاربر دیگری در وب‏سایت Nikonistas نوشته: دوربین من که در میان لیست دوربین‏های ایراد دار اعلام‏شده توسط نیکون هم وجود داشت، اولین عکس روز را نگرفته و در واقع آن را رد می‏کند. بعد از فشردن دکمه شاتر، انگار که هنگ کرده باشد. پیغام خطایی را نشان می‏دهد و تا دوباره دکمه شاتر را نگه ندارم، از بین نمی‏رود. بعد از اولین تلاش ناموفق برای گرفتن عکس، باقی عکس‏ها را به‏خوبی می‏گیرد. تا روز بعد که همین پروسه دوباره تکرار شود.

کاربری هم در وب‏سایت Fredmiranda نوشته که بعد از فشردن معمولی دکمه شاتر برای گرفتن عکس، دوربین به‏طور غیرمنتظره دچار مشکل شد. دوربین او به‏تازگی پس از تعمیر توسط نیکون به دست وی رسیده بود. این گزارش‏ها به طرز عجیبی شبیه به یکدیگر به نظر می‏رسند و کاربرانی که در انجمن‏های DPR و Nikonistas نظر خود را اعلام کرده بودند، لینک‏های دیگری از بحث‏ها یا گزارش‏های مشابه به مشکل خودشان را در پست‏ها قرار داده بودند.مشکل‏سازترین گزارش‏ها ازاین‏دست مربوط به انجمن DPReview از ۶ ماه پیش می‏شود. کاربری در این مورد نوشته: من هم مشکل مشابهی را ۱۰ روز پیش داشتم. در ابتدا چند دفعه با پیغام خطا مواجه شدم تا اینکه شاتر بالاخره خراب شد. تعمیرکار محلی حرف من را باور نمی‏کند و معتقد است که حتما تیغه‏های شاتر را لمس کرده‏ام؛ اما من هیچ‏وقت این کار را نکرده‏ام، حتی حسگر را هم تمیز نکردم (دوربین ۷۵۰ من تنها ۵ ماه کارکرده است). حالا باید ۴۰۰ یورو برای تعویض شاتر بپردازم.هنوز زود است و اینها گزارش‏های کمی هستند تا بتوانیم تصمیم بگیریم که این دوربین مشکل جدیدی دارد یا خیر، اما نیکون قبلا یک‏بار اعلام کرده که برخی از دوربین‏ها ایراد دارند و برای تعمیر باید به این شرکت بازگردانده شوند. اگر دوربین‏های بیشتری به مشکل بربخورند، شاید نیکون یکبار دیگر مجبور به درخواست از کاربران برای بازگرداندن دوربین‏ها شود.