سمیرم شهری است محصور در کوه‌ها. جاده ورود به شهر بسیار زیبا است؛ به‌گونه‌ای که گویی کوه‌ها شکافته می‌شوند و شما وارد شهر می‌شوید. شهرستان سمیرم معروف به سرزمین هزارچشمه جنوبی‌ترین شهرستان استان اصفهان است. قدمت این شهر به ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و حتی بسیاری از مردم قدمت آن را بیش از این‌ها می‌دانند.

این شهرستان در محدوده ۵۲۲۴ کیلومتر مربعی واقع شده و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متر است. شهرستان سمیرم دارای دو بخش (مرکزی و پادنا) است که هر بخش جاذبه‌های خاص خود را دارد و همچون نگینی در رشته کوه‌های زاگرس می‌درخشد. بلندترین ساختمان آن ۳ طبقه است و هنوز برج‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه به این شهر راه نیافته‌اند.

شهرستان سمیرم معماری خاصی در ساخت خانه‌ها ندارد؛ ولی می‌توان نمونه‌ای از معماری پلکانی را در قسمتی از شهر مشاهده کرد. همچنین معماری صخره‌ای و غارهایی که زمانی مردم شهر در آنها سکونت داشته‌اند، هنوز در این شهر خودنمایی می‌کند.

معماری پلکانی و صخره‌ای، کوچه‌هایی با دالان‌های قدیمی و تاریک، درختان گردو بزرگ و تنومند و آبشاری زیبا همه و همه در یک نقطه شهر به نام «تقرچه» جمع شده و منظره بسیار زیبایی را خلق کرده‌اند.

کمی پایین‌تر از این چشم‌انداز زیبا، پارک جنگلی دریاچه قرار دارد که یکی از نقاط زیبا و سرسبز در داخل شهر است و طبیعتی زیبا و شگفت‌انگیز دارد. باغ‌های سیب در گوشه و کنار این شهر خودنمایی می‌کنند و منظره زیبایی ایجاد کرده‌اند.

آبشار سمیرم که در ۲۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری سمیرم است. اکثر گردشگران، سمیرم را به نام آبشار آن می‌شناسند؛ اما اینها فقط گوشه‌ای از جاذبه‌ها و منابع گردشگری شهرستان سمیرم است.

این شهرستان از نظر طبیعی از موهبت‌های زیادی برخوردار است که زمینه را برای توسعه انواع گردشگری نظیر اکوتوریسم، گردشگری تفریحی، ژئوتوریسم، گردشگری روستایی، گردشگری تماشای حیات وحش و گردشگری پرنده‌نگری، زیارتی و... فراهم می‌کند.