معاون طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: منابع مالی بانک‌ها کفایت نمی‌کند به بخش گردشگری کمک کنند. به گزارش «ایسنا» سعید شیرکوند درباره نتیجه رایزنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بانک مرکزی و انتظاراتی که برای بازنگری و کمک به پروژه‌های گردشگری معطل یا معوق در بانک‌ها مطرح شد‌، اظهار کرد: بحث ما با سیستم بانکی این نیست که نظام بانکی تمایل به کمک به این بخش نداشته باشد. اتفاقا با قانون بودجه امسال‌، دست بانک‌ها و صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش گردشگری باز شده است، اما مشکل به خود بانک‌ها برمی‌گردد. وی اضافه کرد: درصد زیادی از پول بانک‌ها دست افرادی است که پس نمی‌دهند. علاوه بر این بخشی از این مشکل هم به معوقه‌های سیستم بانکی و مشکلاتی که در تامین منابع مالی دارند، برمی‌گردد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: امید ما این است بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که علاوه‌بر بانک‌ها، بازار سرمایه را هم به بخش گردشگری جذب کنیم؛ یعنی شرکت‌های گردشگری و سهامدارانی که آمادگی دارند به این بخش وارد شوند.

شیرکوند با بیان اینکه بخش گردشگری در حال حاضر بانک‌محور است و اصلا بازار سرمایه را نمی‌شناسد، افزود: اگر بتوان بازار سرمایه را در این حوزه فعال کرد بخشی از مشکلات حل می‌شود. البته امیدواریم بانک‌ها با انگیزه مضاعف سراغ این صنعت بیایند، چون این بخش تا به حال مغفول مانده و با فعالیت‌های صورت گرفته در حال رشد است.

معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث فرهنگی همچنین در بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری مهر درباره عملکرد بورس اموال تاریخی گفت: واژه حراجی با بورس بسیار متفاوت است. در حراجی یک دارایی برای خرید و فروش عرضه می‌شود. ممکن است خریدار و فروشنده هویت نامشخصی داشته و ناشناس باشند اما در بورس کالای شناسنامه‌دار به فرد دیگری توسط کارگزار واگذار می‌شود.

سعید شیرکوند تصریح کرد: در کشورمان بسیاری از اموال تاریخی در اختیار افرادی است که این افراد در برخی مواقع برای رفع نیازشان مجبورند اموالشان را بفروشند اما چون مکانی برای عرضه نیست مجبور می‌شوند به شبکه‌های پنهانی رجوع کنند. ما می‌گوییم باید سامانه‌ای وجود داشته باشد که اموال تاریخی شناسنامه‌دار شود. تیم کارشناسی اموال تاریخی را بررسی و شناسنامه‌دار کند بعد آن فرد این اموال را می‌تواند در اختیار خودش نگه دارد یا به کارگزار عرضه کند. با راه‌اندازی این بورس، معاملات زیرزمینی تعطیل می‌شود و مشخص است که این اموال در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد. هر زمان بخواهیم نمایشگاه داخلی یا خارجی برگزار کنیم می‌دانیم باید به چه کسی مراجعه کنیم و اگر کسی نیاز داشت مالش را بفروشد دوباره به همان کارگزاری مراجعه می‌کند. وی افزود: به ما می‌گویند مردم به شما اعتماد نمی‌کنند در حالی‌که این بورس مربوط به کالای عتیقه و اموال زیرزمینی نیست.

در این بورس اموال تاریخی که مشمول عتیقه‌های زیرزمینی می‌شود، خرید و فروش نخواهد شد بلکه متعلق به اموالی است که فقط به‌عنوان میراث ملموس می‌شناسیم. هیات تشخیص، این اموال را طبقه‌بندی می‌کند مانند برخی از تابلوهای نقاشی، ظروف، دست‌نوشته‌ها و اشیایی که نسل در نسل به افراد رسیده است.

شیرکوند درباره اینکه راه‌اندازی حراجی آثار تاریخی در جزیره کیش توسط مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود، گفت: نمی‌توانیم به صرف اینکه در دوره مدیر دیگری این ایده مطرح شده بگوییم این نظریه یا طرح متروک و غیرقابل قبول است بلکه باید دید آیا این طرح به نفع مملکت

هست یا نه.