برنامه‌های آتی شرکت کاغذ پارس

 سهام چکاپا به چه دلیل بسته شده بود و چرا بازگشایی آن با تاخیر مواجه بود؟

همزمان با اتمام سال مالی شرکت در ۳۰ آبان ماه ۹۶ اتفاق مهمی در شرکت در شرف وقوع بود و آن بحث انعقاد قرارداد برای راه‌اندازی تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی بود که در صورت انعقاد آن تاثیر مثبت زیادی بر صورت‌های مالی داشت. این موضوع را به اطلاع سازمان بورس رساندیم که در نهایت سازمان تصمیم گرفت تا روشن شدن وضعیت قرارداد و اثرات آن بر بودجه سال آتی نماد بسته شود. پس از انعقاد قرارداد، مراتب به اطلاع نهاد ناظر رسانده شد که سازمان متقابلا از ما در‌خواست بودجه حسابرسی شده را کردند. با عنایت به اینکه این طرح در دنیا کم‌نظیر و در ایران بی‌نظیر بود، بررسی آن کمی زمانبر شد؛ اما خوشبختانه اطلاعات تکمیل و نماد شرکت بازگشایی شد.

 درخصوص این قرارداد و طرح توسعه شرکت کاغذ‌پارس توضیحاتی دهید؟

یکی از مسائل حائز اهمیت برای این شرکت که از ابتدای حضور در نظر داشتیم، صادرات محصولات به خارج از کشور بود. در این جهت با تشکیل تیم‌های مختلف و بررسی‌های طولانی متوجه شدیم که عمده‌ترین مزیت این شرکت برخورداری از خمیرویرجین سلولزی است. این خمیر به دلیل اینکه از درخت برای تولید آن استفاده نمی‌شود به شدت مورد علاقه طرفداران محیط زیست است و اهمیت زیست محیطی آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

بررسی‌های این شرکت، نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین کاربردهای این خمیر تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی است. قابلیت بازگشت به چرخه طبیعت در زمانی کمتر از دو ماه و همچنین سلامت کامل این ظروف برای بدن انسان باعث شده است جایگزین بسیار مناسبی برای پلاستیک باشند. بنابراین، تولید این ظروف از چند سال پیش در دنیا آغاز و به سرعت در حال رشد است. وجود سیستم خمیر‌سازی در این شرکت مزیتی بی‌نظیر است که باعث شد طرح تولید این ظروف در شرکت کاغذ پارس مطرح و مورد مطالعه دقیق قرار گیرد. به‌طور حتم اگر ماشین آلات خمیر‌سازی در این شرکت وجود نداشت، طرح تولید ظروف، مزیت چندانی نداشت. تولید ظروف یکبار مصرف در کاغذ پارس، مستلزم نصب ماشین‌آلاتی است که اصطلاحا پالپ مولدینگ نامیده می‌شوند. با شرکت‌ها و کشورهای مختلفی در این زمینه بحث و مذاکره شد که در نهایت با یکی از بهترین و صاحب نام ترین این شرکت‌ها قرارداد منعقد شد. ساخت ماشین‌آلات با پرداخت ۱۵ درصد از محل منابع شخصی اینجانب آغاز شد. برای اجرای این طرح درخواست تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی با بهره ۱۱ درصد از محل صندوق توسعه ملی کردیم که با توجه به سابقه و عملکرد درخشان این مجموعه در چهار سال گذشته و همچنین مشخصات مالی و سود‌آوری طرح مورد استقبال و حمایت قرار گرفته است. باید به این نکته توجه داشت که چون این طرح در مناطق کمتر توسعه یافته اجرا می‌شود، از ۴ درصد تخیف بهره تسهیلات برخوردار است. با راه‌اندازی این واحد و بهره‌برداری از آن، سالانه قادر به تولید حدود ۶۰۰ میلیون قطعه ظرف سلولزی خواهیم بود. این طرح در ۶ ماه دوم سال مالی به بهره‌برداری می‌رسد. بنابراین فقط سود ۶ ماه آن در بودجه سال مالی منتهی به آبان ۹۷ منعکس شده است.

 چرا طرح توسعه در قالب شرکتی جدید انجام شده است؟

با توجه به حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و معافیت مالیاتی ۱۰ ساله، شرکت جدیدی با نام «پارس طبیعت سلولز» تاسیس شد. بیش از ۹۹ درصد سهام این شرکت متعلق به کاغذ پارس بوده و تمامی در آمد و سود آن نیز متعلق به گروه صنایع کاغذ پارس است. طرح‌های توسعه دیگری نیز در دست مطالعه داریم که در صورت اجرایی شدن آنها، شرکت کاغذ پارس به گروهی بی‌همتا در صنعت سلولزی تبدیل می‌شود. قصد داریم هر کدام از این شرکت‌ها مسیر تخصصی خود را داشته باشند.

 وضعیت بازار کاغذ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بخش عمده‌ای از کاغذ مورد مصرف در دنیا، در کشور چین تولید می‌شود. این کشور در صنعت کاغذ مانند بسیاری دیگر از صنایع پیشتاز در دنیا است و هر اتفاقی در این کشور تمام دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به نگاه ویژه دولت چین به مسائل زیست محیطی، بخشی از کارخانه‌های آلاینده تولید کاغذ تعطیل و واردات آخال کاغذ نیز ممنوع شد. همین موضوع باعث افزایش تقاضا برای خمیر کاغذ در دنیا شد و قیمت خمیر با رشد حداقل ۳۰درصدی مواجه شد و به تبع آن قیمت کاغذ نیز در بازارهای جهانی افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود این رشد با آهنگ ملایم تری در سال ۲۰۱۸ ادامه یابد.

 پیش‌بینی این شرکت برای صادرات محصولات چیست؟

همان‌طور که اشاره شد شرکت کاغذ پارس از مزیتی بی‌نظیر برخوردار است. این شرکت تنها تولید‌کننده خمیر ویرجین در منطقه است. افزایش تقاضا برای خمیر در دنیا باعث افزایش شدید تقاضای صادراتی برای این شرکت شده و سلسله اقدامات و بازاریابی‌های سنوات قبلی این شرکت به ثمر نشسته است.پیش‌بینی کردیم حداقل ۱۸ هزار تن از خمیر ویرجین خود را در سال مالی جاری صادر کنیم. تیم‌های مختلفی از کشور چین و از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان این کشور برای خرید این محصول به شرکت کاغذ پارس مراجعه می‌کنند و ما سعی در افزایش قدرت چانه‌زنی برای فروش با حاشیه سود بهتر داریم.

تقاضاهای فراوانی برای انعقاد قرارداد حداقل یکساله از سمت مصرف‌کنندگان داشتیم. با توجه به روند رو به رشد قیمت‌ها و پیش‌بینی محدودیت عرضه خمیر در ماه‌های آتی ترجیح دادیم از روش فروش spot به جای قرارداد یکساله استفاده کنیم.

درخصوص صادرات محصولات شرکت فرعی که ظروف یکبار مصرف سلولزی است، اقدامات اولیه شامل تحقیقات بازار را شروع کرده و امیدواریم با توجه به مزیت زیست محیطی این ظروف، بازارهای بسیار خوبی به ویژه در کشورهای اروپایی داشته باشیم.

 سود شرکت را در سال مالی آتی چه قدر پیش‌بینی کرده‌اید؟

همان‌طور که در بودجه منتشره اشاره شده است، برای سال مالی جاری ۶۰۵ ریال سود خالص به ازای هر سهم پیش‌بینی شده که حدود ۶۰ درصد متعلق به شرکت اصلی و ۴۰ درصد متعلق به عملیات شرکت فرعی در ۶ ماه دوم سال مالی است. شرکت فرعی در ۶ماه دوم به بهره‌برداری می‌رسد و به همین دلیل سود ۶ماه آن در بودجه منعکس شده است. با توجه به اینکه این ماشین‌آلات در سال مالی آتی به طور کامل در سرویس خواهند بود می‌توان پیش‌بینی کرد سود شرکت فرعی حداقل به ۲ برابر افزایش یابد. این سود نسبت به سال مالی منتهی به آبان ۹۶ حدود ۶۸ درصد رشد داشته است.

 آیا طرح‌های توسعه دیگری را در مجموعه کاغذ پارس در نظر دارید؟

شرکت کاغذ پارس از ابتدای واگذاری به بخش خصوصی همواره به فکر توسعه بازار و محصولات خود بوده است. شرکتی که در ابتدای واگذاری در مهرماه سال ۱۳۹۲ با زیان انباشته یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریالی مواجه و ظرفیت تولید به ۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسیده بود، امروز تبدیل به شرکتی با سود عملیاتی مستمر و پایدار شده است. این شرکت صادرات به بیش از ۱۵ کشور دنیا را در پرونده خود دارد و به جرات می‌توان گفت یک نمونه موفق از واگذاری بنگاه از بخش دولتی به بخش خصوصی است. به‌طور حتم ما در ادامه مسیر به طرح‌های توسعه‌ای بیشتری می‌اندیشیم. افزایش تعداد دستگاه‌های تولید ظروف به ۱۰ دستگاه و افزایش ظرفیت خمیر‌سازی شرکت کاغذ پارس، از جمله طرح‌های با اولویت برتر است که گام‌های نهایی مطالعه آن در حال انجام است و به محض قطعی شدن به اطلاع همگان خواهد رسید.

ما برای بهبود و اعتلای کاغذ پارس صرفا به طرح‌های توسعه تولید بسنده نکردیم. یکی از برنامه‌های این شرکت، بهبود فرآیندها در سازمان در کلیه زمینه‌ها است. مهندسی مجدد فرآیندها، آموزش دائم نیروی انسانی، استفاده از مشاوران زبده داخلی و خارجی همگی باعث خواهند شد بتوانیم به خلق ارزش بیشتر برای مجموعه دست یابیم.

با وجود نظر بسیاری از کارشناسان و خبرگان اقتصادی، سال‌های گذشته از جمله سال‌های بسیار سخت و دوران به اصطلاح رکود بود. با تنوع محصول، توسعه بازارها به ویژه در بخش صادرات توانستیم موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم.

 این روزها شاهد افزایش قیمت کاغذ در بازار داخل هستیم. دلیل آن چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتم، سلسله اتفاقات به وجود آمده در بازار چین، موجب افزایش قیمت کاغذ در بازارهای بین‌المللی شد و از آنجا که بخش عمده‌ای از کاغذ به ویژه در بخش روزنامه، چاپ و تحریر از خارج از کشور تامین می‌شود، بخش عمده‌ای از این افزایش به دلیل رشد قیمت‌های بین‌المللی است.

 اگر در آخر صحبتی باقی مانده است بفرمایید؟

در این مسیر پرفراز و نشیب چهار ساله، افراد بسیاری دخیل بودند که جا دارد از آنها تشکر کنم. همکاران این شرکت در بخش تولید، همواره از جان و دل برای اعتلای نام مجموعه کوشیدند. مشتریان این شرکت، تامین‌کنندگان، مسوولان محترم استانی و همچنین سهامداران این شرکت که به ما اعتماد کردند و سکان هدایت این شرکت را در اختیار ما قراردادند. امیدواریم که امانتدار خوبی برای سرمایه‌های آنان بوده و خوشحالیم که در منافع این شرکت عموم مردم می‌توانند شریک باشند. این موضوع می‌تواند باعث اقبال به بازار سرمایه، تقویت آن، رشد اقتصادی پایدار و کلان برای کشور عزیزمان باشد.