گسترش بازارهای داخلی و صادراتی؛ اولویت «سیمان فارس وخوزستان»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس و خوزستان با حضور صاحبان ۷۸/ ۷۵ درصد سهام برگزار شد. ریاست این جلسه بر عهده بهروز خالق و نظارت آن را آقایان حسین فاتح و سیدمحسن موسوی بر عهده داشتند. همچنین سمت دبیری این جلسه بر عهده سیداحمد موسوی معاون اداری و مالی شرکت سیمان فارس وخوزستان بود. در این مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی شامل ترازنامه و سود و زیان مبلغ ۷۰ ریال سود به ازای هر سهم به تایید سهامداران رسید. در ابتدای این جلسه مهندس مجتبی حقیقت جو مدیرعامل شرکت سیمان فارس خوزستان به قرائت گزارش عملکرد شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۶ پرداخت و به سوالات اکثر حاضران در جلسه پاسخ داد. همچنین براساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه شرکت‌های سیمان صوفیان، سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سیمان ارومیه، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری صبا تامین، توسعه صنعتی و معدنی کانی نوید پارس و شرکت خدمات مدیریت اهداف به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت برای مدت دو سال انتخاب شدند.

مهنــدس مجتبــی حقیقت‌جو، مدیرعامل شرکت به موفقیت هلدینگ فارس و خوزستان طی سال مالی ۹۵ اشاره کرد و گفت: طی سال مالی گذشته با کنترل موثر بر تعداد ۱۲ شرکت سیمان خاکستری و سفید، همچنین تعداد ۱۳ شرکت مرتبط با شرکت‌های سیمانی، این شرکت یکی از شرکت‌های مطرح در تولید سیمان بوده که بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه‌های تولید سیمان به خود اختصاص داده است.حقیقت جو افزود: شرکت همواره استراتژی حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان و اقدامات اساسی برای افزایش ارزش خالص دارایی‌ها و شرکت (N.A.V) در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت‌های موجود بازار را مدنظر قرارداده و به همین منظور افزایش ظرفیت، بهینه‌سازی خطوط و ایجاد کارخانه‌های جدید را برای رسیدن به ظرفیت ۵۴/ ۱۹ میلیون تن در سال در شرکت‌های تابعه اجرا کرده است.

وی اظهار کرد: به‌رغم بسیاری از مشکلات اقتصادی که به صورت سیستماتیک در سال‌های گذشته بر این صنعت اثر گذاشته که عمده آن در چالش‌های کلان اقتصادی و شرایط حاکم بر کسب و کار و سودآوری بنگاه‌های سرمایه‌پذیر خلاصه می‌شود، رکود بخش مسکن، کاهش پروژه‌های عمرانی، فقدان بازارهای هدف صادراتی، توانسته است با اعمال کنترل در اداره شرکت‌های تابعه زیرمجموعه در سال ۱۳۹۵ از ۱۶/ ۱۸ میلیون تن ظرفیت اسمی امکانات تولیدی در اختیار مقدار ۶/ ۱۱ میلیون تن تولید و تحویل داشته باشد که مقدار ۴/ ۹۰ درصد آن در بازار داخل، ۶/ ۹ درصد بقیه صادر شده است که مقدار ۲۱ درصد سیمان تولید و تحویل شده کشور را شامل می‌شود.حقیقت‌جو گفت: امیدواریم با تداوم فعالیت شرکت در مسیر برنامه‌های راهبردی، سال مالی جدید برای سهامداران همراه با توفیق و خیر و برکت باشد، همچنین بتوانیم با استفاده از رهنمودهای سازنده سهامداران به اهداف والاتر شرکت برسیم.حقیقت‌جو افزود: شرکت تصمیم دارد بازارهای صادراتی خود را گسترش دهد و در این راستا علاوه بر کشورهای پاکستان، افغانستان و بنگلادش با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز برای نفوذ در بازارهای آنها وارد مذاکره شده است. همچنین به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای را برای صادرات کلینکر و سیمان با جنوب شرق آفریقا به امضا می‌رساند.

تاریخچه شرکت

شرکت سیمان فارس و خوزستان با بیش از ۶ دهه فعالیت، به عنوان شرکت مادر تخصصی، بزرگ‌ترین گروه تولیدکننده سیمان در کشور و منطقه بوده که با دارا بودن ۳۳ شرکت فرعی زیر‌مجموعه در صنعت سیمان و صنایع وابسته به سیمان در حال فعالیت می باشند.شرکت در سال ۱۳۲۹ با سرمایه­ گذاری مشترک سازمان برنامه و شرکت سهامی سیمان شیراز با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیون ریال تاسیس و در تاریخ ۰۸/ ۰۳/ ۱۳۲۹ تحت شماره ۱۵۵ و به‌نام «شرکت سهامی سیمان فارس» در اداره ثبت اسناد استان فارس (شیراز) به ثبت رسید. در سال ۱۳۳۲ از شیراز به تهران انتقال یافت. در سال ۱۳۳۴ کارخانه سیمان شیراز با ظرفیت اسمی روزانه ۲۰۰ تن شروع به بهره برداری کرد. در سال ۱۳۳۹ کارخانه سیمان دورود با ظرفیت اسمی ۶۰۰ تن در روز از سازمان برنامه خریداری و به‌تدریج با خرید و احداث کارخانه‌های جدید و توسعه کارخانه‌های قبلی بر حجم ظرفیت تولیدی خود افزود. در سال ۱۳۴۲ رسماً به «شرکت سهامی سیمان فارس و خوزستان» تغییرنام یافت. پس از تصویب قانون اصلاحی قسمتی از قانون تجارت در اسفندماه ۱۳۴۷، شکل حقوقی شرکت به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق­العاده مورخ ۰۴/ ۱۲/ ۱۳۵۴ به سهامی عام تبدیل و نام شرکت به «شرکت سهامی عام سیمان فارس وخوزستان» تغییر یافت. سهام شرکت در دی‌ماه ۱۳۵۴ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

اهداف و سیاست‌های اجرایی شرکت

* مشارکت و همکاری با رهبران بازار جهانی سیمان در منطقه در کلیه فعالیت‌های زنجیره صنعت

* توسعه نشان تجاری

* در اختیار گرفتن شبکه ترکیبی حمل و نقل

* ایجاد شبکه‌های هم‌افزا بین شرکت‌های تابعه، تامین‌کنندگان، مشتریان

* توسعه بازار با تاکید بر تنوع‌بخشی به محصولات و خدمات و بازارسازی در جهت افزایش مصرف اقتصادی سیمان

* مدیریت بهینه منابع در اختیار برای ایجاد بیشترین بازدهی از سبد منابع

چشم‌انداز هلدینگ

ایفای نقش به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان و محصولات مرتبط در کشور و منطقه

راهبردهای هلدینگ

*رسوخ‌و‌توسعه‌در بازارهای داخلی و بین‌المللی

* ارتقا و توسعه نظام زنجیره تامین در هلدینگ و شرکت‌های تابعه

* حضور موثر در نهادها و تشکل‌های مرتبط با صنعت

* ارتقا و یکپارچه‌سازی نظام‌های اطلاعاتی در هلدینگ و شرکت‌های تابعه

* بهبود بهره‌وری و کاهش بهای تمام شده محصولات در شرکت‌های تابعه

* بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری با تاکید بر خلق ارزش

مقایسه تولید و تحویل و وضعیت انباشت محصول در مجموع بیانگر فزونی عرضه بر تقاضا در بازار داخل است. بودجه عمرانی دولت همیشه محرک مناسبی برای رشد صنعت سیمان بوده است و به نظر می‌رسد با اختصاص بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در بودجه سال ۱۳۹۶ روال کاهش مصرف سیمان در کشور در سال‌جاری کندتر شود.

طرح‌هایی از سوی هلدینگ‌های بزرگ برای بازارسازی سیمان از قبیل ساخت جاده‌های بتنی و همکاری با وزارتخانه‌هایی که بودجه عمرانی را مصرف می‌کنند نیز انجام گرفت که به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و عدم تخصیص به موقع بودجه‌های عمرانی موجب افزایش چشمگیری در مصرف سیمان نشد. رشد اقتصادی می‌تواند بزرگ‌ترین محرک برای مصرف سیمان باشد، پیش‌بینی‌هایی که اشاره به رشد ۳/ ۸ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی می‌کند، می‌تواند موجب رشد مصرف سیمان در سال آتی شود. با وجود اینکه در سال‌های اخیر تغییر پارادایم عمیقی در همبستگی مصرف سیمان و رشد اقتصادی به وجود آمده باز می‌توان امیدوار بود که رشد اقتصادی کماکان موتور اصلی رشد مصرف سیمان در داخل کشور باشد.

مرور کلی بر عملکرد هلدینگ در سال مالی 95

* بازنگری برنامه استراتژیک در کمیته راهبردی هلدینگ و تصویب از سوی هیات‌مدیره و تشکیل کارگروه‌های هم‌‌اندیشی برای تهیه برنامه‌های عملیاتی

* تشکیل جلسات با شرکت‌های تابعه به منظور بررسی برنامه‌های استراتژیک شرکت‌های تابعه و میزان دستیابی به اهداف استراتژیک آنها براساس شاخص‌های راهبردی و مدل BSC با استفاده از جداول TLR

* انجام بازدیدهای ادواری عمومی و خاص از شرکت‌های تابعه گروه و بررسی مسائل فنی، مالی، اداری و بازرگانی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و توصیه برای برطرف کردن اشکالات و ایرادات مشاهده شده

* تشکیل جلسات بررسی عملکرد میان‌دوره‌ای ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و بودجه سالانه شرکت‌های گروه

* انجام مراقبت‌های ویژه درکارخانه‌ها برای اعمال مدیریت بر تولید و فروش در شرکت‌های تابعه

* تاکید بر تولید سیمان‌های پوزولانی و آمیخته به منظور کاهش بهای تمام‌شده که در اکثر شرکت‌های تابعه تحقق یافته است.

* پیگیری فروش دارایی‌های غیرمولد و مازاد بر نیاز شرکت‌های تابعه به منظور تامین بخشی از نیازهای مالی

* تاکید برایجاد هم‌افزایی،به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی، به‌منظور ایجاد ارزش افزوده

* شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به صورت متمرکز یا به صورت غیرمتمرکز بر حسب مورد با توجه به موقعیت جغرافیایی هر یک از شرکت‌های تابعه نسبت به بازارهای هدف

* بررسی کلیه معادن مربوط به شرکت‌های تابعه و طبقه‌بندی شرکت‌ها از نظر موقعیت معادن آنها و برنامه‌ریزی برای اداره معادن و بهره‌برداری از آنها به صورت علمی

* برگزاری جلسات مستمر کارگروه معادن و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت شرکت‌های تابعه

* انجام ممیزی کنترل کیفیت، ممیزی فرآیند در کارخانه‌های سیمان و همچنین ممیزی فیلتراسیون در شرکت‌های تابعه

سرمایه هلدینگ

سرمایه هلدینگ در بدو تاسیس مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۲۰۰.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) بوده که طی چندین مرحله به مبلغ ۵.۶۲۵.۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۵.۶۲۵ میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) افزایش و در تاریخ ۲۵/ ۱۲/ ۱۳۹۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.

جایگاه هلدینگ در صنعت سیمان

شرکت سیمان فارس و خوزستان یک بنگاه اقتصادی است که با مشارکت در سهام شرکت‌های سیمانی درآمد خود را از طریق سهم سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تامین می‌کند. رتبه شرکت (FKCCO) در سال ۲۰۱۴ در سطح جهانی چهاردهمین شرکت در بین ۲۰ شرکت برتر جهان بوده است. میزان فروش سیمان و کلینکر شرکت‌های تابعه در سال ۱۳۹۵ در مجموع بالغ بر ۶/ ۱۱ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۳ تن حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. مهم‌ترین علت کاهش رکود در ساخت‌و ساز داخل کشور، رقابت شدید بین تولیدکنندگان در بازار، کاهش قیمت نفت و ناآرامی‌های حادث شده در کشورهای هدف صادرات، موانع ایجاد شده در صادرات به کشور عراق، توقف صادرات به جمهوری آذربایجان به دلیل بهره‌برداری از کارخانه‌های جدید سیمان و بالا رفتن هزینه حمل و... بوده است.

سهم بازار داخلی هلدینگ در سال ۱۳۹۵ با مبلغ فروش ۱۰.۲۷۸.۱۲۶ میلیون ریال حدود ۳/ ۲۰ درصد بوده که نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان در رده اول قرار دارد. صادرات سیمان و کلینکر شرکت‌های تابعه در سال ۱۳۹۵ به میزان ۴/ ۲ میلیون تن شامل مقدار ۱/ ۱ تن سیمان و مقدار ۵/ ۱ تن کلینکر بوده است.با به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت سیمان و پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا از سال ۱۳۸۷ به تدریج صادرات سیمان آزاد شد و در سال ۱۳۹۵ به‌رغم مقدار ۰۳/ ۱۳ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر که معادل ۶/ ۲۲ درصد تولید کشور است کارخانه‌های سیمانی با مقدار ۶/ ۱۴ میلیون تن انباشت مجموع سیمان و کلینکر مواجه بوده‌اند و در سال مذکور برخی از کارخانه‌ها تا چندین ماه توقف تولید را تجربه کردند. به عبارت دیگر صنعت سیمان پتانسیلی معادل ۴۰ میلیون تن بیش از تقاضای داخل کشور از سال ۱۳۹۳ به بعد داشته و در سال ۱۳۹۶ نیز این روند ادامه دارد.

گسترش بازارهای داخلی و صادراتی؛ اولویت «سیمان فارس وخوزستان»

گسترش بازارهای داخلی و صادراتی؛ اولویت «سیمان فارس وخوزستان»

گسترش بازارهای داخلی و صادراتی؛ اولویت «سیمان فارس وخوزستان»

گسترش بازارهای داخلی و صادراتی؛ اولویت «سیمان فارس وخوزستان»

گسترش بازارهای داخلی و صادراتی؛ اولویت «سیمان فارس وخوزستان»